Reklama

Mercedes-Benz EQV - luxusná elektrická dodávka s prekvapivo nízkou spotrebou

mercedes-benz eqv test
Tomáš Kuník
mercedes-benz eqv test
91 %
Automobilka Mercedes-Benz sa vo veľkom púšťa do elektrifikácie svojich vozidiel prakticky v každom dostupnom segmente. Nemeckí inžinieri postupne ukazujú, že elektromobily nie sú len do mesta a s elektrickým pohonom je možné počítať aj v segmente dodávok. Dobrý príkladom je novinka Mercedes-Benz EQV.

Výhody

  • Prémiové spracovanie
  • Skvelý vnútorný priestor
  • Veľmi dobrá spotreba a solídny dojazd
  • Navigácia dokáže plánovať zastávky na nabíjanie
  • Doplnkové funkcie, vrátane chladničky

Nevýhody

  • Nabíjací výkon mohol byť vyšší
  • Citeľne chýba bezkľúčové štartovanie

Nemecký koncern Daimler sa síce s elektromobilmi rozbiehal pomaly, posledný rok prinášajú na trh množstvo elektrifikovaných modelov. Kvantita určite nie je všetko, no Mercedes-Benz sa zameral aj na veľmi dobré parametre, vďaka ktorým je silnou konkurenciou pre ostatné automobilky. V ponuke majú veľmi dobré plug-in hybridy s dobrým dojazdom a možnosťou rýchleho nabíjania, no hlavnou doménou sú určite plne elektrické modely. Nie je to tak dávno, čo na Slovensko priniesli novinku, kompaktný crossover EQA.

Približne v rovnakom čase sa do predaja dostala aj novinka Mercedes-Benz EQV. Nový elektromobil vychádza z klasickej triedy V, teda luxusnej sedem alebo osem miestnej dodávky pre celú rodinu. Prispôsobiť takto veľkú dodávku pre elektrický pohon si určite vyžadovalo veľkú dávku úsilia, nakoľko veľké rozmery a vysoká hmotnosť si automaticky pýta aj väčšiu batériu, ktorá výsledné parametre ešte viac ohýba. Nakoniec ale musí ponúknuť stále dobrú spotrebu, použiteľný dojazd a aj dostatočne rýchle nabíjanie.

Mercedes-Benz EQV je pomerne náročné odlíšiť od klasického V-čka. Na prvý pohľad ide o identické vozidlá, ktoré ale predsa len majú zopár detailov špecifických pre konkrétny typ pohonu. Na Slovensku môžete spoznať elektromobil pomerne jednoducho, a to vďaka zelenej EČV. Ak ale vynecháme tento detail, všetky rozdiely sa nachádzajú v prednej časti vozidla. Zatiaľ čo klasická verzia so spaľovacím motorom má štandardnú masku, elektrická verzia je osadená maskou s menšími otvormi.

Druhý rozdiel nájdete na nárazníku zo strany vodiča, nakoľko práve tu je umiestnený konektor pre nabíjanie. Čo sa týka samotnej karosérie, toto sú skutočne všetky rozdiely medzi jednotlivými verziami. Totiž, aj elektrické EQV má kryt, ktorý pri modeloch so spaľovacím motorom zakrýva veko nádrže. Ten tu skrátka zostal a dá sa dokonca aj odklopiť, no prirodzene sa za ním nič nenachádza. Ak ste pozorní, na aute môžete naraziť aj na ďalší rozdiel, ktorý už ale nie je povinný a je to skôr vec rozhodnutia alebo výbavy. Ide o kolesá, ktoré majú aerodynamické krytie pre zníženie odporu vzduchu, a teda aj spotreby.

Pozrite si

EQA – elektrické GLA-čko s dojazdom viac ako 400 kilometrov

Mercedes-Benz EQV veľa dizajnových zmien ani nepotreboval. Ide o naozaj veľmi dobre vyzerajúcu dodávku, najmä v tmavomodrej farbe. Už na vonok pôsobí luxusne a pri pohľade do interiéru sa celkový dojem ešte vylepšuje. Z exteriéru vás určite zaujmú výrazné svetlá, najmä pri dennom LED svietení. Takýto dizajnový podpis nie je ľahké prehliadnuť. V nami testovanej verzii sme mali moderné Multibeam LED svetlá, ktoré dokážu tieniť diaľkové svetlá pred protiidúcimi autami. Túto funkciu som si otestoval viackrát a funguje naozaj veľmi dobre. Navyše ide o významný prvok bezpečnosti, keďže máte výrazne lepšie osvetlenú cestu pred vami.

