Výhody
- komfortný interiér
- možnosť získať informácie o stave automobilu/ovládanie cez portál Mercedes me
- efektivita hybridného pohonu
- prehľadné menu a možnosti ovládania hybridného pohonu
Nevýhody
- nutnosť častého nabíjania pre dosiahnutie nízskej spootreby
- vyššia hmotnosť automobilu
- menší batožinový priestor
V redakcii sme testovali už viacero plug-in hybridných automobilov, nikdy však nešlo o kombináciu dieselového a elektrického motora. Nový Mercedes-Benz E 300 de pritom kombinuje to najlepšie z oboch svetov.
Osvedčený dieselový dvojliter s výkonom 143 kW sa tu ocitol po boku 90 kW elektromotora, z 0 na 100-vku zrýchlite za 5,9 sekundy. Vstavaná batéria má kapacitu 13,5 kWh a samozrejme ju môžete nabíjať z elektrickej siete. Palivová nádrž je však pomerne malá, má objem iba 43 litrov. Napriek tomu mi na začiatku testu palubný počítač hlásil dojazd cez 1 300 kilometrov (!).
Výrobca udáva, že by ste čisto na elektrický pohon mali prejsť až 54 kilometrov a priemerná spotreba nafty by mala byť 1,6 l/100 km. Hodnoty z ríše snov sú však čisto laboratórne, reálne ich nedosiahnete.
Ak nabíjate často, spotreba môže byť skutočne nízka. Mercedes-Benz E 300 de som si totiž preberal s priemernou spotrebou nafty 3,0 l/100 km (prejdených 2 721 km) a energie 15,7 kWh/100 km (prejdených 1 705 km).
Moje hodnoty už boli výrazne odlišné, na nabíjaciu stanicu som totiž auto za týždeň pripojil len trikrát. Test som ukončil s priemernou spotrebou 6,3 l/100 km po prejdení 701 kilometrov, z čoho 157 kilometrov som prešiel čisto na elektrinu.
Ak si chcete nabiť batériu na nabíjacej stanici, tak napríklad za 1 hodinu aj 7 minút dodáte batérii energiu 8,72 kWh, čo stačí na zvýšenie elektrického dojazdu o 27 kilometrov. Mercedes-Benz E 300 de je rozhodne dobré nabíjať doma počas noci (plné nabitie batérie trvá približne 5 hodín), pokojne aj každý deň.
Nabíjať môžete aj počas jazdy, stačí si zvoliť správny jazdný režim. Pri priorite nabíjania dokážete batériu nabiť z 10 na 60% po prejdení 60 kilometrov, pričom spotreba nafty vám stúpne o približne 0,5 l/100 km.
Komfort triedy E som ocenil pri každom naštartovaní a po prejdení každého kilometra. Interiér je spracovaný ukážkovo, odhlučnenie interiéru neskutočné. V praxi pri vyššej rýchlosti nepočujete ani dieselový agregát, ak je v prevádzke.
Je to limuzína, s ktorou sa radi vyberiete na dlhú cestu, v meste zase oceníte nízku spotrebu aj v zápchach. Na hlavnom displeji si môžete nechať zobraziť grafiku toku energie, vidíte tak, či práve nabíjate alebo jazdíte na elektrický pohon. Vďaka batérii je možné nastaviť si aj predklimatizovanie auta vo vopred vybraných časoch.
V menu pre spravovanie hybridného pohonu a batérie je možné podrobne nastaviť parametre nabíjania automobilu. Páčilo sa mi, že máte na výber napríklad možnosť nabíjania ihneď, alebo do času odjazdu. Ak auto zaparkujete do garáže, pripojíte na nabíjanie, jednoducho sa nabije tak, aby ste v plánovanom čase vyštartovali s plne nabitou batériou.
Plne grafický prístrojový panel vám ukáže aj hodnoty asistentov ECO vrátane informácie, ako využívate rekuperáciu. Kompletná grafika je prehľadná a na prvý pohľad vidíte, presne to čo chcete. Samozrejmosťou je zobrazenie prejdených kilometrov na klasický pohon a na elektrický. Jazda s týmto E-čkom vás tak bude baviť a úprimne, určite motivovať aj k nižšej spotrebe.
Pozrite si aj, koľko som zaplatil za nabitie batérie z nabíjacieho stojana ZSE Drive. Za dodaných 8,7 kWh, viď vyššie, s ktorými prejdete do 30 km zaplatíte na verejnej nabíjacej stanici 1,31 €. Samozrejme cena závisí od vášho nabíjacieho programu.
Osobne by som kúpu testovanej motorizácie odporučil, predsa len, pri správnom nastavení môžete jazdiť veľmi úsporne. Ideálne je, ak bývate v satelite mesta, kde si môžete auto každý alebo každý druhý deň doma či v práci napojiť na nabíjaciu stanicu. Vtedy vás jazda s týmto hybridom výjde veľmi lacno.