Holandský start-up Lightyear sme evidovali už pred rokmi, kedy predstavil na prvý pohľad vcelku nevzhľadné auto pokryté solárnymi panelmi. To bol rok 2017, pričom o niekoľko rokov neskôr sme sa dočkali aj reálneho vozidla, ktoré sa budúci rok dostane k prvým majiteľom. Lightyear ale oznámil ďalšiu novinku, nový model Lightyear Two s podobnými parametrami, ale až 5x nižšou cenou!
Hľadáte doplnky pre svoje auto? Skúste Heureku:
Zakladatelia Lightyear pôsobili ako členovia Solar Team Eindhoven, ktorý má na svedomí vozidlá ako Stella či Stella Lux a niekoľko víťazstiev v prestížnych pretekoch s čisto solárnymi vozidlami. Po rokoch si povedali, že svoje vedomosti pretavia do reálneho elektromobilu, ktorý by mohli využívať aj bežní ľudia. Vznikol Lightyear One, prvý elektromobil so solárnymi panelmi, ktoré aj reálne dokážu dodávať dostatok energie na bežnú jazdu.
Lightyear One na testovacej trati prešiel vyše 700 km na jedno nabitie 60 kWh batérie. To znamená, že vozidlo dosiahlo spotrebu len 8,6 kWh na 100 km! Určite tomu pomohli aj solárne panely, ktoré dodali časť energie priamo počas jazdy.
Mimochodom, Mercedes-Benz sa chystá predstaviť elektromobil Vision EQXX už začiatkom januára. Kým Mercedes-Benz na niečom takom pracuje, Lightyear čosi také dodá prvým zákazníkom už budúci rok. Lightyear One ale nie je pre každého. Cena 150 000 € patrí k tým najvyšším za elektromobil, ktorého parametre patria skôr k low-costovým vozidlám súčasnosti ako moderným elektromobilom za podobnú cenu.
To sa má zmeniť o niekoľko rokov, presnejšie v roku 2024, resp. 2025. Lightyear chce v tomto období totiž na trh uviesť druhú generáciu elektromobilu so solárnymi panelmi, Lightyear Two. Tento elektromobil má mať obrovskú výhodu v tom, že bude cenovo podstane dostupnejší. Cena má totiž štatovať na sume 30 000 €, čo je 5x menej ako pri prvom modeli.
Zároveň má ale „dvojka“ ponúknuť prakticky rovnaké parametre, vrátane dojazdu, rýchlonabíjania či solárnych panelov. Viac o novinke toho nevieme. Lightyear si informácie zatiaľ necháva pre seba, dokonca nie je známy ani dizajn pripravovanej novinky.
Mladá automobilka si ale s novým modelom verí natoľko, že svoj elektromobil porovnáva s jedným z najpredávanejších elektromobilov sveta, Nissanom LEAF, ktorý má taktiež 60 kWh batériu. S ním je ale nutné neustále nabíjanie, čo vidieť na grafe vedľa CEO Lightyear, Lex Hoefsloot.
Na druhom grafe zas vidieť, že Lightyear nie je prakticky vôbec potrebné nabíjať zo siete, stačí aj slnko. Totiž keď auto nejazdí, môže sa nabíjať. A v takých krajinách, kde je dostatok slnečného svitu je možné nabíjať batériu podstatne výraznejšie ako v takom upršanom Anglicku či Írsku. Podľa prepočtov Lightyear je tak nutné batériu nabíjať iba raz za mesiac.
Realita bude určite niekde inde, no aj dva či tri nabíjania mesačne sú menej ako napríklad každý druhý deň u bežného elektromobilu.
Lightyear to myslí s druhou generáciou veľmi vážne a dokázal presvedčiť aj jednu z najväčších leasingových spoločností sveta, LeasPlan, aby si od vznikajúcej automobilky objednala 5 000 elektromobilov Lightyear Two.