Výhody
- Maximálne precízne spracovanie a kvalita použitých materiálov
- Parádny podvozok a odhlučnenie interiéru
- Skvelý jazdný prejav, a to aj v elektrickom režime
- Elektrický dojazd od 75 do 100 km
- 3-fázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW / 60 kW DC nabíjanie
- Technologické prvky ako 3D displej a iné
- Dobrý benchmark pre budúce generácie áut
Nevýhody
- Nedosiahnuteľné pre bežnú populáciu
Aj keď je to klišé, ale určite poznáte príslovie: lepšie raz vidieť ako stokrát počuť. V tomto prípade je to síce skôr lepšie raz vyskúšať ako stokrát prečítať, no pointa je rovnaká. Trieda S od Mercedes-Benz je presne toho príkladom, a to už niekoľko rokov. Výkladná skriňa dostupných technológií a prémiového komfortu, ktorá nastavuje štandardy pre ďalšie generácie áut. To, čo vidíme v súčasných a cenovo dostupných modeloch malo S-ko možno aj dekádu späť.
Preto aj súčasná generácia Triedy S musí držať latku naozaj vysoko. Aj keď text nenahradí reálnu skúsenosť, pokúsim sa čo najlepšie interpretovať moje pocity. Nejde len o auto, ale aj o prestíž, najmenšie detaily či maximálne precízne spracovanie. Robustnou konštrukciou a jedinečným štýlom osloví každého, kto prejde iba okolo. Novinárske auto je presne označené ako Mercedes-Benz S 580e dlhá verzia, z čoho asi väčšina z vás dokáže pomerne jednoducho vydedukovať, čo sa nám dostalo do rúk.
Písmeno „e“ označuje elektrifikovaný pohon s nabíjateľnou batériou z externého zdroja, teda prítomnosť takzvaného plug-in hybridného pohonu. Číslo „580“ zase hovorí o výkonnostnej verzii, teda tej najvyššej dostupnej, ak neberiem do úvahy verziu 4Matic s pohonom všetkých štyroch kolies. Všetko uzatvára dodatok „dlhá verzia“, čo logicky znamená, že ide o predĺženú verziu s väčším vnútorným priestorom. Inak povedané, sedeli sme za volantom robustného auta s dvomi výkonnými motormi.
Prvý je benzínový 6-valec s objemom 3-litre, výkonom 270 kW a krútiacim momentom 500 Nm. Druhý je elektromotor s výkonom až 110 kW a krútiacim momentom 440 Nm. Ak sa obe pohonné jednotky spoja, dokážu vyprodukovať spoločný výkon až 375 kW s krútiacim momentom 750 Nm, čo je naozaj parádna porcia výkonu. Vďaka týmto parametrom dokáže tento 2 385 kilogramový kolos zrýchliť z 0 na 100 km/h iba za 5,2 sekundy a je to naozaj cítiť! Jazda v elektrickom režime je skôr pokojná a vďaka nej si je možné vychutnať ešte intenzívnejšie ticho v interiéri, no aj samotný elektrický motor dokáže oprieť do sedadiel.
Kombinovaný výkon dostupný v Športovom režime vie osloviť, najmä vďaka silnému kontrastu, ktorý trieda S ponúka. Môžete si užívať desiatky kilometrov pokojnej jazdy v absolútnom tichu, no v zlomku sekundy sedíte v poriadne dravom vozidle, ktoré nikdy nemá núdzu o výkon. Deväť stupňová automatická prevodovka funguje naozaj skvelo a jazdný prejav je v každých podmienkach výborný. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, čo je ale využiteľné v bežnej premávke maximálne na dobrej nemeckej diaľnici. „Maximálku“ si môžete nastaviť aj sami v režime zimných pneumatík.
Benzínový 6-valec je sám osebe hladný, no vzhľadom na všetky ostatné parametre je spotreba aj v bežnom hybridnom režime s vybitou batériou celkom rozumná. Ak sa pozriem do špecifikácií na prakticky identickú konfiguráciu z pohľadu motora, avšak bez plug-in hybridného pohonu, udávaná papierová spotreba sa pohybuje od 7,6 do 8,9 l / 100 km. Ja som s Mercedes-Benz S 580e jazdil hlavne na elektriku, no pre test spotreby som absolvoval aj jednu trasu z Trnavy do Bratislavy s vybitou batériou. Išiel som štandardnou trasou po diaľnici a podľa predpisov.
