Reklama

Malý, pritom väčší a hlavne podstatne lepší - Renault Clio

Marek Šimunek
92 %
Netajím sa tým, že už počas prvého kontaktu pri uvedení nového Renaultu Clio na náš trh som bol z neho nadšený a inak tomu nebolo ani počas nášho spoločného týždňa, aj keď nejaké tie drobnosti sa našli.

Výhody

  • prepracovaný interiér
  • moderné asistenčné systémy
  • technologická výbava

Nevýhody

  • hlučný ventilátor klimatizácie
  • občasné chovanie automatu pri rozbehu
  • otváranie zadného kufra

Potom, ako som si na niekoľko hodín mohol vyskúšať nový Renault Clio počas jeho uvedenia na náš trh prišiel čas aj na plnohodnotný test. Do rúk sa mi tak dostal krásny modrý kúsok, ktorý sa pýšil logom RS Line. Nie, nejedná sa o športovú verziu RS, ale skôr o balík doplnkov, ktoré spoločne vytvárajú športovejší a dynamickejší dojem.

Na prvý pohľad sa nové Clio od tej predchádzajúcej generácie nejako výrazne nezmenilo. Teda minimálne, ak sa na neho pozeráte zvonka. Drobnými zmenami prešli svetlá a predná maska.

Práve svetlá totiž v sebe integrujú nielen modernú LED technológiu, ale aj známy svetelný podpis v tvare písmena „C“, ktorý nájdeme aj na iných modeloch značky.

Pozrite si

Renault Clio R.S. Trophy – Keď si prdkanie zamilujete!

Podobnými zmenami prešla aj zadná časť, ktorá ponúka v novej generácii o niečo pretiahnutejšie zadné svetlá, v ktorých rovnako nechýbajú LED. Renault si zaslúži pochvalu aj za to, že na LED nezabudol nielen v prípade smerových svetiel, ale ani v prípade tých cúvacích.

Pri parkovaní za slabšieho svetla si tak budete užívať rovno dvojicu zadných svetiel, ktoré viac ako dostatočne osvetlia priestor za vami. Množstvo automobiliek totiž v rámci modernizácie zabúda na tento jednoduchý a pritom tak dôležitý detail.

Trochu ma prekvapilo otváranie kufra, ktoré je riešené mikrospínačom v nie príliš šťastnej polohe. Akonáhle sa budete premávať po nie príliš čistých cestách, automaticky si pri každom jeho otvorení zašpiníte prsty.

Samozrejme nechýbajú ani LED smerovky, čo častokrát tiež akosi pri navrhovaní nového modelu automobilky zabúdajú. Celkovo sa však najnovšia verzia svojimi krivkami ponáša na tú minulú, takže pre niekoho môže zvonka pôsobiť ako malý facelift.

Interiér však tento dojem prekazí okamžite. Tu totiž neostal kameň na kameni a nové Clio je vnútri naozaj nové. Navyše interiér pôsobí už na prvý pohľad ako z auta inej kategórie. Áno, istotne na tom má svoju zásluhu aj to, že som na test dostal tú vybavenejšiu verziu, ale aj v tej základnej vidieť poriadny krok vpred.

Pozrite si

3 novinky, ktorými si ma nový Renault Captur hneď získal

Celkovo jeho členenie, ako aj použité materiály a najmä priestrannosť si hneď zamilujete. Osobne ma ako prvý zaujal nový volant, ktorý sa veľmi dobre drží a nájdete na ňom ovládanie všetkých dôležitých funkcií palubného počítača a tempomatu.

Iba ovládanie audia je už tradične skryté pod volantom na pravej strane. Aj to však prešlo zmenou. Konečne! Je modernejšie, menšie, ale pritom sa stále rovnako dobre ovláda. Aspoň ja si teda na ovládanie audia pod volantom nebudem sťažovať. Po chvíľke cviku totiž hneď viem, ako ho používať.

Samozrejme, že nový je v prípade Clia aj prístrojový panel, ktorý predstavuje kombináciu ukazovateľov teploty motora a stavu paliva a nového 7” displeja. Ten samozrejme ponúka bohaté možnosti prispôsobenia svojho zobrazenia. Je teda takmer na vás, aké informácie na ňom budete mať zobrazené.

