Na aktuálnu módu SUV a crossoverov je Lexus pripravený veľmi dobre. Pre fanúšikov má k dispozícii rovno dva kúsky. Na rozdiel od konkurencie však ani v jednom nenájdete naftu. Je to len o benzíne, alebo hybride. Vybrať si teda Lexus NX300h, alebo skôr Lexus RX450h?
Nestáva sa často, že si chvíľu po sebe môžem vyskúšať dve tak podobné a súčasne tak rozdielne autá, ako je Lexus NX 300h a jeho väčší a súčasne aj o niečo starší súrodenec Lexus RX 450h. Teraz som však túto možnosť mal a tak som sa rozhodol obe autá porovnať a zistiť pre koho sa to ktoré hodí viac.
Možno si poviete, že čo idem porovnávať, keď sú to dve úplne odlišné autá. Áno sú, ale v skutočnosti zdieľajú množstvo spoločných prvkov a riešení a tak je na mieste povedať, ktorý bude viac sedieť komu.
Ak však v tomto momente čakáte test plný rôznych čísiel o objemoch, dĺžkach, porovnanie s konkurenciou a podobne, asi vás sklamem. V tomto texte sa chcem viac venovať pocitom z jazdy a zážitku, ktorý vozidlá Lexus vo všeobecnosti prinášajú. Poďme teda pekne na to.
Páči sa mi, alebo sa mi nepáči?
Akokoľvek mi bude niekto tvrdiť, že dizajn nie je podstatný, v skutočnosti platí, že auto sa vám jednoducho musí páčiť. Zbytočne budete mať technologicky nabité auto, ak si budete do neho každé ráno sadať s tým, že sa vám nepáči, neužijete si ho. Stane sa iba obyčajným prostriedkom, ktorý vás prenesie z bodu A do bodu B. To predsa nechceme.
Lexus bol vždy o emóciách a luxuse. Sú to autá, ktoré sa vám buď páčia, alebo si o nich myslíte, že sú prehnane extravagantné. Ja sa radím do prvej skupiny, aj keď sa priznám, že nie vždy tomu tak bolo.
Posledné generácie modelov, ktoré táto japonská automobilka produkuje však môj pohľad na Lexus podstatne zmenili. Neviem či to je ostrými hranami, alebo som jednoducho dospel, ale mne sa nové modely naozaj páčia. Teda až na najmenší Lexus CT, ten mi zatiaľ až tak nesedí. Ale dosť bolo kecov.
Tak Lexus NX, ako aj Lexus RX patria jasne do súčasnej rodiny výrobcu, a tým pádom zdieľajú veľké množstvo dizajnových prvkov a riešení. Aj napriek tomu sú však rozdiely medzi nimi viditeľné už na prvý pohľad.
Ako som sa mohol na základe reakcií okolia sám presvedčiť, Lexus NX je pre väčšinu ľudí atraktívnejším kúskom. Platí to aj v mojom prípade, keďže mi tie hrany na ňom prídu akosi vyváženejšie.
Obrovská predná maska na Lexuse RX, ako aj jeho skosenie v zadnej časti sa nebude páčiť každému. Lexus NX je o 26 cm kratší, no aj napriek tomu, ak obe autá postavíte vedľa seba, pôsobia takmer rovnako mohutne.
Je však isté, že Lexus spravil uvedením kompaktnejšej verzie NX správny krok. Ostré hrany nájdete na oboch modeloch. Kým predná maska je takmer totožná, aj keď v prípade modelu RX o niečo väčšia, v zadnej časti je o niečo viac rozdielov.
Lexus NX ponúkne tvary typické pre tak moderné kompaktné SUV. Na druhú stranu model RX má strechu skosenú do takej miery, že by sa za ňu nemuselo hanbiť ani kupé. Po stránke dizajnu je tak pre mňa z tejto dvojice jasným favoritom Lexus NX, ktorému sa jednoducho ostré hrany hodia viac.
Väčšie auto = viac priestoru
Samozrejme základným rozdielom, ktorý okrem dizajnu bude nakláňať misky váh pri výbere nového auta, je priestor. Predsa len je Lexus RX podstatne väčším autom.
