Reklama

Lexus LS 500h - Kam to bude, pane?

Marek Šimunek
97 %
Pôvodný Lexus LS z roku 1989 bol výsledkom šesťročného úsilia konštruktérov vytvoriť luxusný automobil, ktorý obstojí v obsiahlej konkurencii. História dokazuje, že sa to podarilo. Už piata generácia tohto luxusu na kolesách má na to, aby poriadne zavarila ostatným značkám aj dnes. Pýtate sa prečo?

Výhody

  • neskutočné pohodlie počas jazdy
  • bohatá dávka asistenčných systémov
  • výkonný a dynamický hybridný systém

Nevýhody

  • vyšší hluk pri otvorenom strešnom okne
  • nie príliš podarený preklad nastavení v menu
  • vodič nevie ovládať prehrávanie na zadných sedadlách

Človek by ani nepovedal, že je to už takmer 30 rokov, od kedy sa verejnosti predstavil prvý Lexus LS 400. Jeho už piata generácia, ktorá bola predstavená teraz teda má na čom stavať. Aj keď je to neľahká úloha, musím po týždni s novým Lexusom LS 500h uznať, že tento kúsok má na to, aby potrápil iné luxusné modely na trhu a to nielen cenou.

Nový Lexus LS 500h prichádza s úplne novým dizajnom. Ten samozrejme zapadá medzi ostatné modely značky, ako je napríklad Lexus RX, NX, či dokonca neskutočne vydarené luxusné kupé Lexus LC 500h. Na druhú stranu sa však snaží spojiť takmer nespojiteľné svety.

Lexus LS 500h je totiž v prvom rade luxusným sedanom, ktorý ponúka dostatok priestoru a pohodlia pre všetkých cestujúcich. Okrem toho však prichádza s extrémne nízkou strechou a tvarmi, ktoré pri bočnom pohľade doslova evokujú kupé.

Pozrite si

Lexus LC 500h – Slová nie sú potrebné!

Lexus toho dosiahol vďaka úplne novej platforme GA-L, ktorá je použitá aj v prípade spomínaného modelu Lexus LC 500/500h. Práve táto nová platforma umožňuje automobilke použiť tak nízky vzhľad a pritom dosiahnuť aj predĺžený rázvor a dostatočnú priestrannosť.

Pri pohľade spredu jasne vozidlu dominuje obrovská predná maska, ktorá má známy vretenovitý tvar. Práve táto maska sa stala rukopisom posledných modelov značky Lexus. Ak sa na masku pozriete bližšie, možno pochopíte, prečo na nej pracovali dizajnéri viac ako tri mesiace. Množstvo tvarov v nej je dych berúce.

Nechýbajú ani známe úzke Full LED svetlá, ktoré sú „podčiarknuté“ svetlami s denným svietením. Tie navyše efektne presahujú do hlavných svetiel prostredníctvom trojice výstupkov. Práve tu je vidieť zmyslel pre detail, ktorý nikdy nebol automobilke Lexus cudzí.

Pod svetlami s denným svietením sa skrývajú aj sekvenčné smerové svetlá, ktoré pozostávajú so 16 postupne sa rozsvecujúcich diód. Samozrejme hlavným svetlám nechýba automatické rozsvecovanie jednotlivých segmentov.

Počas jazdy v noci tak takmer celý čas idete so zapnutými diaľkovými svetlami. Automatika sa postará o vypnutie segmentov tak, aby nedochádzalo k osvetľovaniu protiidúcich vozidiel. Je to návyková funkcionalita a počas testovania sa mi nestalo, že by mi protiidúce auto „bliklo“. Ja som však bez problémov videl podstatne ďalej, ako keby som mal zapnuté len stretávacie svetlá.

Ani zadnej časti sa nevyhli LED svetlá, ktoré zasahujú až do bokov auta. Pôsobí to dynamicky a športovo. Ako sa na poriadny luxusný sedan patrí, kufor sa v prípade Lexusu LS otvára elektricky. Navyše po dlhej dobe je toto auto, na ktorom funguje neskutočne spoľahlivo otváranie a zatváranie kufra nohou. Stačí mávnuť pod nárazníkom a kufor sa v desiatich prípadoch z desiatich automaticky otvorí, alebo zatvorí.

Pri pohľade z boku následne doslova vyniká dĺžka auta, ktorá vyjadrené číslami dosahuje hodnotu 5 235 mm. Okrem toho si však nemôžete nevšimnúť spomínanú siluetu kupé, ktorá je v tejto kategórii vozidiel jedinečná.
LS 500h je navyše prvým sedanom spoločnosti Lexus s profilom šiestich bočných okien. Tie sú takmer v jednej rovine, čo uľahčuje výhľad z vozidla. Priznám sa, že doposiaľ najkrajším Lexusom ostáva pre mňa práve kupé LC 500h, ale tento luxusný sedan je hneď za ním.

