Spoločnosť Lunaz chce zachrániť britské automobilové klasiky elektrifikáciou. Začínajú s Rolls-Royce a Jaguarom.
Jon Hilton, generálny riaditeľ Lunaz, pôsobil ako technický inžinier v Roll-Royce, neskôr v Renault F1, kedy práve táto stajňa s jazdcom Fernandom Alonsom získala dve cenné trofeje. Hilton sa do projektu elektrifikácie klasík pustil, aby zachránil dnes už legendárne automobily. „Vdýchnuť nový život klasikám je inžinierstvo v najčistejšom zmysle,“ povedal.
Spoločnosť Lunaz, so sídlom v Silvertone, ponúka celú škálu britských luxusných a športových automobilových klasík v elektrifikovanej verzii. Ako prvé z dielne vzíde 8-miestny Roll-Royce Phantom V z roku 1961. Nasledovať budú Roll-Royce Cloud z 1956 a Jaguar XK120 z 1953, ktorý bol v čase uvedenia na trh najrýchlejším predávaným automobilom na svete.
Bližšiu špecifikáciu výrobca zatiaľ tají. Ceny začnú na 350-tisíc britských libier, teda približne 400-tisíc eur. Rezervácie začnú v novembri. Niektoré modely bude možné objednať len osobnou návštevou výrobcu. Elektrifikované modely budú vybavené rýchlonabíjaním, regeneratívnym brzdovým systémom, kontrolou trakcie či tempomatom, v ponuke tiež budú originálne laky exteriéru a interiérové prvky.
Proces pretvorenia klasiky na elektrifikovanú klasiku začína dôkladnou analýzou tvaru, hmotnosti a jazdnej dynamiky. Pôvodný pohonný systém sa odstráni a spraví sa 3D sken veterána, aby mali inžinieri referenčný model v mierke. Nasleduje reštaurovanie modelu v tej miere, že sa ručne opravujú všetky nedostatky a nátery sa nanášajú na priamo na kov. Okrem už spomenutých súčasných systémov sa zapracuje tiež satelitná navigácia, Wi-Fi a súčasný infotainment.
Lunaz zachovávajú čo najviac z pôvodných modelov, napríklad uzáver palivovej nádrže, ciferníky, či prieduchy, no niektoré časti musia pre elektrifikáciu inovovať, aby zvládli silu elektrického motora. Menia sa tak brzdy, zavesenie kolies a riadenie.
Zakladateľ spoločnosti David Lorenz povedal, že hlavnou myšlienkou celého projektu je záchrana týchto klasík pre ďalšie generácie. Podľa Lorenza totiž práve tieto automobily budú v ich pôvodných vyhotoveniach časom legislatívne zakázané. „Chcem, aby Jaguar z roku 1953 bol mojím denným autom,“ povedal Lorenz. „Preto zoberieme históriu a dáme jej svetlú budúcnosť. Inovujeme a vyrábamé autá, ktoré sú použiteľné, majú svoju dynamiku a sú špičkou pre vodičov milujúcich klasiku.“
Všetky automobily z dielne Lunaz sú ručne vyrábané. Tím sa podarilo zostaviť zo známych mien naprieč celým automobilovým svetom od Formula 1, cez Aston Martin, Jaguar, Volkswagen až po McLeren.