Možnosti prispôsobenia prístrojového panela nie sú síce tak obsiahle, ako v prípade niektorých konkurenčných automobiliek, Renault však musím pochváliť za podstatne efektívnejšie využívanie priestoru, ktorý poskytuje displej. Vďaka tomu budete mať vždy prehľad o asistenčných systémoch, aktuálnej maximálnej povolenej rýchlosti a množstve iných údajov.

K dispozícii máte opätovne niekoľko štýlov, pričom v prípade športového vidíte aj otáčkomer. Osobne som ho však nepotreboval a užíval som si najmä zobrazenie, ktoré prehľadne ukazovalo asistentov a aktuálnu rýchlosť. Pôsobilo to minimalisticky a nič mi v ňom výrazne nechýbalo.

Okrem centrálnej časti nájdete po bokoch aj dvojicu častí, v ktorých si môžete nechať zobraziť samostatne rôzne údaje. Ja som tak napríklad využíval ľavú stranu pre zobrazenie údajov o ekonomike jazdy a v pravej časti som mal zobrazené informácie z práve prehrávaného audia.

Novinkou je aj veľký 9,3“ stredový displej, ktorý je obsadený novým systémom EasyLink. Ten nahrádza starší systém R-Link 2 a musím povedať, že je to krok správnym smerom. Systém nielenže ponúka všetko potrebné a to v zobrazení, ktoré budete radi používať, ale je aj svižný a v skutočnosti sa veľmi dobre používa.

Pozrite si

Renault Talisman Grandtour – budete stredobodom pozornosti

Dokonca som niekoľko dní ani nepociťoval potrebu využívať Apple CarPlay a Android Autom, ktoré samozrejme nový systém podporuje. V momente, keď som svoj iPhone pripojil a začal používať Apple CarPlay potešilo ma to, že aj napriek tomu, že väčšiu časť obrazovky zabral práve CarPlay, stále som videl vonkajšiu teplotu a čas, čo bolo v predchádzajúcej verzii multimediálneho systému nemožné.

Navyše, ak nebudete potrebovať tieto riešenia pre pripojenie smartfónu, môžete si ho nechať bezdrôtovo nabíjať v prepážke na to určenej. Bezdrôtový Apple CarPlay, ktorý napríklad ponúka Volkswagen, Audi, alebo Škoda sa tu zatiaľ nenachádza.

Čím ma nový Renault Clio potešil je ovládanie. Aj keď samotný multimediálny systém je ovládaný dotykovo, pod ním nájdete základné ovládacie prvky pre vyhrievanie sedadiel, zamknutie a našťastie aj pre vypnutie systému štart & stop. Častokrát sa totiž stáva, že vypnutie tohto systému je skryté niekde hlboko v nastavení.

Okrem toho tam však nájdete aj tlačidlo s ikonou kamery, prostredníctvom ktorého viete rýchlo aktivovať cúvaciu kameru. Tá dokonca nie je jedna, ale rovno štyri, takže nový Renault Clio smelo zobrazí celé okolie auta, prostredníctvom 360° zobrazenia.

Kvalitou zobrazenia a rozlíšením asi nepatrí na špičku, ale na to, aby ste zbytočne pri parkovaní auto neoškreli vám toto zobrazenie bude plnohodnotne postačovať. Samozrejme si medzi zobrazením jednotlivých strán a celého okolia môžete pomerne jednoducho prepínať.

Pod ovládacími prvkami nájdete aj ovládanie klimatizácie, ktoré sme už videli napríklad v novej Dacii Duster a vyzerá na túto triedu naozaj luxusne. V strede ovládačov sú ikony, prostredníctvom ktorých viete veľmi jednoducho a rýchlo pochopiť funkcie jednotlivých otočných ovládačov.

Trochu mi prekážal len pomerne hlučný ventilátor, ktorý sa v automatickom režime klimatizácie hneď po naštartovaní sám zapol na maximálne otáčky a v tichom interiéri ho bolo naozaj počuť. Vždy som tak chvíľku po studenom štarte radšej manuálne znížil jeho otáčky.

Čím ma nový Renault Clio ešte určite prekvapil je určite aj zástup asistenčných systémov. Okrem sledovania mŕtveho uhla, automatického prepínania stretávacích a diaľkových svetiel, či čítania dopravných značiek nechýba ani systém pre sledovanie jazdných pruhov.

