Automobilka Daimler sa pochválila, že prvým zákazníkom v Nemecku odovzdala prvé modely nového GLC F-CELL. Tento model postavený na klasickom GLC-čku je prvým na svete, ktorý je plug-in hybridom v kombinácii s vodíkovým pohonom.
O pohon sa tak nestarajú benzín, nafta či plyn, ale vodík. Ten je uskladnený v dvojici nádrží z uhlíkových vlákien v spodnej časti vozidla. Maximálny objem nádrží je 4,4 kg tekutého vodíka, ktorý podľa výrobcu vystačí na 437 km jazdy.
Nie je to veľa, no v kombinácii s 13,8 kWh batériou nabíjateľnou z akéhokoľvek zdroja (domáca sieť, verejné nabíjacie stanice), sa dojazd priblíži 500 km, presnejšie 486 km. Škoda len, že podľa NEDC metodiky. V reáli tak bude maximom cca 400 km.
Na to, že ide prakticky o elektromobil je to však výborná hodnota. Navyše tankovanie vodíka netrvá tak dlho, ako „tankovanie“ elektriny. Na 700-barových vodíkových staniciach (CGH2) je možné nádrže doplniť v priebehu niekoľkých minút.
Pohonnou jednotkou je elektromotor s výkonom 147 kW, teda 200 koní, ktorý disponuje krútiacim momentom 350 Nm. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 160 km/h. Motor živí výlučne elektrina, ktorá sa vyrába buď spaľovaním vodíka so vzduchom v palivových článkoch, čoho výsledkom je voda, alebo elektrinou z vyššie spomínanej batérie.
GLC F-CELL má 4 režimy jazdy: HYBRID, v ktorom vozidlo čerpá výkon z oboch zdrojov energie, F-CELL, kedy energia palivového článku udržiava stav nabitia akumulátora na konštantnej úrovni, pričom sa spotrebúva sa len zásoba vodíka, BATTERY, v ktorom GLC jazdí na čisto elektrický pohon z batérie a CHARGE, kedy má prioritu nabíjanie akumulátora, napríklad s cieľom dobiť akumulátor pred procesom tankovania vodíka na maximálny celkový dojazd, alebo vytvoriť rezervy pre výkon.
Vo všetkých režimoch prevádzky je systém vybavený funkciou rekuperácie.
Zaujímavé je, že medzi prvými zákazníkmi je aj spoločnosť Shell, jeden z najväčších producentov a predajcov fosílnych palív. Prostredníctvom Mercedes-Benz Rent budú mať od jari 2019 prístup k vozidlu Mercedes-Benz GLC F-CELL ďalší komerční a súkromní zákazníci v Nemecku. Kedy bude dostupné na Slovensku nie je známe, rovnako ako nie je známe, kedy sa dočkáme prvej vodíkovej stanice.
Zatiaľ jedinou veľkou nevýhodou vodíka je absencia čerpacích staníc. Tie už ale našťastie rastú ako huby po daždi a v Európe je ich aktuálne okolo stovky. 60 ďalších sa pritom chystá iba v projekte H2 Mobility.
Na druhej strane sa napríklad aj Shell (či iné siete staníc) snažia vybudovať čerpacie stojany aj na vodík vo svojich už existujúcich staniciach. Existujú pritom dve metódy skladovania vodíka – CGH2 (Compressed Hydrogen) a CCH2 (Cryo Compressed Hydrogen). Prvá pracuje s tlakom 700 barov, druhá s polovičným tlakom, ale nižšou teplotou.
Zatiaľ tajomstvom a možnou ďalšou veľkou nevýhodou môže byť cena. Elektromobily sú drahé v porovnaní s ich fosílnymi súrodencami. Aká bude cena GLC F-CELL nie je známe. Mercedes-Benz ju nemá ani na nemeckom webe a ani v konfigurátore.
Taktiež je otázna cena za 1 kg vodíku. K presným číslam som sa nedokázala dopátrať, no našiel niekoľko záberov na čerpacie stojany na vodík. Total napríklad otváral stanicu v nemeckom Rostocku v máji minulého roka, kde na stojane svieti suma 9,5 € za 1 kg!
100 km jazdy s GLC F-CELL tak vyjde na zhruba 10 €. Je to asi o 2 € na 100 km menej, ako pri benzínovom GLC-čku s podobným výkonom. Cena benzínového GLC 250 4MATIC je pritom 46 500 €. O koľko viac bude stáť GLC F-CELL je neznáme.