- #Autá
- 8 min.
- 23.11.2022
Lexus NX 450h+ je najlu(e)xusnejší plug-in hybrid, ktorý skoro netreba tankovať
Keď sa povie slovo hybrid, väčšina z nás si predstaví Toyotu respektíve Lexus. Práve tieto automobilky totiž tento typ pohonu preslávili a dodnes dokazujú, že na skvelú spotrebu nie je treba naftový pohon. Dnes však všetci chcú čo najuniverzálnejšie auto, ideálne aby bolo pekné, výkonné, veľké a zároveň efektívne.
Lexus preto zareagoval na tento dopyt plug-in hybridným NX 450h+. Ide o model, ktorý má našliapnuté na to stať sa bestsellerom. Spĺňa totiž všetky vyššie menované podmienky a kombinuje do seba výhody elektrického a klasického auta. Dá sa mu teda vôbec niečo vytknúť?
U nás v redakcii testoval Lexus NX450h+ už pred nejakým časom kolega Roman a už vtedy som mu (v dobrom) závidel. Nová generácia NX-ka totiž výrazne dospela. Dizajnovo dáva všetko zmysel a nič nie je navyše. Ja ako fanúšik ostrého japonského dizajnu som si navyše prišiel na svoje či už išlo o agresívnu prednú masku, svetelný podpis pripomínajúci rez katanou či ostré línie na kapote a bočnom profile.
Na zadnej časti sa mi páčil „spojený“ LED pás a tiež poctivé oplastovanie nárazníka. Atraktívny vzhľad doplnili vkusné 20″ disky kolies či oranžová farba Blazing Carnelian, ktorá doslova zvýraznila všetky dizajnové prvky auta. Naše auto sme navyše mali vo výbave Luxury Top. Ak by ste však chceli aby vaše vozidlo vyzeralo ešte športovejšie, odporúčame sa pozrieť po variante F Sport. Za mňa je NX 450h+ jeden z najlepšie vyzerajúcich plug-in hybridov na našich cestách.
Dizajnová dospelosť pokračuje aj v interiéri, kde sa NX-ko oproti svojej predošlej generácii výrazne posunulo. Hneď na prvý pohľad ma upútal hlavný displej, ktorý mal v našom prípade 14″. To je veľkosť, za ktorú sa nemusia hanbiť ani bežné notebooky. Displej je farebný, veľmi ostrý a ponúka naozaj rýchle reakcie na vaše pokyny. Okrem displeja totiž vylepšila automobilka aj procesor, ktorý multimediálny systém poháňa.
To čo často pri veľkých displejoch kritizujem je, že automobilka doň presunie aj ovládanie klimatizácie, ktoré je potom hlavne počas jazdy veľmi neintuitívne. Lexus však myslel aj na toto hardvérové ovládanie zakomponoval priamo do displeja. Najdôležitejšiu vec v podobe teploty, si teda nastavujete pomocou otočného kolieska a ostatné veci máte ihneď k dispozícií na spodnom paneli.
Presúvame sa k volantu a digitálnemu prístrojovému panelu. Ten má 7″ a jeho grafika ničím neurazí ani nenadchne. Nemá žiadne nadupané animácie ako ponúknu modely od koncernu Stellantis, no zobrazuje všetko čo potrebné a nestrháva zbytočne vodičovu pozornosť. Na čo sa ale budete radi pozerať, je 10″ HUD, ktorý je jasný a poskytuje okrem rýchlosti aj informácie o navigácii, fungovaní asistentov či aktuálne hrajúcej skladbe.
Vec, ktorá ma zamrzela, bola absencia bezdrôtového Android Auto. Apple Carplay má bohužiaľ v tomto ohľade stále v mnohých autách výhodu. Poďme ale späť k pozitívam. Začneme volantom, ktorý je tenký a perfektne tvarovaný. Nehovoriac o ovládacích prvkoch, ktoré sú vymyslené naozaj majstrovsky. Namiesto toho, aby ste mali na volante 15 rôznych tlačidiel, máte na každej strane dotykové plochy.
Pomocou nich si nastavujete ovládanie tempomatu či multimédií. Zmeny vidíte priamo pred sebou na veľkom a jasnom HUD a rozloženie prvkov si viete samozrejme aj meniť. Máte tak čistejšie vyzerajúci volant a tiež väčšiu slobodu ovládania.
Pochváliť musím aj sedačky, ktoré boli jedny z najlepších, aké som zatiaľ v aute mal. Navyše disponovali funkciou vyhrievania aj ventilácie, ktorá bola automatická. Ak som teda sadol do auta a bolo chladno, bez toho aby som musel čokoľvek robiť, zapol systém automaticky vyhrievanie sedadiel aj volantu. Rovnako to platí aj pri odvetrávaní. Túto funkciu som ešte nevidel, pri žiadnom inom aute a následne mi v každom ďalšom chýbala.
