Apple si uvedomil, že hernou predplatnou službou Apple Arcade s mobilnými hrami si náročnejších hráčov nezíska a rovnako vývojárov len tak ľahko nepresvedčí, aby popri Windowse a herných konzolách vyvíjali svoje tituly aj špeciálne pre Mac.
Tento rok tak do aktualizácie macOS Sonoma prináša okrem Herného režimu aj špeciálny nástroj na jednoduchú konverziu PC hier na macOS. Bude to však stačiť a kým sa mal možno Apple radšej nechať inšpirovať?
Kto chce hrať hry, bez rozmyslu si mimo herných konzol vyberie Windows a tí odvážnejší prípadne v posledných rokoch aj Linux. Dôvodov je viacero, no tie hlavné spolu vzájomne súvisia.
Hry sú náročné na hardvér a to najmä na grafiku, ktorá však v počítačoch Mac nehrá prím a väčšina modelov dedikovanou grafikou kartou, ktorá je pre seriózne hranie nevyhnutná, ani nedisponuje. Hráči si tak počítače od Apple nekupujú a vývojári tak nemajú dôvod túto platformu, pre ktorú je potrebné hry špeciálne prispôsobovať, ani podporovať. A keďže vývojári Mac nepodporujú, hier pre Mac je málo a tak si ho hráči ani nemajú dôvod kupovať a tak Apple nemá dôvod vyrábať modely s výkonnejšou grafikou…
Ide samozrejme o zjednodušené vysvetlenie, pretože na tému platformy Mac a hier, by sa dala napísať kniha, alebo aspoň vysokoškolská práca. Obzerať sa do minulosti však v tomto prípade ani nemá príliš veľký význam, pretože v príprave sú novinky, ktoré majú potenciál celú túto situáciu celkom výrazne otočiť v prospech Apple, ak pôjde všetko podľa plánu.
Prvé kroky k otočeniu tejto situácie nastali ešte v roku 2020, kedy Apple predstavil svoj prvý vlastný ARM čip postavený na poznatkoch, ktoré získal pri vývoji čipsetov pre smartfóny a tablety. Apple sa touto cestou odpútal od procesorov Intel, ktoré mu neposkytovali požadovaný výkon a grafických kariet NVIDIA a neskôr AMD, ktorých architektúra bola vhodná zväčša iba pre väčšie a drahšie -Pro modely.
ARM čipsety od Apple svojim výkonom prekvapili a z roka na rok ich spoločnosť navyše ešte vylepšuje. Po hardvérovej stránke je tak Apple už jednou nohou v hernom biznise, druhú nohu má už napriahnutú a dotknúť sa zeme by sa mala túto jeseň s vydaním aktualizácie macOS Sonoma.
Kľúčovou vlastnosťou tejto aktualizácie je príchod Game Porting Toolkit, nástroja na konverziu Windows hier na Mac. Pomocou tohto nástroja postaveného na známom Linuxovom nástroji Wine, môžu vývojári hier údajne veľmi jednoducho prekonvertovať svoje hry stvorené pôvodne iba pre Windows tak, aby boli plne funkčné aj na počítačoch od Apple.
Niektoré hry, ako napr. The Medium zapojené priamo aj do kampane Apple pre propagáciu tohto nástroja, bolo na macOS možné spustiť bez zmeny v jedinom riadku kódu. Aj samotné Apple však vývojárom odporúča, aby to s úpravou ich hier potiahli o niečo ďalej a prekonvertovali tiež ich grafické rozhranie DirectX na rozhranie Metal 3 (od Apple), čím môžu oproti jednoduchej konverzii dosiahnuť aj dvojnásobne vyššie snímkovanie.
Otázkou však je, či sa Apple touto cestou vyhrane v rámci herného biznisu z ďalšieho začarovaného kruhu. Podľa posledného Steam prieskumu používa macOS len 1,79 % percenta hráčov, z toho 27,98 % vlastní v podstate najmenej výkonný model MacBook Air. Bude stáť vývojárom za to konvertovať svoje hry pre hŕstku hráčov? A bude sa v budúcnosti tento podiel zvyšovať, ak sa do tejto konverzie nepustí dostatok vývojárov?
Je možné, že Apple napokon táto stávka na Game Porting Toolking vyjde, no je rovnako možné, že jeho snaha stroskotá na tom, že tento nástroj vložil do rúk vývojárom a nie samotným hráčom.
Nemusí sa to tak na prvý pohľad zdať, no spoločnosť Valve je v posledných rokoch v podstate rovnakej pozícii ako Apple. Hoci prevádzkuje najväčší digitálny obchod s hrami (Steam), pri snahe o vývoj svojho vlastného herného hardvéru sa dlhodobo snaží hráčov presmerovať z Windowsu na otvorený Linux. Najprv to neúspešne skúsila s počítačmi Steam Machine, aktuálne však už má na trhu svoj druhý pokus v podobe hernej konzoly Steam Deck, ktorý nakopol k činnosti už aj etablovanú konkurenciu.
Herná konzola Steam Deck je postavená na upravenej linuxovej distribúcii SteamOS, ktorá rovnako ako macOS nedokáže natívne spustiť hry pôvodne vyvinuté pre Windows. Na rozdiel od Apple, ktoré núti hry meniť vývojárov, sa Valve spolieha na Proton – vrstvu kompatibility so systémom Linux, ktorá umožňuje spustenie hier vytvorených pre Windows v systéme Linux bez akýchkoľvek úprav. Ak k nejakému prispôsobeniu dochádza, deje sa tak iba na strane Protonu, či už zo strany spoločností Valve a CodeWeavers, ktoré ho vyvíjajú a spravujú alebo zo strany fanúšikov, ktorí si vytvárajú jeho samostatné oddelené verzie so špeciálnymi úpravami.
Aktuálne je ako overených a hrateľných v databáze Proton zaznačených už takmer 11-tisíc titulov, medzi nimi AAA tituly, ktorých autori o natívnu podporu Linuxu oficiálne neprejavili akýkoľvek záujem. Niektoré hry, ktoré aj majú natívnu podporu pre Linux, dokonca prostredníctvom vrstvy Proton bežia oveľa plynulejšie a stabilnejšie. Čo myslíte, ako to dopadne s oficiálnymi portmi hier pre macOS?
Tak ako v mnohom inom, aj v tomto prípade napokon pravdu ukáže až čas. Snahu Apple, ako aj jeho schopnosť ustúpiť a priznať, že bez jednoduchého nástroja pre konverziu hier to nepôjde, však treba pochváliť. Ťažiť z tohto kroku budú napokon aj hráči a to nielen tí, ktorí vlastnia Mac, ale aj tí na Linuxe, ktorý je pre macOS v podstate sesterským systémom a tiež tí na Windowse, kde bude musieť Microsoft na svojich herných aktivitách opäť trochu zamakať, aby nestratil hráčov, ktorí sa namotali na jeho Game Pass.