Môj cieľ bol v Petržalke a S-ko dokázalo svoje papierové údaje obhájiť. Spotreba po prejdení 58 kilometrov s priemernou rýchlosťou 78 km/h sa zastavila na 8,9 l / 100 km. Mercedes vypočítal, že aj napriek štartu s vybitou batériou som s autom prešiel až 8 kilometrov v režime EQ, teda „elektrickom“ alebo „bez emisií“. Skrátka, auto dokázalo využívať zostatky elektrickej energie v batérii na krátkych úsekoch a zároveň sa batéria nabíjala pri brzdení. Treba však zdôrazniť, že S-ko v hybridnom režime tieto čísla obhájilo aj napriek tomu, že bolo v miernej váhovej nevýhode kvôli násobne väčšej batérii.
Daimler sa do elektrifikácie púšťa skutočne veľkolepo a nebojí sa ísť do odvážnejších riešení. Pre niekoho môže byť presne takým riešením aj plug-in hybridná Trieda S. Mercedes na to ale ide ešte s väčším nadhľadom a elektrický režim v takýchto autách dáva oveľa väčší zmysel. Povedal by som, že ak si kúpite súčasný plug-in hybrid od Mercedes-Benz, kupujete si vlastne mestský elektromobil a klasický „spaľovák“ v jednom. Trieda S nie je iná, aj tu som pri preberaní videl na displeji svietiť dojazd na benzín 642 kilometrov.
Počas testu som ale prešiel asi 200 kilometrov so spaľovacím motorom a aj napriek tomu bol odhadovaný dojazd na benzín stále cez 500 kilometrov. Rovnako tak aj elektrická časť je postavená naozaj veľmi dobre. V aute je ukrytá vysokonapäťová batéria s celkovou kapacitou 28 kWh, vďaka ktorej je v ideálnych podmienkach možné prejsť v elektrickom režime aj 100 kilometrov. Ja osobne som sa vedel spoľahnúť na dojazd okolo 80 kilometrov a v tom lepšom prípade som sa blížil k 90 kilometrom.
Čo je ale dôležité, sú možnosti nabíjania. Nie, žiadna jednofázová alebo dokonca dvojfázová palubná nabíjačka. Mercedes-Benz S 580e je vybavený plnohodnotnou trojfázovou palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW. Takýmto spôsobom sa vysokonapäťový akumulátor nabije z verejnej nabíjacej stanice alebo domáceho wallboxu za približne 2 hodiny. Využiť pritom môžete aj prenosný kábel s viacerými konektormi, ktorý je možné zakúpiť samostatne. Tu to ale nekončí. S-ko podporuje aj rýchle DC nabíjanie.
To je predvolene nastavené na výkon 20 kW, avšak kedykoľvek môžete výkon zvýšiť až na 60 kW. Mercedes sa takto snaží batériu chrániť pred prípadnou väčšou degradáciou, na čo aj majiteľa auta upozorňuje. Otázne samozrejme je, aký veľký vplyv to na degradáciu batérie naozaj bude mať. Predsa len, nabíjanie výkonom 20 kW je hodnota približne 1C (výkon nabíjania ku kapacite batérie), čo je pre batériu veľmi dobré. Pri zapnutí rýchlejšieho nabíjania sa však výkon vie vyšplhať aj na 65 kW, čo je už viac ako 2C.
To je samozrejme pre batériu náročnejšie, ale nakoľko je akumulátor pod kontrolou tepelného manažmentu, zásadný vplyv na jeho životnosť by to nemalo mať. Po celý čas testu som nabíjal v drvivej väčšine prípadov so zapnutým výkonnejším nabíjaním a iba dvakrát som batériu dobíjal pomaly cez palubnú nabíjačku. Nabíjací výkon pri DC nabíjaní sa ale v skutočnosti vie vyšplhať až na 65 kW, vysoké hodnoty sa držia pomerne dlho. Ešte okolo 90 percent sa batéria nabíja výkonom 40 kW. Celý proces nabíjania z 0 na 100 percent preto zaberie približne 30 minút, čo je skvelý čas.
V elektrickom režime som jazdil aj po diaľnici a v skutočnosti vôbec nebol problém. Dojazd na okresných cestách a na diaľnici nie je dramaticky nižší, nakoľko aj v elektrickom režime je využívaná prevodovka. Jedna z mojich testovacích ciest viedla z Trnavy do Dubnice nad Váhom po diaľnici. Vyrážal som s batériou nabitou na 100 percent a na diaľnicu som sa pripájal pred Hlohovcom. Rýchlosť na diaľnici som nastavil na 130 km/h a batéria sa mi vybila až pri Trenčíne po prejdení 74 kilometrov a so spotrebou 28,4 kWh / 100 km.
Využívanie prevodovky je preto v tomto kontexte fajn, ale pri jazde je ju niekedy cítiť viac ako by bolo potrebné. Napríklad pri pomalej jazde a následnom prudšom zošliapnutí pedálu je tu citeľná odozva, keďže prevodovka musí podradiť. Rovnako som podraďovanie zachytil pri prudšom brzdení rekuperáciou. Opäť je cítiť prerušovanú „odozvu“ rekuperácie a prácu prevodovky. Toto je asi jediný detail, ktorý ma pri jazde mierne vyrušoval. Z inžinierskeho hľadiska asi išlo o nutné a v S-ku potrebné rozhodnutie, ale prišlo mi dôležité to spomenúť.
