Mercedes-Benz zverejnil environmentálnu správu o produkcií CO2 ich vlajkovej lode Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC v segmente elektromobilov. Priznali, že sa majú v čom zlepšovať, údajne aj vedia ako.
Mercedes-Benz má pomerne odvážnu víziu, ktorú nazvali Ambition 2039. V rámci tohto projektu, chcú do 20 rokov ponúknuť kompletný vozový park s neutrálnymi emisiami CO2. Modely budú označené ako EQ a už správne tušíte, že prvým reprezentantom tohto radu je EQC. Výrobca prirodzene čelí silnej nedôvere. Aj preto bol Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC podrobený 360° environmentálnemu testovaniu, ktorého výsledky overil a potvrdil TÜV Süd. Tento test skúma ekologický vplyv na prostredie počas celého životného cyklu. Teda od ťažby surovín, cez výrobu až po používanie, resp až po prípadnú likvidáciu.
Merceden-Benz toto testovanie vykonáva od roku 2005 a vychádza z najazdenej vzdialenosti v rozmedzí 150- až 300-tisíc kilometrov, záleží od toho v akom segmente sa skúška vykonáva. V prípade EQC to bolo 200-tisíc najazdených kilometrov. Množstvo vyprodukovaného CO2 sa môže zdať pri elektromobile pomerne vysoké, nakoľko počas jazdy elektromobil CO2 neprodukuje, resp minimálne, no treba pamätať na to, že výsledná produkcia CO2 vychádza z celého životného cyklu. Teda vrátane výroby. Elektromobily podľa 360° environmentálneho testovania produkujú o 70 % menej CO2, než tradične poháňané automobily.
Automobilka priznáva, že počas výroby elektromobilu sa vyprodukuje viac CO2, než pri výrobe tradične poháňaného automobilu. Dôvodom je výroba batérií, na ktorú je treba výrazne viac energie. Tento problém chce Mercedes-Benz riešiť získavaním CO2 neutrálnej energie už do roku 2022. Riešením majú byť veterné elektrárne, ktoré môžu energiou zásobovať výrobu v Brémach a v Sasku. V Brémach už dnes nabíjajú batérie EQC pred odovzdaním zákazníkovi solárne.
Pomer celkovej produkcie CO2 pri výrobe batérií a ich používaní je 51% k 49%. Počas života batérie sa produkuje CO2 výrobou, skladovaním a získavaním energie. Produkcia emisií sa dá opäť znížiť získavaním energie ekologickou formou. Nemecká automobilka tvrdí, že v súčasnosti sa na výrobu a prevádzku, teda dobíjanie v životnom cykle do 200 000 kilometrov, EQC vyprodukuje približne 32,4 tony CO2. 16,4 tony je výroba, 16 ton prevádzka, resp dobíjanie elektromobilu. Ak by sa energia na prevádzku elektromobilu získavala výhradne z obnoviteľných zdrojov, produkcia CO2 by klesla na 0,7 tony. Výsledná produkcia CO2 za životný cyklus Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC by tak bola 17,1 tony, čo veľmi približne polovica z aktuálne produkovaných hodnôt.
360° environmentálny test pre čo najväčšiu objektivitu berie do úvahy všetky aspekty produkcie CO2, teda aj využívanie zdrojov a recykláciu. Pri výrobe elektromobilu Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC klesá podiel ocele a železa, nakoľko nie je potrebný spaľovací motor, prevodovka a ďalšie periférne zariadenia, naopak rastie podiel polymérov, ľahkých zliatin a ďalších kovov. V konkrétnych číslach je to z 2 420 kilogramovej pohonnej jednotky 39 % ocele a železa, 23 % ľahkých zliatin a polymérov, 18 % plastov a zvyšných 19 % sú ďalšie materiály.
Automobilka tvrdí, že chce vrámci Ambition 2039 znížiť využívanie primárnych zdrojov o 40 %. Priestor na dosiahnutie tohto cieľa je vraj v používaní recyklovaných plastov a obnoviteľných surovinách. Mercedes-Benz pripomína, že ich novovyvinutý poťahový materiál pre EQC „Response“ je vyrábaný výlučne z recyklovaných PET fliaš. Recyklované materiály sú už dne používané tiež na obklad priestoru pre rezervu alebo na ochranné kryty spodnej strany priestoru motora. Z obnoviteľnýchh surovín dnes v EQC nájdete konope, kenaf, vlnu či papier. Komponentov šetrných k životnému prostrediu je dnes v Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC približne 100 s celkovou hmotnosťou 55,7 kilogramov.
Nemecký výrobca automobilov tvrdí, že dnes je 85 % zo všetkých ním ponúkaných automobilov recyklovateľných a 95 % sa dá opätovne použiť podľa normy ISO 22 628. Samozrejme, do týchto výpočtov patrí aj EQC. Treba však poukázať na to, že ak sa dá niečo recyklovať, neznamená to zároveň, že sa to vráti do primárneho životného cyklu. Ako presne toto automobilka myslí a čo presne považuje za sekundárny, prípadne nižší životný cyklus, nespresnila.
Na druhej strane pripomína, že na recykláciu myslí už pri navrhovaní nových komponentov a pri výbere nových materiálov. Tiež sa aktívne spolupodieľa na vyvíjaní nových recyklačných riešeniach. Najmä, ak ide o suroviny ako sú lítium, nikel, platina alebo kobalt. V prípade vymenovaných má Mercedes-benz zadefinované 4 fázy recyklácie batérií, do ktorých automobilka vyvinula potrebné procesy. Prvá fáza je opätovné použitie batérie, v rámci ktorej je čistenie a výmena komponentov s obmedzenou životnosťou. Druhou fázou je oprava, kde sa už vymieňajú jednotlivé moduly batérie. V tretej fáze sa batéria demontuje a rozoberá na jednotlivé časti. Vo štvrtej fáze sa batéria definitívne recykluje.
Aby sme mali na konci dňa skutočne ekologické vozidlá, ruku k dielu musí priložiť aj šofér. Avšak, za pomoci automobilky. Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC má viacero jazdných režimov, ktoré ponúkajú rôzny štýl jazdy, no vždy sú vyladené tak, aby nútili šoféra jazdiť ekonomicky. Prispôsobený je tiež „plynový“ pedál, ktorý pomocou haptickej odozvy upozorňuje vodiča na hospodárnejšiu jazdu. Samostatnou kategóriu je rekuperácia, tú dokáže vodič ovplyvniť páčkami na volante.
Inteligentným pomocníkom ekologickej jazdy je podľa Mercedes-Benz komplexný asistent ECO Assist, ktorý vyzýva vodiča na upratie z plynu, ak je to zmysluplné. Jazda na „voľnobeh“, napríklad pred príchodom na svetelnú križovatku, keď svieti červená, napomáha rekuperácií. ECO Assist využíva navigáciu, rozpoznávanie dopravného značenia a informácie od inteligentných bezpečnostných asistentov.