Lexus NX v najnovšej generácii sme si už v redakcii vyskúšali viackrát. Najmä v plug-in hybridnej verzii novinka NX 450h+ zanechala veľký dojem.
Aká je však „základná“ motorizácia 350h, ktorá využíva hybridnú technológiu bez nutnosti nabíjania z wallboxu?
Lexus NX posunul latku prémiových kompaktných SUV poriadne vysoko. Možno na prvý pohľad od pôvodnej generácie veľa rozdielov nevidieť, no ak sa pozriete detailnejšie, pochopíte ten výrazný krok vpred aj v prípade dizajnu.
Predná časť je ostrejšia, dynamickejšia a v bielej testovanej verzii vyniknú i detaily verzie F SPORT TOP, ktorú sme mali k dispozícii.
Krivky prepracované do najmenšieho detailu si užijete z akéhokoľvek uhla pohľadu. Osobne sa mi páči aj kombinácia s čiernymi lakovanými spätnými zrkadlami či presklenou strechou a 20-palcovými F SPORT diskami, opäť v čiernom prevedení. Toto SUV tak pôsobí mimoriadne športovo.
Počas jazdy, a to najmä v noci, oceníte špičkové Quad-LED svetlomety, kde si každý zo štvorice výkonných LED projektorov plní svoju funkciu na výbornú. Svetlá patria k tomu najlepšiemu, čo som mal možnosť vyskúšať.
Najväčšia dizajnová zmena však nastala v zadnej časti modelu. Tu rozoznáte novú generáciu od predchádzajúcej ihneď. Užijete si totiž pohľad na mimoriadne vydarené 3D LED svetlá, ktoré sú vzájomne prepojené svetelnou lištou. Nechýba nápis LEXUS, ktorý po novom nájdete na každom novom modeli výrobcu.
Interiér musíte zažiť. Pocit luxusu tu cítiť už od prvého momentu. V našom prípade na pocite výnimočnosti pridáva červeno-čierne čalúnenie. Efektné je, že prvky čalúnenia nájdete okrem sedadiel aj vo dverách či na stredovej konzole. Spracovanie je špičkové, možno škoda len množstva prvkov v čiernom lakovanom prevedení. Čistenie interiéru od odtlačkov prstov tak bude na dennom poriadku.
Ak ste si už pozreli naše TECHBOX video z prvej jazdy s novinkou NX, tak viete že model prichádza s viacerými novinkami, ktoré stoja za opätovné spomenutie.
Kde začať? Poďme od najviditeľnejšej zmeny, a tou je obrovský 14-palcový dotykový HD displej. Ten sa jednoducho nedá prehliadnuť. Ak si tu zobrazíte mapu, budete mať pocit, že sa pozeráte na obrovský tablet, čo je ale kvôli prehľadnosti veľmi dobre. Klimatizácia a jej ovládanie je dotykové, no budete si pochvaľovať otočné hardvérové ovládače efektne zapracované do displeja. Takto sa to má robiť!
Infotainment je celkovo rýchly, avšak počas dlhšieho používania pocítite, že tu mohla byť veľkosť displeja využitá viac. Či si zapnete multimédiá, idete do nastavení telefónu, systému či asistenčných systémov, plocha displeja je využitá len minimálne. Neexistuje tu ani nejaké widgetové menu, medzi jednotlivými funkciami si prepínate len cez bočný panel vľavo.
Pri nastavení asistentov sa opäť ocitnete v minulom storočí. Zastaralá grafika, minimum podrobných nastavení vybraných funkcionalít zamrzí. Na druhú stranu treba pochváliť ich množstvo. V tomto aute sa budete cítiť bezpečne, dáva na vás pozor pri státi, pri rozjazde aj pri jazde. Vie vás totiž upozorniť na prekážky pri vyparkovávaní a vďaka elektronickým kľučkám e-Latch vás ochráni aj pri možnej kolízii počas otvárania dverí.
