Lexus UX je vstupnou bránou do sveta luxusných SUV japonského výrobcu. Okrem testovanej hybridnej motorizácie si ho môžete dopriať aj v plne elektrickej verzii.
Vo výbave F SPORT, ktorú sme si vyskúšali, ide skvelo vyzerajúci model s mimoriadne bohatou výbavou. Zaujme aj Slovákov?
Lexus UX prešiel modernizáciou, pričom na premiére jeho plne elektrickej verzie UX 300e sme boli aj v Edingurgu. Ak ste si naše dojmy zo škótskej premiéry ešte neprečítali, rozhodne odporúčam. Poďme sa ale pozrieť na motorizáciu, ktorá bude mať na Slovensku pravdepodobne väčší úspech, a to hybrid 250h – štvorvalcový dvojliter s dvojicou elektromotorov.
Lexus UX je najmenším SUV v rodine Lexus. Už na prvý pohľad je však jasné, že toto je Lexus so všetkým, čo k tejto značke patrí. Ak si nepotrebujete nič kompenzovať a gro jázd budete tráviť v meste, toto bude pre vás ideálna veľkosť auta. A to nielen pre bezproblémové parkovanie. Typická predná maska je mohutná a samozrejmosťou sú LED svetlomety v tvare písmena L. Výbava F SPORT dizajnovo šperkuje model k dynamickejším krivkám, a tak sa bude páčiť aj mladým šoférom. Osobne oceňujem, že aj lemy blatníkov sú vo farbe karosérie, čím pôsobí UX-ko ešte športovejšie a opticky väčšie.
Veľká a dlhá predná kapota taktiež nesie podpis športového modelu. Vzadu sa mi páčia svetlá cez celú šírku karosérie, čo sa na kompaktných SUV štandardne nevidí. Svetlá sú vystúpené z karosérie a opäť prekvapí športový zadný nárazník s moderným tvarovaním. Podčiarknuté, spočítané, Lexus UX 250h F SPORT svojimi futuristickými, ale zároveň dynamickými krivkami zaujme. A to aj napriek tomu, že tu máme vzadu štandardné logo namiesto nápisu LEXUS cez celú šírku dverí batožinového priestoru, ako už býva štandardnom na najnovších modeloch výrobcu.
To, čo vás prekvapí je kvalita spracovania, ktorá sa ukazuje už od prvého otvorenia dverí. Špičkové dielenské spracovanie, zvuk zatvárania dverí ako má byť – pritom tu nemáme elektronické kľučky e-Latch (škoda) a potom ten interiér. Luxusné materiály kam sa pozriete! Palubná doska je obšitá kožou s výrazným červeným prešívaním, rovnako výplň dverí, volant F SPORT či koža riadiacej automatickej prevodovky.
A to nie je všetko, interiéru dominuje obrovský 12,3 palcový displej multimediálneho systému Lexus Pro, pričom aj pred vami máte digitálny prístrojový panel. Efektne pritom pôsobí aj páčka na prepínanie režimov jazdy, kde máte okrem ECO a NORMAL k dispozícii aj dva športové režimy SPORT a SPORT+.
Štart a… ticho! Kvalita spracovania sa ukáže hneď pri prvej jazde, kedy oceníte vynikajúce odhlučnenie interiéru, akoby ste boli v úplne inom svete, ako „tam vonku“. A keďže ide o hybridný pohon, často práve pri štarte či pri pomalej jazde fungujete v EV režime, teda v elektrickom režime. A to nie hocijakom, ale o pohon v elektrickom režime sa starajú dva elektromotory, jeden pre prednú a zadnú nápravu.
Samozrejme nebavíme sa tu o desiatkach km, ktoré viete naraz prejsť v elektrickom režime, ide „len“ o hybridný pohon. Čo je však skvelé, štart benzínového motora často vďaka odhlučneniu nebudete ani počuť. Celkový výkon sústavy je 135 kW/184 koní, čo je na veľkosť UX-ka viac ako postačujúce. I keď je papierové zrýchlenie z 0 na 100 km/h „až“ 8,7 sekúnd, bude sa vám pocitovo zdať, že je to minimálne o sekundu lepšie. Jednoducho pohon je na toto kompaktné SUV zvolený výborne. Nehovoriac o športových sedadlách, ktoré si vás doslova obklopia, aby ste sa dobre a pevne cítili aj v prudkých zákrutách.
Treba povedať, že Lexus UX nepatrí k najlacnejším modelom vo svojej kategórii. Nami testovaný kúsok s príplatkovým metalickým lakom vyšiel na 58 100 €. Avšak, čo treba oceniť, že tu okrem iného dostanete aj plnú paletu asistenčných a bezpečnostných systémov pod spoločným označením Lexus Safety System+ 3. A tak sa môžete spoľahnúť na dynamický adaptívny tempomat, ale aj asistenta poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu.
To znamená, že ak si systémy správne nastavíte a počas jazdy zapnete, oceníte precíznosť držania v jazdnom pruhu a prispôsobovanie rýchlosti nielen autám pred vami. Jednoducho stačí pustiť volant a auto pevne drží, tam kde ste volant pustili. Samozrejme jazda bez držania volantu dlhšiu dobu nie je možná, treba neustále dávať pozor na cestu.
Samozrejmosťou je aj aktívne sledovanie mŕtveho uhla či iné systémy, ako automatické brzdenie pri cúvaní podľa dopravy resp. pozorovanej prekážky (chodci, autá…). Nový je aj väčší multimediálny systém, ktorý má teraz 12,3-palcov a po vzore ostatných modelov Lexus ponúka aj hlasové ovládanie. A pozor, v slovenskom jazyku, pričom vám Lexus bude skutočne dobre rozumieť! Trocha ma zamrzelo len to, že zatiaľ čo Apple CarPlay máte bezdrôtové, pri pripojení Android Auto musíte použiť kábel. Našťastie bezdrôtové nabíjanie smartfónu je k dispozícii, rovnako aj vzdialené ovládanie vybraných funkcií cez aplikáciu Lexus Link.
S spotrebou budete tiež spokojní. Papierovo by ste sa mali dostať na úroveň 5,8 – 6,1 l/100 km, pričom s mojou ťažšou nohou som po prejdení niekoľko sto kilometrov dosiahol priemernú spotrebu 6,3 l/100 km. Som presvedčený, že pri častejších jazdách v meste môžete spotrebu udávanú výrobcom aj hravo podliezť. Osobne sa mi Lexus UX 250h F SPORT veľmi páčil, svojej povesti nezostal nič dlžný. Ponúkol komfort väčších modelov v kompaktnej kabíne, a tak si viete luxus užívať aj za menej eur, akoby ste si podobne vybavili väčšie modely výrobcu NX či RX.