Ďalší prvok, ktorý vám udrie do očí, sú masívne zadné dvere kufra. Tie majú plne elektrické ovládanie, takže sa s nimi vôbec nemusíte trápiť a všetko za vás vyrieši elektronika. Mercedes-Benz myslel aj na situácie, kedy nemáte priestor na otvorenie tak veľkých dverí, prípadne sa potrebujete dostať iba k veciam na vrchu s minimálnou námahou. V takomto prípade vám stačí otvoriť iba zadné okno. To je hydraulické a je dosť veľké, čiže prístup do vnútra je aj takto veľmi dobrý. Detail, ktorý dokážete oceniť v mnohých situáciách. 

A priestoru na odloženie batožiny je tu naozaj dosť. Síce sa to na prvý pohľad nezdá, objem 1030 litrov bude v drvivej väčšine situácií s prehľadom postačovať. Každý zo siedmich, respektíve šiestich pasažierov, si tu bez problémov môže odložiť jeden štandardný kufor. Ak potrebujete z nejakého dôvodu viac miesta na batožinu alebo prepravu špecifických vecí, sedadlá sa dajú nielen posúvať, ale aj úplne vybrať. EQV je dostupné v sedem alebo osem miestnej verzii, v závislosti od konfigurácie. My sme mali k dispozícii luxusnejší sedem miestny variant.

Namiesto stredného sedadla v druhom rade sa tu nachádzal pult s výsuvným stolíkom. Ide o príjemný doplnok, ktorý využijete najmä na prácu či malé občerstvenie. Pre pasažierov v druhom rade je k dispozícii aj priestor na odloženie nápojov. Zaujímavosťou je, že poháre si môžete dodatočne chladiť alebo ohrievať. Úplne dole sa nachádza výklopná konzola s 12 V zásuvkou a aj štandardnou 230 V. Bohužiaľ, je iba dvojkolíková, takže napríklad laptop si tu so štandardnou nabíjačkou nebudete môcť zapojiť. Je to škoda a značné obmedzenie som pocítil aj ja, keď som chcel v aute pracovať počas nabíjania.

Druhý rad sedadiel je teda o vyššom komforte, ktorý nie je iba o spomínaných vychytávkach, ale aj lepšom priestore na nohy. V treťom rade je síce priestoru stále dosť, predsa len je tu komfort o niečo nižší. Mercedes tu ale stále myslí na rôzne odkladacie priestory, napríklad na fľašu, a postaral sa tu tiež o dobré ozvučenie. V každom rade je umiestnená dvojica reproduktorov s veľmi dobrou reprodukciou hudby ale aj hovoreného slova. Samostatnou kapitolou sú sedadlá vpredu. Tie sú plne elektronicky nastaviteľné a zabezpečujú maximálny komfort pre vodiča aj spolujazdca.

Pozrite si

Mercedes-Benz EQS strčí Teslu luxusom do vrecka, výkonom ale nie

Vodič je obklopený kvalitnými materiálmi, kam sa pozriete sú vidieť buď mäkčené plasty, koža alebo látka. Iba skutočne výnimočne narazíte na holý plast. Všetko je hneď po ruke a pod lakťovou opierkou dokonca nájdete plnohodnotnú chladničku na drobnosti, maximálne tri plechovky, jednu fľašu vína alebo šampanského. Je teda skromnejšia, ale svoj účel plní bezchybne. Z pohľadu konektivity sú tu prítomné USB-C konektory a podpora pre Android Auto alebo Apple CarPlay. Infotainment je totožný s tým, ktorý nájdete v akomkoľvek prémiovom vozidle Mercedes-Benz a funguje maximálne spoľahlivo.

EQV je vybavené funkciou ovládania hlasu, ktorá je dostupná buď v Českom alebo Anglickom jazyku. Slovenčina zatiaľ chýba, no s českou lokalizáciou sa dá fungovať. Ak viete po Anglicky, bude to o niečo lepšia voľba. Napríklad, pri nastavení anglického jazyka som vedel zistiť stav batérie v percentách aj pomocou hlasového povelu. Pomocou češtiny som nedokázal odhaliť správnu frázu a to som skúšal asi naozaj všetko. Je to síce detail, ale túto funkciu som používal dosť často. EQV je vybavené veľmi kvalitnou vstavanou navigáciou, ktorá v reálnom čase ukazuje obsadenosť konektorov podporovaných nabíjacích staníc v rámci programu Mercedes MeCharge.