Samozrejme nechcem tvrdiť, že v NX-ku je rovnako veľa priestoru v interiéri, ako v prípade Lexusu RX, ale pocit z priestrannosti je približne na rovnakej úrovni. Dokonca aj v prípade Lexusu NX nebudú mať cestujúci vzadu pocity klaustrofóbie.
Ak si však sadnete dozadu v Lexuse RX, budete mať podstatne viac miesta najmä v oblasti kolien. Na šírku ten rozdiel nie je tak citeľný a nad hlavou to je tiež podobné. A to aj napriek skoseniu strechy v prípade Lexusu RX.
Bez obáv sa teda v oboch prípadoch dozadu usadia aj podstatne väčšie osoby, pričom v prípade vodiča a spolujazdca je tento rozdiel ešte menší. Kde je však rozdiel naozaj viditeľný je tak obľúbený batožinový priestor.
Kým v prípade Lexusu NX som detský kočík s vaničkou do kufra vtesnal iba s podmienkou odstránenia plata v batožinovom priestore, Lexus RX ho zhltol úplne bez zaváhania. Ponúka totiž o niečo širší, aj keď stále pomerne plytký batožinový priestor. Na umiestnenie nákladu však máte o niečo praktickejšie tvarované a tiež širšie miesto.
Keď svetlá vedia viac
Oba modely vo svojej typickej prednej maske skrývajú vynikajúce svetlá. Tie majú nielen svoj ikonický dizajn, ale hlavne používajú modernú LED technológiu. Vďaka tomu uvidíte v noci oveľa viac, ako pri použití konvenčných halogénových svetiel.
Naozaj môžem použitie tejto technológie v prípade oboch modelov pochváliť. Dosvit je veľmi dobrý, ale čo je ešte podstatnejšie, že kužeľ osvetlenia je dostatočne široký. Takže budete vidieť nielen dostatočne ďaleko, ale hlavne do šírky.
Rozdiel medzi Lexusom RX a NX je v tomto prípade v aktívnych diaľkových svetlách, ktorými disponuje väčší Lexus RX. Kým Lexus NX dokáže len automaticky prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, Lexus RX je vybavený aj technológiou pre adaptívne svietenie. To znamená, že aktívne dokáže ovládať jednotlivé segmenty svetiel a vďaka tomu smerovať svetelný lúč presne tam, kde je to potrebné.
Vačší motor má lepší zvuk
Samozrejme okrem spomínaných rozdielov je veľkým rozdielom oboch modelov aj pohonné ústrojenstvo. Menší Lexus NX sa spolieha na radový štvorvalec s objemom 2,5 litra a hybridné pohonné ústrojenstvo. Celkovo tak máte k dispozícii 145 kW výkonu.
Väčší Lexus RX má k dispozícii objemnejší benzínový V6 motor s objemom 3,5 litra a rovnakým hybridným pohonným ústrojenstvom. Táto kombinácia však ponúka až 230 kW výkonu.
Obe autá pritom používajú prevodovku CVT, ktorá je známa tým, že pri zrýchlení motor zbytočne „ženie“ do otáčok. Kým v prípade Lexusu NX mi táto prevodovka vadila podstatne viac a musel som si na ňu zvykať dlhšie, v Lexuse RX pre mňa až takým problémom nebola. A to aj napriek tomu, že jej správanie je v oboch prípadoch takmer identické.
Dôvod je pritom pomerne jednoduchý. Väčší motor poskytuje podstatne vyšší výkon, ale aj príjemnejší zvukový prejav. Preto mi vyššie otáčky v jeho prípade až tak nevadili. Kým model NX pri prudkom zrýchlení zbytočne hučí, v Lexuse RX som si ten zvuk doslova užíval.
Veľkým prekvapením pre mňa bola priemerná spotreba. Možno by ste podobne ako ja čakali, že Lexus RX bude vzhľadom na väčší benzínový motor aj podstatne viac „nenažraný“. Pravda je však taká, že kým s menším modelom NX som za približne rovnakých podmienok dosiahol priemernú spotrebu 7,2 l/100km, tak Lexus RX si vypýtal v priemere 7,5 l/100km.
Do úvahy pritom musíte brať aj to, že o koľko väčšie je to auto. Ak sa teda rozhodnete zamietnuť Lexus RX 450h len preto, že bude mať privysokú spotrebu, nerobte to. Teda minimálne za predpokladu, že nejazdíte veľa po diaľnici. Pri jazde po okreskách, alebo v meste je rozdiel doslova minimálny. Navyše ten zvuk benzínovej V6 stojí za to.
