Výhody
- výborne pripravená hrdinka a jej stav
- skvelo napísané postavy
- košaté dialógy s možnosťami rozhodovania
- náročné témy, duševné poruchy a traumy
- spracovanie mestečka Haven Springs
- dabing a soundtrack
Nevýhody
- niektoré epizódy a momenty dosť krátke
- vybrané pasáže až príliš pomalé
Keď recenzujem adventúru, vždy tvrdím, že minimálne polovicu jej (ne)úspechu určuje dej. Videohry sa dostali do fázy, že už máme skvelé enginy, grafika sa vyšvihla do oveľa vyšších sfér ako iba ručne kreslené postavy, pár pozadí a pidipredmety, na ktoré treba klikať myšou. Adventúry môžu zobraziť realistické scenérie alebo fantastické svety, ale ich tradične najväčšou výzvou je scenár, ktorý vás musí držať prikovaných a motivovať riešiť všetky hádanky, hľadať odhalenia i doraziť ku špičkovej pointe.
Life is Strange je séria, ktorá už niekoľko rokov brázdi PC a konzoly – a patrí k vrcholu žánru. Nejde jej o tú najlepšiu grafiku, tá je zväčša ľahko nadpriemerná, ale bohato postačujúca. Hrateľnosť naplno vykresľuje minulosť či motivácie hrdinov, nečakané dejové zvraty i kvalitné dialógy. Iste jej prispela aj pôvodná štruktúra, keď boli jednotlivé hry rozdelené na epizódy ako seriál, tie spravidla končili v najlepšom a museli ste pár týždňov či mesiacov čakať na pokračovanie.
Nová hrdinka, nové výzvy
V hlavnej úlohe čaká mladá hrdinka Alex Chan, ktorá bola v desiatich rokoch odobraná od rodiny (kvôli čomu, zistíte) a teraz sa v dospelosti dostane do mestečka Haven Springs. Nádherná príroda, pár známych a zdanlivo dobré miesto na nový štart. Brat Gabe chce Alex pomôcť vrátiť sa do civilného života, ale nebude to jednoduché. Niekedy je malé mestečko ešte väčšia výzva ako ruch veľkomesta.
Príchod do Haven Springs je sympatický. Skúmate okolie, kocháte sa scenériami, spoznávate brata po rokoch a jeho kamošov. Navštívite supermarket, pokecáte si a po hodine sa objaví istá dramatická udalosť prepojená s pocitmi. True Colors je trošku odlišný diel série a nešokuje vás na začiatku prvej epizódy, ale až na jej konci. Hoci hra vyšla v celku, stále využíva delenie akoby na seriálové časti: je ich spolu päť a k tomu sa dá zahrať DLC rozšírenie Wavelengths. Na každú epizódu sú určené dejové línie a okrem toho aj vedľajšie úlohy – a pozor, niektoré treba splniť priamo v epizóde, lebo zmiznú. Napriek deleniu na epizódy však nemáte pocit, že by bola hra rozdrobená. Je to stále jeden celok a ten ideálny herný štýl je dať si jednu epizódu denne počas týždňa. Vtedy sa vám hra zaryje do pamäti, ani sa neotupia herné mechanizmy a vaša pozornosť. Užijete si aj malé nuansy deja či dialógov.
Pokecáme si vždy inak
Z náplne klasických adventúr sa hra sústredí na tri oblasti: prieskum lokalít, používanie predmetov a prím hrajú dialógy. Haven Springs je fiktívne mestečko, ale autori sa trošku pohrali s konceptom otvoreného sveta i vašej voľnosti, takže ak neplníte hlavné či vedľajšie úlohy, môžete sa venovať hrám či voľnočasovým aktivitám. Používanie predmetov nebýva také intenzívne ako v klasikách, ale občas sa potrebujete posunúť vpred, zaistiť inkriminovaný kúsok s dôkazmi alebo niečo prehľadávať. Tajné snorenie je stále silnou súčasťou hry – najprv sa tam treba dostať, čosi nájsť a elegantne sa vypariť.
Dialógy sú najdôležitejšia súčasť: autori ich majú spravidla výborne napísané, delené do viacerých línií a vaše rozhodnutia určujú priebeh hry či vzťah rôznych postáv k hrdinke. Sila scenára sa okrem zlomov viaže aj k tomu, ako napreduje, čo sa odohrá v ktorej kapitole a najmä ako si ovplyvníte istými odpoveďami ďalšie momenty. Budú k vám postavy vľúdne alebo na vás naštvané? Koho si nakloníte na svoju stranu (a eventuálne vám bude k dispozícii)? A presah naprieč epizódami je tu zjavný: ak ste minule boli ochotní v kľúčovej sekvencii, postava vám oplatí gesto neskôr. True Colors majú síce viac koncov, ale skôr je pútavé sledovať ako sa vyvíja postava Alex a jej vzťahy v priebehu jediného hrania plus k akému záveru sa napokon dopracuje. Košaté dialógy sú jasné plus, nepreklikajte ich zo zvyku.
