Reklama

Lexus UX 300h je mestský luxus v menšom kabáte [test]

Marek Šimunek

Bolo to presne pred desiatimi rokmi, keď som na test dostal úplne prvý Lexus vo svojom živote. Bol to vtedy najmenší model CT 200h. Dnes, o desať rokov neskôr to je tiež kompaktný model Lexus UX 300h, ktorý sa na CT-čko nepodobá ani náhodou.

Pri tom prvom kúsku sa mi viac páčil predok, ako jeho zadok. No nový Lexus UX 300h je na tom oveľa lepšie. Myslím si, že sa dizajnovo podaril a to takmer zo všetkých strán. K tomu sa však dostanem až neskôr.

Obsah pokračuje pod reklamou

Lexus sa vždy vedel odviazať a inak na tom nie je ani nový Lexus UX 300h, ktorý práve tento rok prešiel faceliftom. Ostré hrany sú prepletené oblými časťami a celkovo to pôsobí veľmi dynamicky. Snáď najdlhšie som si zvykal na bočný pohľad. Tam mi dával zabrať najmä ostrý blatník okolo kolesa.

Inak však musím Lexus naozaj pochváliť a aj tak kompaktné auto, akým model UX 300h bez pochýb je dokáže pôsobiť dynamicky a najmä prémiovo. Istú zásluhu majú na tom určite aj zadné svetlá, ktoré vyzerajú jednoducho úchvatne. A to aj vrátane toho malého odskoku na bočnej strane.

Ich prepojenie a svetelný podpis sú však nezameniteľné. V prednej časti nájdeme rovnaký svetelný podpis, ako u ostatných modelov značky v súčasnosti. Hokejka, vďaka ktorej v spätnom zrkadle Lexus pôsobí ako nahnevaný člen premávky, ktorý ledva čaká, kým vás predbehne.

V prednej časti testovaného kúsku, ktorý bol vo výbave F-Sport Top sa nachádzala ešte jedna novinka, na ktorú som sa tešil. Sú ňou príplatkové LED svetlá, ktoré Lexus označuje pomerne jednoducho, adaptívne diaľkové svetlá. Samotný systém si pritom zaslúži pochvalu. Vozidlá v protismere vyrezáva naozaj veľmi dobre. Ak teda veľa budete jazdiť v noci, toto je systém, ktorý by som Vám určite odporúčal. Je bohužiaľ súčasťou iba dvoch najvyšších výbav.

Okrem samotnej výbavy F-Sport Top bol testovaný kúsok ešte vybavený jedným, okamžite badateľným príplatkom. Tým je dvojfarebná kombinácia lakov, ktorú automobilka v materiáloch označuje ako Bi-Tone Full a vás bude stáť 2 000 eur. Aj napriek tomu mi zvolená kombinácia titánová sonic a čierna prišla príliš nevýrazná.

To sa ale nedá povedať o interiéri. Keď som prvýkrát otvoril dvere, doslova ma šokoval červený interiér. Akosi som si od takto výraznej farebnej kombinácie v dnešných modeloch odvykol. Osobne by som niečo podobné očakával skôr v prípade modelu LC, alebo iného športovejšieho modelu. Ako však vždy platí, je to otázka vkusu a ten máme všetci iný.

Čo sa však samotného interiéru týka, nemám mu čo vytknúť. Teda minimálne po stránke spracovania. Jednoducho sa človek hneď cíti, ako v prémiovej značke. Výhrady nemám ani k priestoru na predných sedadlách, snáď jedine bočné vedenie by mohlo byť o niečo lepšie. Inak sa však pripravte na prvotriednu ergonómiu a okamžitý pocit, že ste doma.

Priestorovo to tak zaujímavé nie je v zadnej časti. Nielenže tam pre dospelého pasažiera budete hľadať priestor takmer na prídel, ale aj svetla by v zadnej časti mohlo byť viac. Je to teda skôr priestor určený na prevoz našich detí, ktoré sa však môžu sťažovať na to, že príliš veľa toho zo sedadla nevidia. Posed vzadu totiž naozaj pôsobí trochu klaustrofobicky.

Ako vodiča vás to však nemusí vôbec trápiť. Pred sebou máte plnohodnotne digitálny prístrojový panel, ktorý si samozrejme môžete podľa potreby prispôsobiť. Je teda na vás, či preferujete klasické zobrazenie, alebo mapu, prípadne aké údaje sú pre vás počas jazdy najdôležitejšie. Prispôsobíte si ich podľa potreby.