Touchpad vs ovládacie tlačidlo
Je jasné, že v oboch prípadoch sú rozdiely aj v interiéri. Lexus NX stavia na hranách. Prostredie, v ktorom sa vodič ocitne by sa doslova dalo nazvať „TLAČÍTKOVO“, Lexus RX ponúka vzhľadom na svoje rozmery širšiu, ale súčasne aj oblejšiu palubnú dosku. Tlačidiel ani v jeho prípade nie je menej, sú však akosi lepšie rozmiestnené a nie tak viditeľné.
Obe vozidlá disponovali v prípade predných sedadiel nielen vyhrievaním, ale aj chladením sedadiel. Čo ma však v prípade Lexusu RX prekvapilo je automatický režim sedadiel.
Funguje podobne, ako automatický režim klimatizácie. Podľa vonkajšej teploty nastaví totiž sám vyhrievanie, alebo chladenie sedadiel. Je to neskutočne návykové, ak máte sedadlo vždy v takmer ideálnej teplote.
Okrem rozdielov v dizajne palubnej dosky si však pozorné oko všimne aj základný rozdiel v ovládaní multimediálneho systému a celého vozidla. Lexus NX používa dotykovú plôšku podobnú touchpadu, ktorá má aj vibračnú odozvu. Pomocou tejto plochy pohybujete kurzorom, posúvate sa v ponuke, ale samozrejme aj potvrdzujete.
Model Lexus RX pritom používa staršie riešenie, kde máte viacsmerový ovládač, prostredníctvom ktorého podobným princípom ovládate systém. V nastaveniach si môžete nastaviť citlivosť celého ovládania.
To, ktorý systém bude viac vyhovovať vám je skutočne iba na vašich vlastných preferenciách. Aj keď ja som si dakedy dávnejšie pochvaľoval viacsmerový ovládač, aktuálne sa mi lepšie používa práve dotyková plocha v Lexuse NX. Mám z nej pocit väčšej istoty pri ovládaní.
Všetko to podobné
Nesmiem zabudnúť ani na veľa vecí, ktoré oba modely zdieľajú, a ktoré ma veľmi potešili. V prvom rade to je komfort jazdy. Ani jedno z áut nie je určené na prehnanú dynamickú jazdu. Oveľa viac im sedí plynulé a komódne presúvanie.
Práve preto ma prekvapil komfort, ktorý po stránke podvozku obe novinky poskytujú. Bez problémov si poradili s väčšinou nerovností, ktorých na našich cestách nie je málo.
Pochvalu si tiež zaslúžia sedadlá a to tak v prípade Lexusu NX, ako aj v prípade Lexusu RX. Ani po niekoľkých stovkách kilometrov tak nebudete unavení. Samostatnou kapitolou je potom prémiový audio systém Mark & Levinson, ktorý by som si z príplatkovej výbavy určite vybral. Hrá naozaj skvele.
Technologických nadšencov určite poteší aj adaptívny tempomat, ktorý funguje až do úplného zastavenia, alebo sledovanie mŕtveho uhla, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, či parkovacia kamera s 360° zobrazením okolia.
Obe vozidlá boli navyše vybavené aj head-up displejom, ktorý okrem rýchlosti, aktuálneho dopravného obmedzenia, či stavu hybridnej sústavy zobrazoval aj navigačné pokyny.
V prípade Lexusu RX bol však head-up displej o niečo väčší, avšak žiadne informácie navyše nezobrazoval. Poteší však, že informácie z head-up displeju sú veľmi dobre čitateľné aj v slnečných polarizačných okuliaroch, čo sa častokrát nedá povedať o riešeniach mnohých prémiových značiek.
Ak by som si mal po teste modelu Lexus RX, ako aj Lexus NX vybrať, moje srdce by sa priklonilo k menšiemu z dvojice. Príde mi o niečo vyváženejší a nie tak extravagantný. Rád by som však v ňom videl motor z väčšieho Lexusu RX, ktorý má nádherný zvuk a navyše prekvapuje aj zaujímavými hodnotami spotreby.