Empatické schopnosti k dobru
Kľúčová vlastnosť Life is Strange však príde neskôr – odhalíte schopnosti Alex, ktoré majú zásadný vplyv na udalosti i vstrebávanie deja. Unikátny herný mechanizmus spočíva v tom, že dokáže vycítiť pocity toho druhého. Ba čo viac, môže ich aj ovplyvňovať a ťažiť z nich, čo je súčasne veľké bremeno.
V najnovšej časti True Colors navyše prídu ďalšie mechaniky a tie umožnia precítiť rozhodnutia či niektoré scény inak. Ak tipujete, že na Alex sa valia zrazu obrovské návaly emócií, je to tak. Nejaké si nesie z minulosti a náročného obdobia detstva/puberty, iné prídu v mestečku pri odhalení vnútorných motivácií či až démonov osôb. Navyše pred vami stoja dilemy: mať nové vzťahy a ísť do milostného? Romantické línie sú dobrovoľné, vďaka nim môžete však získať nové obzory.
Psychické empatické sily vám umožnia cítiť a navyše vidieť „emócie“ ľudí v podobe farieb (odtiaľ podtitul tejto časti). Funguje to tak, že sa okolo niekoho vytvorí aura konkrétnej farby a podľa nej viete, ako na tom je. Často zobrazovaný strach je fialový, hnev už červený. Radosť je mäkká žltá, smútok modrý. Nadstavbou farieb sú myšlienky priradené k emóciám a spočiatku ich pasívne sledujete, ale ak je emócia dostatočne silná, dokáže ju k sebe prebrať. Aj to postupne vysvetlí, čím si v minulosti prešla a ako na ňu prísne dolieha dianie v okolí.
Vplyv na emócie postáv
V unikátnych chvíľach však dostanete možnosť aj ovplyvniť a nasmerovať emócie postáv, čo prináša unikát do rozprávania i fungovania deja celej hry. Alex tak slúži ako taký sprievodca a sčasti terapeut, pričom využíva unikátne vlastnosti, aby posunula postavy do inej pozície. Nie vždy sa vám môže dariť a hra je dosť nepredvídateľná, aj v zlomových momentoch.
Neľahké situácie riešite na dvoch frontoch – tom svojom, lebo sa chcete dať dokopy a stať súčasťou mestečka. Ale aj cudzích a v tomto smere sa ukazujú klasické neduhy malomesta: takmer každý sa s niekým pozná, má určitú minulosť, náklonnosť či opovrhovanie a vy sem vstúpite ako cudzí prvok a začnete otáčať doterajší systém novým smerom. Istú traumu si nesie hlavná postava i tie vedľajšie – sila scenára spočíva v tom ako sa hrdinka dokáže preklenúť cez svoje výzvy a prijať aj ostatné.
Na videoherné pomery to nie sú zásadné veci typu „teraz zachránime planétu“ či „vyhráme vojnu s iným kontinentom“. Life is Strange: True Colors predloží závažne otázky duševného zdravia, smútku i katarzie po dlhých rokoch a posuny v živote. A netýkajú sa len dospelých, stav úzkosti či strachu môže mať aj malé dieťa – možno o to silnejší, že sa tvaruje jeho osobnosť. Formálne sa True Colors hrajú s hráčom i scenárom ako potrebujú – skáču do minulosti, skúšajú vízie, bizarné náčrty budúcnosti. Rozhodne treba oceniť scenár za to, ako sa venuje každej dôležitej postave – aj pár dní po dohraní si ich viete vybaviť a pamätať ich dilemy. Ako po dobrej filmovej dráme.
Wavelengths – rozšírenie s inou postavou
Samostatnou kapitolou je rozšírenie Wavelengths, ktoré pridáva do hry ďalšiu postavu a jej kúsok deja nadväzujúci na hlavnú hru. Odohráva sa pred príchodom Alex do Haven Springs, sústredí sa na inú ženu a jej vyrovnávanie sa s náročným rokom života.
True Colors ako nový diel série prijal možnosti nových konzol a recenzovaná Xbox Series X výborne pracuje s načítaním dát. Engine lepšie vykresľuje detaily tvári, animácie postáv sú uveriteľnejšie a to fiktívne mestečko Haven Springs má skvelú atmosféru s americkou prírodou. Je fajn vidieť, že autori využili možnosti výkonu najmä na vykreslenie postáv, miest a venujú drobným detailom ako fasády obchodov, premysleným interiérom či večernej atmosfére.
Ak ste túžili zahrať si adventúru, kde by jedna postava mala schopnosť čítať myšlienky iných postáv a posúvať ich ďalej, toto je ona. Výborne napísaná, pekne rozdelená na epizódy, graduje svoj dej a dá vám zažiť parádnych 10 hodín s dobrým scenárom.
Life is Strange: True Colors vyšla v septembri 2021 na Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4, PC, Switch a Google Stadia.