Funguje to jednoducho, ak kamery a senzory registrujú blížiace sa nebezpečenstvo, napríklad idúce vozidlo, alebo aj cyklistu či chodcu, jednoducho vám nedovolia dvere zvnútra otvoriť. Zvlášť to oceníte ak máte deti, nehrozí že otvoria dvere a čokoľvek by sa stalo. Trochu si však na otváranie dverí s e-Latch musíte zvykať, je to úplne iné, ako pri štandardných kľučkách… stačí sa ich len jemne dotknúť.
V praxi oceníte aj detailný 360-stupňový pohľad na okolie auta. Páči sa mi, že auto vás vie upozorniť, ak ste si na zadnom sedadle niečo zabudli… funguje to na princípe, že ak ste pred štartom otvorili zadné dvere, auto vás upozorní, či vzadu niečo nemáte. Jednoduché a praktické. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, no poteší aj aktívne držanie v jazdnom pruhu či aktívne sledovanie mŕtveho uhla a prispôsobovanie rýchlosti povahe vozovky a rýchlostným limitom.
Dobré je, že adaptívny tempomat si viete aktivovať priamo na volante. Tu sú pritom dotykové plochy, ktorých funkcionalita sa môže meniť. Na volante tak máte veľa možností ovládania, pričom funkčnosť tlačidiel vidíte na head-up displeji, ak ho máte vo výbave (inak je to na digitálnom prístrojovom panely). Nepochopím však, že ak máte aktívny adaptívny tempomat, neviete si zmeniť funkčnosť ovládacieho tlačidla na volante napríklad pre multimédiá. Jednoducho ak je tempomat aktívny, zrazu si ďalšie možnosti ovládača nevyvoláte. Škoda.
A ako je to teda s hybridným pohonom, na ktorý som bol najviac zvedavý? V testovacom NX 350h bol osadený okrem predného 2,5-litrového štvorvalcového benzínového motora s výkonom 141 kW aj ďalší predný elektromotor s výkonom 134 kW a zadný elektromotor s výkonom 40 kW. Verzia 4×4 E-FOUR má tak kombinovaný výkon 179 kW. Elektrické motory sa snažia využívať každú možnú chvíľu, kedy sa ukáže ich sila. Nie je to len pri rozjazde, ale viete ísť čisto elektricky pár km aj na diaľnici či v meste.
Batéria sa pritom nabíja rekuperáciou či priamo z benzínového motora. Okrem pomerne slušnej dynamiky na úrovni zrýchlenia z 0 na 100 km za 7,7 sekundy si budete užívať úspornú jazdu. V meste sa viete dostať kľudne aj na spotrebu okolo 5,5 l/100 km, čo je na pomerne veľké a ťažké SUV výborná hodnota.
Na diaľnici pri povolených rýchlostiach ste kľudne na úrovni pod 7 litrov na 100 km. Moja dlhodobá spotreba po prejdení 940 km (viac ako 2/3 diaľnice) sa ustálila na 6,6 l/100 km. Považujem ju za výbornú. Celkovo sa mi páčila kultivovanosť pohonu, ticho v interiéri (často ani neviete, kedy už zabral benzínový motor) a tá spotreba je už len čerešničkou na torte. Všetko vďaka viac ako 15-ročným skúsenostiam Lexusu pri vývoji hybridných pohonov. Jednoducho som nadšený.
Do motorizácie NX 350h by som išiel určite, možno by mi stačila aj verzia bez pohonu 4×4, ktorá by bola aj o kúsok úspornejšia a najmä lacnejšia. NX-ko totiž začína na cene 52 400 eur (zaujala ma akciová cena výbavy NX 350h FWD COMFORT znížená na 42 990 €. Tu by som si ešte priplatil balík PLUS a balík TOP).
Ak si chcete dopriať to naj aj s audiosystémom Mark Levinson so 17 reproduktormi, pripravte si na verziu F SPORT TOP 4×4 E-FOUR sumičku 74 400 eur.