Samozrejmosťou sú potom také veci ako elektrické nastavovanie ovládanie sedadiel či volantu. Ešte predtým ako prejdem na pohon, sa zastavím pri audio systéme. V mojom prípade som totiž nemal všetkými ospevovaní Mark Levinson ale sériovú audio sústavu. Tá síce nehrala vôbec zle, no ak v aute radi počúvate hudbu, určite vám odporúčam priplatiť si za prémiovú verziu.
Lexus NX450h+ je vo výkonovej hierarchii na samom vrchu. Jeho základ tvorí atmosferický 2.5l štvorvalec s výkonom 185 koní a krútiacim momentom 227 Nm. Asistujú mu potom dva elektromotory, jeden na prednej a druhý na zadnej náprave, s výkonom 182 koní a krútiacim momentom 270 Nm. Kombinovaný výkon je potom 306 koní. Batéria má kapacitu 18.1 kWh a sila sa na kolesá prenáša cez prevodovku E-CVT.
Prvé čo by som chcel vyzdvihnúť je ticho počas jazdy. Aj napriek známemu prejavu CVT prevodovky je v kabíne 99 % času takmer nulová hlučnosť a to pri nízkej aj vysokej rýchlosti. Tento akustický komfort sa pri jazde na elektrinu ešte zdvojnásobil. Elektrická jazda je navyše vďaka výkonu 182 koní veľmi dynamická a plne postačí na každodenné jazdenie.
Ak si k tomu pripočítate dojazd, ktorý je na úrovni 60 – 80 km, s NX-kom môžete väčšinu času jazdiť ako s čistým elektromobilom. Pri 135 km/h na diaľnici (áno aj v tejto rýchlosti ešte stále môžete ísť na elektrinu) síce dojazd rapídne klesá, no 60 km dáte pri kombinovanej jazde na jedno nabitie určite. Ide tak o veľmi slušnú hodnotu, ktorou sa môže pochváliť máloktorý plug-in hybrid.
Ak budete cestovať na väčšie trasy, o slovo sa prihlási benzínový agregát. Ten má sám o sebe dostatok výkonu a systém si navyše vždy ušetrí niekoľko percent z batérie na to, aby mu pomohol v prípadoch kedy má najväčšiu spotrebu. Prevodovka radí veľmi pekne a pomocou veľkých hliníkových pádiel pod volantom si môžete radiť aj manuálne, no Lexus je hlavne o bezstarostnosti a luxuse a tak som ich vôbec nepoužíval.
Čo musím pri NX-ku zvlášť pochváliť, je ovládanie celého systému. Prebieha totiž pomocou niekoľkých rýchlo dostupných tlačidiel hneď vedľa voliča prevodovky. Či už si chcem zapnúť EV režim, hybridný režim či režim nabíjania batérie, všetko prepnem ihneď stlačením alebo podržaním jedného tlačidla. Aj napriek tomu, že väčšina vodičov toto možno ani nebude riešiť, mne sa táto intuitívnosť a priamočiarosť ovládania páčila.
Rovnako chválim aj prepínanie jazdných režimov, ktoré sa síce z vrchnej časti palubnej dosky do spodnej no stále ide o jednoduchý otočný prepínač. Samotné režimy však nemajú na jazdu veľký vplyv a preto som ich rovnako ako pádla pod volantom takmer vôbec nepoužíval. Spotreba sa počas môjho testovania pohybovala na 0 l/100km, nakoľko som 90 % času jazdil na elektrinu. Avšak po vybití a jazde po diaľnici, okreskách aj meste sa zastavila na približne 7 l/100km, čo je na auto s hmotnosťou cez 2 tony dobrá hodnota.
Už pri Aygo X som sa presvedčil, že Toyota vie robiť bravúrne podvozky. Inak tomu nie je ani v prípade Lexusu NX. Okrem nadštandardnej tichosti bolo cítiť, že karoséria je neskutočne tuhá. Akékoľvek nárazy tlmiče odfiltrovali a do interiéru sa dostavilo len veľmi jemné alebo žiadne buchnutie. Aj pri dynamickej jazde bolo vozidlo veľmi stabilné a nakláňanie podvozka sa síce objavovalo, no bolo veľmi minimálne. Lexus NX jednoducho dokazuje, že netreba mať vo výbave adaptívne tlmiče. Stačí ich len dobre naladiť.
Aký je teda Lexus NX 450h+? Za mňa ide o jeden z najpodarenejších plug-in hybridov, ktoré aktuálne na trhu dostanete. Je dizajnovo podarený, výkonný, luxusný, všestraný, efektívny a v podstate všetko, čo by ste od svojho nového auta mohli chcieť. Pozastaviť sa môžete jedine pri cene, ktorá bola v našom prípade na úrovni 82 200 €.
Pokiaľ si ale zoberiete do úvahy to, že budete tankovať možno jedenkrát za pár mesiacov, výbavu, ktorú dostanete a ušetrené peniaze za nenavštevovanie servisov, NX-ko začne znieť ako veľmi dobrý „deal“.