Nemecký startup Lilium oslavuje ďalší míľnik letového testovania eVTOL, pri ktorom elegantný prototyp jeho leteckého taxíka Phoenix 2 dosiahol úplný prechod z vertikálneho vzletu na horizontálny let nesený na krídlach.
Aerodynamika prechodového letu je pre novodobé lietajúce stroje s kolmým štartom a pristátím, poháňané elektrinou (eVTOL), pomerne zložitá. Lilium využíva pri svojom eVTOL lietadle veľké rady elektrických vrtúľ na vztlakový aj cestovný pohon. Pritom sa postupne nakláňajú z vertikálnej orientácie v režime vznášania sa (alebo pristávania) do úplne horizontálnej orientácie pri doprednom lete.
V zmysle aerodynamiky Lilium hovorí, že úspešný prechod znamená, keď prúdenie vzduchu prechádza od turbulentného a nepripojeného, k hladkému a pripojenému k povrchu, čo vytvára vztlak krídel. Deje sa to pri určitej kombinácii uhla klapky a rýchlosti vzduchu.
Efekt prechodu dobre vidieť aj na videu z testovacieho letu, podľa pohybu malých chumáčikov priadze umiestnených pozdĺž klapiek.
Vo videu vidieť, ako turbulencia zmizne po dosiahnutí rýchlosti asi 180 km/h (v čase 1:28 min), čo ukazuje úspešný úplný prechod.
Riešenie spoločnosti Lilium spočívajúce v používaní veľkého množstva malých elektromotorov s vrtuľami namiesto menšieho počtu väčších hnacích agregátov zvyšuje jeho energetickú náročnosť pri vzletoch a pristátiach. Preto je nasadenie stroja plánované skôr na dlhšie regionálne lety, kde viac využije vztlak krídiel, ako na mestské aero-taxíky, s vysokou frekvenciou vertikálnych pohybov.
Video z testu poskytuje obraz reálnej prevádzky stroja, vrátane zvukov z kabíny a komunikácie pilota s letovým testovacím inžinierom, bez hudobného podmazu, aký je pri propagačných videách typický. Aj preto stroj pôsobí veľmi realistickým a životaschopným dojmom.
Phoenix 2 vydáva počas vzlietania a pristávania pomerne nízku hladinu hluku, podobnú bielemu šumu, ktorá je výrazne nižšia v porovnaní so štartom, či pristávaním helikoptéry. To dáva dobré perspektívy pri nasadzovaní takýchto eVTOL strojov v mestskom prostredí.
Nebude to však úplne skoro. Spoločnosť Lilium predĺžila svoju časovú líniu typovej certifikácie s FAA a EASA, pričom prvé vyhovujúce prototypy majú byť k dispozícii v roku 2023. Potom však bude nasledovať fáza15 až 18-mesačného testovania, aby bol stroj plne certifikovaný a pripravený na sériovú výrobu do roku 2025. Na druhej strane horizont troch rokov je už na dosah, takže je pravdepodobné, že mestská a prímestská 3D doprava bude čoskoro realitou.