Vďaka tejto drobnosti je aj spotreba v meste vyššia ako by ste možno čakali. Po jedenástich mestských kilometroch bola priemerná spotreba až 33,9 kWh / 100 km. Do rýchlosti 40 km/h sa hodnoty spotreby šplhali výrazným spôsobom hore a zlepšenie prichádza až pri rýchlosti okolo 50 km/h, kedy už okamžitá spotreba lieta niekde okolo 25 kWh / 100 km. Avšak, nakoľko je mestská premávka často štýlom štart – stop, tak v priemere je dosť náročné dostať sa na rozumnejšie čísla. Aj tu je teda vidieť, kam S-ko naozaj patrí – primárne na diaľnice alebo okresné cesty.
Z Trnavy do Bratislavy som si dal jednu trasu aj po okresných cestách. Vonku pršalo a naozaj výrazne fúkalo, čo priemernú spotrebu dosť kazilo. Vyrážal som opäť s batériou nabitou na 100 percent a po 47 kilometroch mi v batérii zostalo ešte 39 percent a odhadovaný dojazd 34 kilometrov. Priemerná spotreba sa zastavila na čísle 27,3 kWh / 100 km. Naspäť do Trnavy som už išiel po diaľnici a batéria sa vybila po 76 kilometroch. Do cieľa som dorazil po 99 kilometroch so spotrebou 1,7 l / 100 km a 21,5 kWh / 100 km.
Samozrejme, trasu z Bratislavy do Trnavy som absolvoval aj v čisto elektrickom režime po diaľnici a podľa predpisov. Po prejdení 54 kilometrov bola spotreba elektrickej energie 27 kWh / 100 km a zostávajúci odhadovaný dojazd na elektriku bol ešte 31 kilometrov. Celkovo som s Mercedes-Benz S 580e prešiel 836 kilometrov, z toho až 634 kilometrov bolo v čisto elektrickom režime EQ. Spotreba benzínu sa zastavila na 2,8 l / 100 km a spotreba elektrickej energie na 20,4 kWh / 100 km.
To síce nie sú sľubované papierové hodnoty, ktoré hovoria o spotrebe do 1 l / 100 km, avšak tá sa samozrejme veľmi líši od jazdného štýlu a najmä frekvencie nabíjania. Možno si poviete, kto by riešil spotrebu na S-ku, no pravda je taká, že riešiť to musia samotné automobilky kvôli emisným limitom a je teda kľúčové a zároveň dobré, že plug-in hybridný pohon tu nie je iba do počtu, ale skutočne dáva zmysel.
Trieda S logicky nie je iba o pohone, ale o celkom úplne iných veciach. Ide o výkladnú skriňu technológií a súčasných možností v automobilovom priemysle z pohľadu luxusu a komfortu. Vzduchové odpruženie tu funguje parádne a auto dokáže vyžehliť drvivú väčšinu nerovností. Komfort jazdy je naozaj maximálny, jednoducho máte pocit, ako keby ste sa plavili na lodi. V prípade jazdy na zhoršenom teréne je možné podvozok zdvihnúť. Parádnym bonusom je natáčanie zadných kolies až o desať stupňov, ktoré je pri rázvore 3,2 metra veľkou pomocou.
Vďaka tomu sa otočíte takmer na mieste. Zaparkovať aj v užších priestoroch vôbec nie je problém a ide to veľmi jednoducho. Tam, kde sa musím viackrát otočiť s malým hatchbackom som to S-kom zvládol na prvýkrát. Čo si pri jazde budete užívať najviac je ticho, ktoré som už niekoľkokrát spomenul. Keď zavriete mohutné dvere so servo dovieraním, ste takmer odstrihnutí od okolitého sveta. Stačí si k tomu potichu pustiť akúkoľvek hudbu na špičkovom 3D audio systéme Burmester a vo vnútri zavládne absolútny pokoj bez rušivých vplyvov okolia.
Vnútorný priestor je pre všetkých pasažierov luxusný, no mierne rezervy sú naopak v kufri. Tu je potrebné počítať s objemom iba 350 litrov. Absolútny luxus si samozrejme užívajú najmä pasažieri vzadu, prevažne teda ten na riaditeľskom kresle, ktoré je za spolujazdcom. Sedadlo je vybavené najväčším počtom funkcií, nakoľko pre ich využitie je potrebné sklopiť predné sedadlo. Automaticky sa dokáže nastaviť do najkomfortnejšej polohy s vysunutím a vyklopením opierky pod nohy. Nechýbajú tu masážne funkcie, dokonca s možnosťou masírovania lýtok jemnými vibráciami alebo vyhrievanie zátylku.
