Nemecká automobilka sa začína orientovať na masovú elektrifikáciu svojho portfólia s využitím špeciálne navrhnutých platforiem pre elektrické vozidlá (EV) namiesto úpravy existujúcich, ktoré sú prevzaté z konvenčných modelov.
Vážnosť myšlienky podčiarkuje aj oficiálne oznámenie o značkách AMG, Maybach a G, ktoré patria pod Mercedes-Benz a tiež prejdú na elektrický pohon.
Nová koncepcia má zahŕňať dve platformy EV. EVA (Electric Vehicle Architecture) pre veľké sedany a SUV sa bude používať v štyroch nových modeloch – EQS (od roku 2021), EQE a EQS-SUV (od 2022) a EQE-SUV. Na túto platformu nadviaže od roku 2025 MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), určená pre kompaktné elektromobily strednej veľkosti. Modely postavené na platforme MMA zatiaľ výrobca neohlásil.
Mercedes-Benz má v úmysle zvýšiť investície do vývoja elektrických pohonov, nových vlastných elektromotorov a „sofistikovanej invertorovej a vysokonapäťovej technológie“. Finančné injekcie budú smerovať aj do vývoja vlastných batérií, kde automobilka spolupracuje s partnermi CATL, Farasis a Sila Nano.
Mercedes-Benz očakáva, že nové materiály a výrobné procesy zvýšia dojazd a znížia čas a náklady nabíjania. Rozbieha tiež nový technologický program Vision EQXX s cieľom vybudovať elektromobil s „pozoruhodnou účinnosťou a dojazdom“. Aké konkrétne parametre by mal spĺňať, zatiaľ môžeme len hádať.
Mercedes-Benz vyvíja aj vlastný operačný systém MB.OS pre automobily. Očakáva sa, že bude pripravený v roku 2024 a umožní flexibilný prístup ku všetkým doménam vozidiel a užívateľským rozhraniam. Proprietárny softvér tiež pomôže zjednodušiť a zrýchliť aktualizácie firmvéru.
Ale poďme bližšie k súčasnosti. Mercedes-Benz potvrdil rozšírenie svojej rady elektromobilov EQ, ktorú v súčasnosti tvoria modely SUV EQC a van EQV. Má ju doplniť ďalších šesť modelov EQ: EQA, EQB, EQS, EQE a varianty SUV oboch posledných verzií, EQS a EQE. EQA – plne elektrický brat GLA – sa má začať vyrábať ešte v tomto roku a EQB bude predstavený v roku 2021.
EQS, čisto elektrický model ekvivalentný s triedou S, naplánovaný na rok 2021, bude prvým modelom EQ postaveným na novej elektrickej architektúre EVA. Mercedes-Benz uvádza, že nová platforma je modulárna a široko škálovateľná z hľadiska rázvoru a rozchodu kolies, komponentov systému a batérií, takže umožní výrobu rôznych modelov od limuzín po veľké SUV.
Modely EQS by mali dosiahnuť solídny dojazd až 700 km WLTP a výrobca v súčasnosti testuje množstvo prototypov po celom svete. Christoph Starzynski, viceprezident pre architektúru elektrických vozidiel Mercedes-Benz zodpovedný za vozidlá EQ, uviedol, že prototypy už prešli „oveľa viac ako dva milióny testovacích kilometrov“.
Testovanie zahŕňa náročné zimné jazdy v Škandinávii, testy podvozku a hnacieho ústrojenstva na skúšobných polygónoch, verejných komunikáciách a na vysokorýchlostnej testovacej trati v Narde, ako aj integrované testy celkového vozidla v horúčavách južnej Európy a Južnej Afriky. Testovacie jazdy sa v súčasnosti vykonávajú aj v Číne a USA.
Výroba EQS bude prebiehať popri triede S v „továrni 56“ v nemeckom Sindelfingene. Do roku 2030 očakáva Mercedes-Benz, že viac ako polovicu predaja automobilov budú predstavovať čisté elektromobily a plug-in hybridy.