Lietajúce taxíky sú témou viacerých firiem, ktoré chcú veľkomestskú dopravu preniesť z 2D do 3D priestoru. Popri lietajúcich autách sú v hre aj špeciálne drony a malé vrtuľníky, ktoré by mohli pristávať na heliportoch na strechách budov a iných priestorovo obmedzených stanovištiach.
Medzi aktuálne novinky patrí hybridný dvojmiestny vrtuľník, či skôr dron, SureFly od spoločnosti Workhorse. Dron má za sebou zatiaľ len testovací let, pri ktorom sa vzniesol len do minimálnej výšky, ale pre ďalší vývoj tohto vozidla s vertikálnym štartom a pristátím (VTOL) je pilotovaný let významným míľnikom. Pôvodne plánovaná januárová premiéra na CES 2018 bola kvôli nepriaznivému počasiu zrušená.
https://www.youtube.com/watch?v=5yFZAPdYCck
O päť mesiacov neskôr sa pilotovaný dron s experimentálnou certifikáciou FAA prvýkrát priblížil skutočnému letu. Po tomto úspechu Workhorse dúfa, že do roku 2020 uvedie SureFly do komerčnej prevádzky.
Základné charakteristiky SureFly
Elektricky ovládané vrtule: 2 vrtule na ramene s protismerným otáčaním. Osem motorov, z ktorých každý poháňa jednu vrtuľu.
• Pilotované vozidlo určené na prepravu cestujúcich, alebo pilota a nákladu
• Pohotovostná hmotnosť: 499 kg, max. vzletová hmotnosť: 680 kg
• Benzínový piestový motor poháňa dva generátory, ktoré poháňajú elektromotory
• Dve lítiových batérie s kapacitou 2 x 7,5 kWh pre núdzové pristátie (5 minút) v prípade zlyhania benzínového generátora
• Plné zálohovanie počítačového a elektrického systému
• Balistický padák
• Trup a stojky sú z uhlíkového vlákna pre dlhú životnosť a nízku hmotnosť
• Maximálna rýchlosť 112 km/h
• Hodina letu na jednu nádrž benzínu
• Letový strop 1,2 km, akčný rádius 120 km
Šéf projektu SureFly Steve Burns uviedol, že po skúsenostiach s Li-ion batériami pri výrobe a vývoji úžitkových elektromobilov upustili od myšlienky vytvoriť VTOL s čiste elektrickým pohonom. Hybridný pohon predstavuje kompromis medzi efektivitou, doletom a technologickými výhodami elektromotorov.
„Nemyslíme si, že čisto elektrické lietajúce stroje sú pripravené na rutinnú prevádzku“, myslí si Burns. Mnoho spoločností, vrátane Uberu, pritom vyvíja lietajúce prostriedky s elektrickým pohonom.
Podľa Burnsa by dron SureFly mohol konkurovať koncepcii elektrického leteckého taxi Uberu a viacerých renomovaných leteckých firiem. Mohol by sa však uplatniť aj v poľnohospodárstve, alebo v záchrannej službe.
Burns uviedol, že si je dobre vedomý pretekov, ktoré prebiehajú medzi výrobcami vyvíjajúcimi aerotaxíky na báze VTOL. Nevidí problém v tom, že pri testovacom lete sa SureFly vzniesol zatiaľ len do výšky 5 stôp (cca 1,5 m) nad zemou.
Vznášanie sa nízko nad zemou je totiž rovnako dôležité ako vznášanie sa vo výške desiatok, alebo stoviek metrov. Vyžaduje rovnaké technológie, mechanizmy a úsilie, takže test predstavoval dôležitý krok na ceste k zavŕšeniu vývoja.