Japonská automobilka chcela obhájiť použitie 35,5 kWh batérie v Mazda MX-30. Malá batéria je vraj ekologickejšia. Automobilka však vychádza z údajov z roku 2016 a neberie v úvahu reálnu situáciu.
Diskusia o tom, či sú dopravné riešenia s elektromotorom naozaj tak ekologické, sa vyostruje každou novinkou na túto tému. Polarita názorov je aj u vás, našich čitateľov, a ak použijeme v tejto téme absolútny prívlastok, dáte nám to jasne pocítiť. Samozrejme, máte na to plné právo. Elektromobilita, aj keď je prezentovaná ako ekologické riešenie, rozhodne nie je na konci svojej cesty. Ostatne písali sme o tom aj v článku Mercedes-Benz demonštruje produkciu CO2 počas celého životného cyklu EQC, kde píšeme aj o tom, že „Pomer celkovej produkcie CO2 pri výrobe batérií a ich používaní je 51% k 49%.“
Polienka do ohnivej debaty priložila aj automobilka Mazda, ktorá prišla s tvrdením, že elektromobily s dlhým dojazdom, teda od 400 kilometrov na jedno nabitie, sú menej ekologické, než tradičné automobily. Autori tvrdenia berú v úvahu celý životný cyklus batérie. Od ťažby materiálu a výroby, cez aktívne používanie, až po výmenu po približne 160 000 najazdených kilometroch. Porovnávajú batériu s kapacitou 35,5 kWh a 95 kWh. Podľa tvrdení Mazda, menšia batéria má približne rovnakú produkciu CO2 ako dieselový motor modelu Mazda 3, v prípade 95 kWh batérie má byť produkcia CO2 výrazne vyššia ako pri tradičnom motore.
Automobilka zverejnenými údajmi však nehrá úplne čistú hru. V prvom rade sa snaží obhájiť použitie dnes už trochu smiešnej 35,5 kWh batérie v Mazda MX-30. Tento Crossover má s takto malou batériou dojazd približne 200 kilometrov. Predpokladaná cena je pritom okolo 35 000 €. V Mazde si vybrali na porovnanie Hyundai Kona EV, ktorá má batériu 39 kWh, dojazd podľa WLTP 289 kilometrov a cenovku 38 000 €. Mazda tvrdí, že väčšia batéria nie je ani dojazdom ani cenou výhodnejšia. Už tu sa s použitím sedliackeho rozumu trochu začudovane dvíha obočie.
Čo však Mazda doslova pobabrala je použitie priemerných európskych údajov o výrobe elektriny z roku 2016, teda štyri roky staré hodnoty. Automobilka vo svojich tvrdeniach pracuje s predpokladom, že energetický mix sa za túto dobu významne nezmenila a ani nezmení. V trochu zrozumiteľnejšej reči to znamená, že Mazda vníma situáciu tak, že neexistuje snaha o zníženie, prípadne maximálnu možnú elimináciu, produkcie CO2 počas celého životného cyklu výroby batérií, resp elektromobilov. Čo nie je pravda. Dôkazom, že automobilky vnímajú produkciu CO2 počas celého životného cyklu batérie, je aj už spomenutý článok Mercedes-Benz demonštruje produkciu CO2 počas celého životného cyklu EQC.
Obhajovať teda použitie malej a dnes už nie tak zaujímavej batérie tým, že je ekologickejšia, je výrazný prešľap, ktorým viacero svetových médií pomerne jednoducho zmietlo pod koberec.