Pozrite si

Renault Alaskan – Nie je to len pracant!

Ten je v prípade nového Clia prepracovaný od základu a namiesto doposiaľ používaného otravného pípania do reproduktorov funguje ako systém iných moderných áut. K dispozícii máte tri možnosti nastavenia, ktoré aktivujete cyklicky jednoduchým stlačením príslušného tlačidla.

Prvé stlačenie totiž aktivuje len upozornenie na opustenie jazdného pruhu. Druhým stlačením si aktivujete aj aktívne vedenie v jazdnom pruhu. Auto teda bude nielen upozorňovať, ale aj aktívne zasahovať do riadenia. Funguje to naozaj veľmi dobre a systém sa snaží auto udržať v strede, teda nie pinká zo strany na stranu.

Opätovným stlačením tlačidla systém kompletne deaktivujete a nebudete mať ani upozornenie, ani vedenie v jazdných pruhoch. Snáď jedinou výčitkou je, že po vypnutí motora je potrebné systém opätovne deaktivovať, keďže sa automaticky aktivuje upozornenie na opustenie pruhu.

K dokonalosti novému Renaultu Clio tak chýba iba adaptívny tempomat, teda to platí iba v prípade testovaného kusu. Adaptívny tempomat totiž v ponuke je a je súčasťou príplatkovej výbavy, ktorú môžete do svojho kúsku doplniť.

Práve v kombinácii s automatickou prevodovkou a naozaj vydareným systémom pre vedenie v jazdných pruhoch sa totiž jedná o poslednú súčasť, ktorú by som najmä pre komfort na diaľnici vo svojom vozidle privítal.

Renault si v prípade adaptívneho tempomatu zaslúži ešte jednu veľkú pochvalu. Po niekoľkých rokoch, čo ich vozidlá boli vybavené adaptívnym tempomatom tu je konečne verzia, ktorá funguje až do nulovej rýchlosti. V minulosti sa totiž adaptívny tempomat v prípade niektorých modelov Renault automaticky vypol po poklese rýchlosti pod 40 km/h.

Testovaný kúsok mal pod kapotou nový 1,3 litrový štvorvalec s turbom, ktorý považujem za najlepší motor, aký ste kedy mohli v Renaulte Clio mať. Nielenže poskytuje dostatok výkonu, ale ponúka aj príjemnú spotrebu. Samotný výkon motora bol 96 kW, čo je na podobne veľké auto viac, ako dostatok.

Môj priemer sa za viac ako 700 spoločných kilometrov zastavil na hodnote 5,7 l/100km a pritom v tých 700 kilometroch bola takmer polovica mesta. Na okresných cestách a pri dodržovaní limitov nebude problém túto hodnotu ešte mierne znížiť.

Súčasťou testovaného modelu bola aj sedemstupňová automatická prevodovka EDC, ktorú poznáme už z iných modelov značky. Samotná prevodovka fungovala presne tak, ako som očakával, teda jednotlivé stupne ste ani necítili.

Čo ma mrzelo bol rozbeh, keď štandardne po pustení brzdového pedálu sa auto s automatickou prevodovkou začne rozbiehať dopredu, alebo dozadu, podľa zaradeného stupňa. Tu to rozbehnutie z neznámeho dôvodu nenastávalo a bolo potrebné pridať plyn.

Otravné to bolo najmä ak ste sa rýchlo potrebovali niekde otočiť, keďže po zastavení a preradení stupňa sa auto nezačalo samo posúvať, ale musel som pridať plyn. Často sa mi tak stalo, že som ho pridal zbytočne veľa a auto poskočilo dopredu.

Po týždni som sa ako tak naučil s reakciami prevodovky žiť a vedel som, ako a kedy pridať plyn, aby bol rozbeh plynulý. Takže, ak sa aj vy rozhodnete pre automatickú prevodovku, odporúčam vám vyskúšať si jej reakcie.

Pravdou teda ostáva, že aj keď nový Renault Clio možno na to na prvý pohľad nevyzerá, oproti predchádzajúcej generácii urobil poriadny skok vpred. Spracovanie, členenie a celkový vzhľad interiéru je ako z inej kategórie, rovnako si Clio polepšilo aj po stránke asistenčných systémov a nový motor 1,3 TCe budete jednoducho milovať.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.