Zároveň, ak kartu prepojíte s vozidlom, nabíjanie je možné spustiť priamo z navigácie auta. Nie všetky nabíjačky túto funkciu podporujú, na Slovensku je to výhradne ZSE Drive. A síce nejde o plug-and-charge riešenie, ide o zaujímavý bonus. Navigácia aj vďaka takémuto prepojeniu nabíjačiek dokáže presne vypočítať vašu trasu spolu so zastávkami na nabíjanie, ak je to samozrejme potrebné. Počítanie je veľmi presné, maximálne s odchýlkou -1 percento. To samozrejme platí iba vtedy, ak jazdíte podľa predpisov. Keď na diaľnici pridáte na 140 km/h, odhad sa bude rýchlo meniť. Párkrát sa mi stalo, že bol rozdiel v odhadovaných percentách väčší, avšak do plusu. Auto teda predpokladalo väčšiu spotrebu, no moja úsporná jazda dokázala čísla mierne rozhádzať. Síce ide o nepresnosť, ale príjemnú, čiže by som to za mínus určite nepovažoval.

Celkovo ide o veľmi užitočnú funkciu a Mercedes za ňu naozaj chválim, no predsa len mi tu jedna funkcia chýbala. Totiž, do cieľa sa síce vďaka navigácii dostanete, ale v tom horšom prípade s 10 alebo 20 percentami. Nie vždy vám toľko percent môže stačiť aj na ďalšiu jazdu, a preto by bolo super, ak by sa dal zvoliť požadovaný počet percent v cieli vašej cesty.

Nabíjanie Mercedes-Benz EQV rozoberiem dopodrobna v samostatnom článku, avšak základné parametre nemôžem vynechať. Nakoľko sa v podvozku vozidla skrýva masívna batéria s hrubou kapacitou 100 kWh a využiteľnou 90 kWh, nabíjacie časy nie sú rekordne najkratšie. Samozrejme, aj takto veľké batérie je možné nabiť za 20 minút, ale tu si počkáte o pár minút dlhšie. EQV ponúka menší maximálny nabíjací výkon, celkový čas nabíjania je akceptovateľný vďaka dobrej krivke. Z 10 na 80 to trvá asi 40 minút. Papierový maximálny výkon cez CCS konektor je 100 kW, no v skutočnosti sa vie prehúpnuť aj nad 110 kW.

Palubná nabíjačka je tu trojfázová a cez každú fázu si dokáže potiahnuť 16 ampérov. To v praxi znamená, že sa z AC nabíjačiek dokážete nabíjať výkonom 11 kW. Tu je dlhší nabíjací čas cítiť najviac a 22 kW palubná nabíjačka by sa určite hodila. Skrátka, celkom vybitú batériu budete z wallboxu nabíjať približne 9 hodín. Dobrou správou je, že ak auto dáte nabíjať večer, ráno budete nabití, no na verejných nabíjačkách už dlhší čas nabíjania môže obmedzovať váš komfort. 22 kW palubná nabíjačka by tu teda mohla byť dodávaná aspoň ako voliteľná.

Z rovnakého dôvodu k EQV nedostanete inak bežne dodávanú nabíjačku do klasickej 230 V zásuvky. Auto by ste takýmto spôsobom nabíjali takmer 40 hodín a síce v určitých prípadoch to použiteľné je, Mercedes nepredpokladá, že by zákazníci chceli nabíjať EQV práve týmto spôsobom. K autu teda dostanete iba štandardný Typ 2 – Typ 2 kábel pre verejné nabíjacie stanice typu AC bez kábla. Dĺžka dodávaného kábla je 5 metrov, čo vám vďaka umiestneniu nabíjacieho konektora v prednej maske bude určite stačiť. Horšie to bude pri prípadných, aj menších, nehodách, kedy je veľká šanca, že sa konektor môže poškodiť.

Pozrite si

Ako určite viete, rýchla jazda znamená pre elektromobily často až razantne vyššiu spotrebu, čo sa samozrejme odráža na citeľne nižšom dojazde. Pri dodávke akou je aj Mercedes-Benz EQV je teda na mieste očakávať veľmi vysoké čísla. Masívna batéria v podvozku vytlačila hmotnosť tohto auta až na viac ako 2,6 tony, čo tiež hovorí samé za seba. Ja som v dodávke jazdil takmer výhradne v dvojici, čiže bez ďalších asi 300 až 400 kilogramov navyše. Aj napriek tomu tu ale stále je vysoká hmotnosť samotného vozidla.

