Lepšie neskoro, ako nikdy. Mazda konečne predstavila svoj plne elektrický model, ktorý nesie názov Mazda MX-30. Dvere si požičiava z modelu RX-8.
Autosalón v Tokiu priniesol očakávanú novinku v podobe prvého elektromobilu automobilky Mazda, ktorý sa už definitívne dostane do ostrej výroby. Pôjde o mestský crossover, ktorý hneď na prvý pohľad zaujme netradičným otváraním dverí.
Nepôjde o druhé Falcon Wings, aké má SUV Tesla Model X. Takzvané „freestylové“ dvere sa tentokrát otvárajú horizontálne do rôznych strán. Predné dvere sa dokážu otvoriť do 82 stupňov a zadné do 80 stupňov. Tento štýl má cestujúcim uľahčiť nastupovanie, vystupovanie, aj prenášanie väčších vecí.
https://youtu.be/GUsjmh2FSGo
Mestskému charakteru odpovedá dĺžka 4,3 metra a do výšky narástla MX-30 len na 1,5 metra. Čo je samozrejme pri elektromobiloch najkľúčovejšie, je veľkosť batérie, spotreba a pohon. Z týchto parametrov poznáme len jeden a tým je kapacita batérie, ktorá sa zastavila na hodnote 35,5 kWh.
Keďže Mazda tento model zaradila do rodiny MX, malo by ísť o športovo ladený model. Jeho súčasťou bude nová technológia e-Skyactiv, ktorá sa stará o priamu odozvu riadenia a spolu s technológiou e-GVC Plus aj o stabilizáciu vozidla pri pôsobení tiaže v zákrutách a pri brzdení.
Mazda nemyslela na životné prostredie len pri pohone vozidla, ale aj pri návrhu interiéru. Stredová konzola je preto vyrobená z korku a obloženie dverí je vyrobené z recyklovaných plastových fliaš. Ekologické materiály však nebránia prítomnosti moderných technológií.
Klimatizácia sa preto bude po prvý krát vo vozidle značky Mazda ovládať pomocou 7-palcovej dotykovej obrazovky, ktorá bude obmieňať ovládacie prvky podľa aktuálnych potrieb vodiča. Samozrejmosťou je aj prítomnosť bezpečnostných asistentov, ktorí sa postarajú o núdzové brzdenie a udržanie vozidla v jazdných pruhoch.
Čo sa týka nabíjania batérií, zatiaľ vieme iba to, že Mazda MX-30 bude podporovať rýchle DC nabíjačky CHAdeMO a COMBO. Automobilka sa radšej rozhovorila o nabíjaní iných zariadení, pre ktoré budú určené 2,5-A USB porty na palube, 12V DC zásuvka, ako aj 150-W AC zásuvka pre väčšie zariadenia, ako sú notebooky, elektrické kolobežky alebo drony.
Okrem dojazdu a spotreby je momentálne otázna aj cena a dátum vydania. Ak však má Mazda ambíciu stať sa relevantným výrobcom elektromobilov, nemala by už príliš dlho otáľať a mala by MX-30 dostať na trh najneskôr do konca budúceho roka.