Všetko si samozrejme je možné ovládať priamo zozadu cez tablet. Samozrejmosťou sú napríklad aj slnečné clony zapustené vo dverách, parádne náladové osvetlenie, strešné okno alebo drobnosť ako podávače bezpečnostných pásov. Všetky sedadlá sú vyhrievané a odvetrávané, dokonca sa vyhrievajú aj lakťové opierky na dverách. Auto je síce päťmiestne, no veľmi to neodporúčam využívať. Najmä kvôli stredovému tunelu, ktorý automaticky uberá tretieho pasažiera o priestor pre nohy.
Dizajnéri mysleli aj na vodiča, ktorý síce nemá toľko komfortných funkcií, no všetky možnosti auta má plne pod kontrolou. Užívať si môže jazdu s prvotriednymi svetlometmi Digital Light, ktoré sú adaptívne a podporujú vykresľovanie znakov či animácií priamo na cestu. Systémy auta samozrejme sledujú situáciu okolo a najmä pred autom, vrátane chodcov a cyklistov. Osobne som zažil pri jazde cez obec, kedy auto detegovalo chodca v tme a svetlá ho automaticky začali osvecovať. Nezapli sa diaľkové svetlá, ale osvecovali a zároveň sledovali iba konkrétneho chodca.
Auto sa stará o komfort v interiéri aj aktívne. Klimatizácia sleduje znečistenie ovzdušia v exteriéri a zároveň informuje o kvalite vzduchu v interiéri. Popritom nechýba vypúšťanie vône podľa voľby. Infotainment tvorí veľký dotykový displej s vysokým rozlíšením a výbornou grafikou. Súčasťou sú preto rôzne pokročilé grafy a vizualizácie, ktoré zobrazujú spotreby, prácu podvozku či pohonnej jednotky. Veľmi dobre vyzerá aj navigácia, ktorá má online napojenie na podporované siete nabíjacích staníc, vďaka čomu máte prehľad o tom, kde sa nachádza nabíjacia stanica s potrebným výkonom a či je dostupná.
Pri parkovaní zase pomáha skvelá 360 stupňová kamera a samozrejme nechýba podpora pre autonómne parkovanie. Plynulosť systému je veľmi dobrá, ale nie úplne bezchybná a občas dokáže reagovať oneskorene. Z multimediálnych funkcií tu je podpora pre bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay, a dokonca sme tu mali aj príplatkový TV tuner. Vodič má však najväčší kontakt s volantom, ktorý je tu nový s dotykovými tlačidlami. Tie však fungujú na dotyk iba na oko a sú aj klasicky stlačiteľné. Na druhú stranu, prepínanie obrazoviek je možné len potiahnutím prsta po dotykovej ploche, čo mne fungovalo viac-menej bez problémov, ale určite je to o zvyku.
Ďalšie skvelé technológie sa ukrývajú za volantom. Kokpit je na oko štandardný ako v iných MBUX systémoch aktuálnej generácie, no tu je doplnený o podporu 3D zobrazenia bez okuliarov. Systém auta vás totiž sleduje a vďaka tomu dokáže spracovávať obraz, ktorý vy vidíte ako 3D. Táto funkcia sa dá vypnúť, nakoľko nie každý ju môže zvládať dobre a po dlhšej dobe môžete pociťovať aj nejaké problémy, ja som si to vychutnával. Hĺbka 3D priestoru sa najviac ukazuje pri navigácii, športovej obrazovke alebo pri vizualizácii okolitých áut z asistenčných systémov.
Pri navigácii dokážete rozpoznať hĺbku mapy samotnej, ale aj šípky, ktorá predstavuje auto, názvov ulíc, ikon rôznych záujmových bodov a podobne. 3D sú samozrejme aj ukazovatele rýchlosti, výkonu, ikony asistenčných systémov. Oddelené sú od seba ručičky na budíku, stupnica alebo čísla a písmená. Skrátka, výsledok je naozaj parádny, už aby to bola bežná súčasť áut. Auto je dokonca tak inteligentné, že vie, kam sa pozeráte. Vďaka tomu dokážete meniť ovládanie spätných zrkadiel iba pohľadom vľavo alebo vpravo. A áno, funguje to aj v noci.
Mercedes-Benz S 580e je naozaj špičkou vo svojom segmente. Či už sedíte na zadných sedadlách alebo za volantom, pre každého tu dizajnéri pripravili maximálne pohodlie a technologický vrchol. Za takýto luxus si je nutné priplatiť, a to naozaj solídne peniaze. Cenovka nami testovanej verzie so všetkou dodatočnou výbavou sa zastavuje na sume 172 386 eur s DPH.