Nad prístrojovým panelom nájdete klasické ovládanie jazdných režimov a nastavenia ESP, ako to poznáme napríklad z modelu LC. Otočné voliče umožňujú prepínanie medzi režimami. Novinkou je malý pás pred volantom, ktorý je súčasťou asistenčného systému pre sledovanie pozornosti vodiča. Akonáhle sa nebudete pozerať na vozovku, systém vás na to upozorní. Bohužiaľ to platí aj v prípade ak kameru systému prekryjete.

Obsah pokračuje pod reklamou

Stredový panel okrem klasického voliča automatickej prevodovky ponúkne aj združené ovládanie vyhrievania a v prípade verzie F-Sport Top aj ventilácie sedadiel. Ja si už dlhé roky na vozidlách Lexus neviem vynachváliť práve automatický režim, ktorý v závislosti od teploty sám zapne vyhrievanie, alebo chladenie sedadiel.

Lexus UX 300h si zaslúži pochvalu aj preto, že v dnešnej dobe dotykovej stále zachováva klasické ovládanie klimatizácie. Otočné voliče nahradili tlačidlá, ale stále to je lepšie, ako dotykové ovládanie, s ktorým nemám naozaj moc dobré skúsenosti. Nad panelom klimatizácie sa nachádza nový multimediálny systém s uhlopriečkou displeja na úrovni 12,3“, ktorý prináša nové rozhranie Lexus Link Pro.

Samozrejme ponúkne aj bezdrôtové pripojenie smartfónu prostredníctvom Apple CarPlay, alebo Android Auto, ale navyše má aj kompletne prepracované ovládanie a ikony, ktoré už nezaberajú tak veľa miesta. Oproti modelu NX, ktorý som testoval nedávno mi však chýba skratka pre rýchly prístup k nastaveniam asistenčných systémov.

Každý z nás asi chápe ich dôležitosť, ale aj napriek tomu vedia byť otravné, ako napríklad systém na upozornenie prekročenia povolenej rýchlosti. Ten takmer po každom naštartovaní vypínam a v prípade Lexusu UX 300h je na to potrebných niekoľko krokov navyše.

Okrem toho sa však v prípade potreby viete rovnako, ako v prípade iných modelov značky spoľahnúť na to, že vás UX 300h podrží. Nechýba totiž systém sledovania mŕtveho uhla, či systém pre udržiavanie jazdného pruhu, alebo protikolízny systém. Najmä v meste, ktoré bude určite revírom nového modelu sa bude hodiť aj systém upozorňujúci na premávku za vozidlom pri parkovaní, alebo systém bezpečného vystupovania, ktorý vás upozorní na blížiace sa vozidlo.

Takým štandardným prvkom je už možnosť voľby medzi bežným a adaptívnym tempomatom. Je teda na vás, či budete preferovať adaptívnu verziu, alebo nie. Ako vodič budete všetky potrebné informácie vidieť aj na head-up displeji a doslova za čerešničku na torte možno považovať kvalitu zobrazenia okolia prostredníctvom kamier.

Testovaný model niesol označenie UX 300h, čo v preklade znamená, že pod prednou kapotou nájdeme hybridnú sústavu postavenú na základe dvojlitrového benzínového štvorvalca. Systémový výkon je tak príjemných 146 kW, alebo 199 koní. Na tento model je to viac ako dostatočný výkon a môžete sa pripraviť na veľmi zaujímavú dynamiku. Veď zrýchlenie na 100 km/h za 5,7 sekundy hovorí samo za seba.

Výrobca udáva spotrebu 4,9 l/100km, čo by pri 43 litrovej nádrži malo stačiť na viac ako 800 kilometrov. Realita sa však pohybuje mierne vyššie a pri bežnom využívaní si Lexus UX 300h vystačí s priemernou spotrebou 5,7. Čo ma však prekvapilo bolo pomerne rýchle zohrievanie motora a to aj napriek už občasne klesajúcim teplotám.

Lexus UX 300h je vynikajúcim partnerom do mesta, kde sa naplno prejaví kombinácia jeho hybridného pohonu. Cena takto vybaveného kúsku, ktorý ponúkne všetko, čo by ste potrebovali presahuje hranicu 58 000 eur, na druhú stranu, ale získate plnohodnotný hybrid, ktorý ponúkne všetky prvky prémiovosti a nezameniteľný dizajn.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.