S EQV som sa vydal na diaľničný test z Trnavy do Žiliny. Rýchlosť som nastavil na 130 km/h a vonku bolo letných 33 stupňov, takže klimatizácia išla naplno. Vychladiť tak veľký priestor je tiež energeticky náročné. Ešte pred samotnou jazdou po diaľnici som absolvoval v rámci Bratislavy a následnej prepravy do Trnavy 85 kilometrov so spotrebou 25 kWh / 100 km. Toto číslo uvádzam hlavne preto, aby bolo s čím porovnávať. Z Trnavy som vyrážal s 95 percentami a navigácia predpokladala, že sa do Žiliny dostanem s 39 percentami. Počas cesty sa postupne začal formovať reálny obraz, ktorý bol až prekvapivo dobrý.

V Žiline som mal namiesto predpokladaných 39 percent až 46, čiže EQV si na tejto trase zobralo iba 49 percent, čo je skvelý výsledok. Spotreba sa zastavila na 28,7 kWh / 100 km, čo je taktiež veľmi dobré na tak veľké auto a diaľničnú rýchlosť. Pre zaujímavosť, na klimatizovanie auto spotrebovalo iba 2 percentá z celkovo odobratej energie a 3 percentá si potiahli elektrické zariadenia auta. Veľmi zaujímavá spotreba bola aj pri návrate, tentokrát som cestoval z Oravy cez Terchovú do Žiliny, následne som sa zastavil v Trnave a ďalej som pokračoval až do Bratislavy.

Na takto náročný úsek som sa vydal s 92 percentami, ale už v miernejšom počasí s teplotou okolo 21 stupňov. Klimatizáciu som mal nastavenú na 22 stupňov, takže namiesto chladenia muselo naopak mierne kúriť. Prvý 55 kilometrový úsek do Žiliny považujem za jeden z najúspornejších. Síce sa spočiatku ide do kopca, od Terchovej je to už po celý čas dole kopcom. Aj vďaka tomu sa spotreba v Žiline zastavila na 15,1 kWh / 100 km a v batérii mi ešte stále zostávalo 82 percent. Po diaľnici do Trnavy som išiel opäť rýchlosťou 130 km/h a počasie sa začalo ešte viac kaziť. Občas boli prehánky, pričom pred Trnavou sa poriadne rozpršalo. Silná búrka ma síce donútila znížiť rýchlosť, dážď spotrebu taktiež nezlepšuje.

Aj napriek tomu som sa nemusel vôbec stresovať ohľadom dojazdu, nakoľko EQV si stále držalo peknú rezervu. Do Trnavy som prišiel so spotrebou 23,9 kWh / 100 km a 36 percentami v batérii. Tu som síce spotrebu resetoval, no bez nabíjania som pokračoval do Bratislavy maximálnou povolenou rýchlosťou. Cieľ som mal v Auparku, kde som prišiel so spotrebou 27 kWh / 100 km a 15 percentami. EQV teda dokázalo prejsť viac ako 260 kilometrový úsek bez nabíjania, pričom približne 170 kilometrov som išiel výhradne po diaľnici. Navyše, na prejdenie tejto trasy si auto zobralo z batérie “len” 77 percent, teda takmer ešte jedna štvrtina batérie bola stále k dispozícii.  

Priemerná spotreba EQV sa dokáže naozaj výrazne líšiť na základe viacerých okolností. Z vyššie uvedených čísel to aj je vidieť. Pochopiteľne, jazdil som aj viacero výhradne okresných úsekov. Spomenúť môžem napríklad cestu okolo Liptova. Prešiel som 90 kilometrov s priemernou spotrebou 24 kWh / 100 km, čo znamená dojazd 375 kilometrov . Ako je teda vidieť, Mercedes-Benz EQV dokáže jazdiť s veľmi dobrou spotrebou aj na diaľnici, pričom veľmi podobné čísla môžete vidieť na displeji aj pri jazde po bežných cestách. S EQV som za celý týždeň prešiel 681 kilometrov a priemerná spotreba sa zastavila na 25 kWh / 100 km.

Mercedes-Benz EQV kombinuje to najlepšie, čo v danej kategórii ponúkajú. Trieda V je prémiová dodávka a v elektrickej verzii iba potvrdzuje očakávania. O komfort majú postarané nielen pasažieri, ale aj vodič. Elektrický pohon zásadne zlepšuje jazdné vlastnosti. Napriek hmotnosti je EQV veľmi agilné, vďaka batérii drží na ceste ako pribité a v kabíne je takmer absolútne ticho. Celkový dojem ešte vylepšuje veľmi dobrá navigácia a nakoniec aj dobrá spotreba so solídnym dojazdom a aj pomerne rýchlym nabíjaním. EQV síce nedokáže nahradiť naftové verzie určené na dlhé trasy, ako letiskový tranzit alebo aj ako druhé alebo tretie auto do rodiny ide o skvelú voľbu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.