Podobne, ako v exteriéri, aj v interiéri nového modelu Lexus LS 500h nájdete len to najlepšie. Tým myslím tak použité materiály, ako aj pohodlie. A to nielen pohodlie počas jazdy, ku ktorému sa dostaneme, ale aj pohodlie nastupovania.

Pozrite si

Lexus NX, alebo Lexus RX? To je tá otázka!

Akosi od podobného vozidla by človek očakával, že po zastavení automaticky odsunie sedadlo vodiča dozadu a zasunie volant, aby vytvoril priestor pre pohodlnejšie vystúpenie vodiča. Lexus LS to samozrejme aj urobí, ale v tomto smere ide ešte ďalej.

V momente, keď auto zastavíte totiž pneumatický podvozok do štyroch sekúnd automaticky zdvihne nízko posadený sedan o 40 mm. Okrem toho sa uvoľní aj bočná opierka sedadla, pre ešte pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie.

V momente, keď si do vozidla sadnete a pohnete sa, automaticky sa jeho výška zníži na nastavenú hodnotu. Samozrejme v prípade potreby prechodu nerovnosti, alebo nie príliš rovnej cesty môžete kedykoľvek samostatným tlačidlom podvozok zdvihnúť o spomínaných 40 mm aj manuálne.

V momente, keď už sedíte vnútri, obkolesia vás tie najlepšie materiály a spracovanie, ktoré každým centimetrom dýcha luxusom. Niekoľko minút mi trvalo, kým sa mi podarilo vstrebať všetky tvary a prvky, ktoré v interiéri nájdete.

Lexus vo svojich materiáloch tvrdí, že sa pri výrobe bočných panelov a ornamentov inšpiroval umeleckými formami, ako je výroba skla Kiriko, či u nás dobre známe skladanie papiera Origami.

Celkovo však musím pred výsledkom sňať pomyselný klobúk. Interiér pôsobí luxusne. Čohokoľvek sa dotknete je príjemné na dotyk a pôsobí hodnotne. Takto si predstavujem interiér luxusného auta. Navyše Lexus myslel aj na také drobnosti, ako miesto na odloženie smartfónu počas jazdy.

Pred stredovou konzolou nájdete malý priestor, do ktorého si môžete telefón elegantne položiť a počas jazdy vám nebude prekážať a ani pri dynamickejšom prejazde zákrutami nevypadne.

Úplnou lahôdkou v prípade Lexusu LS sú jeho sedadlá a to nielen tie vzadu, k nim sa ešte dostanem. Ako tvrdí Lexus sedadlá vytvoril pre dva typy zákazníkov. Prví chcú auto šoférovať a druhí sa v ňom chcú voziť.

Preto napríklad ponúka sedadlo vodiča tak veľa nastavení, že pre ideálnu polohu sa radšej postavte niekde na parkovisku a pekne postupne si prispôsobte všetky jeho parametre. Nastaviť si ho totiž môžete až v 28 smeroch.

V ponuke tak okrem štandardného nastavenia sklonu, posunu a iných parametrov nájdete napríklad aj nastavenia bočného vedenia sedadiel, či dofúknutie sedáku pre dosiahnutie ideálnej opory podľa vašej postavy.

Samozrejme všetky nastavenia si následne môžete uložiť do pamäte. Pri nastúpení tak stačí stlačiť jedno tlačidlo a vy budete mať v priebehu niekoľkých sekúnd sedadlo, volant a zrkadlá v polohe, ktorú požadujete.

Už iba čerešničkou na torte je potom ponuka masáže na všetkých štyroch sedadlách. S prekladom do českého jazyka sa Lexus nejako veľmi netrápil a na prvý pohľad pôsobí, ako keby ho zveril do rúk prekladača od Google.

Veď ruku na srdce, kto z vás by nastavenie masáže sedadiel hľadal pod ponukou „Obnovenie sedadla vodiča“? Akonáhle si však masáž aktivujete, zabudnete na to, že niekto, niečo zle preložil. Dostanete totiž masáž, za ktorú by sa nemuselo hanbiť ani bežné masážne štúdio.

Úplne iná liga sa však nachádza na zadných sedadlách. Teda najmä na tom za spolujazdcom. Nielenže podobne ako obe predné sedadlá ponúka masáž, ventiláciu, či vyhrievanie, ale aj nastavenie v 22 smeroch.

To znamená, že okrem bežnej polohy, ktorú Lexus označuje ako Business tu nájdete aj polohu Entertain, kedy sa vám opierka mierne sklopí a nakoniec ešte polohu Relax. Toto je presne ten spôsob, akým by som sa chcel na Lexuse LS voziť ja.

Vzadu totiž budete doslova ležať a pod nohami si vysuniete ešte opierku na nohy. Ak si k tomu ešte pripočítam masážne funkcie, či dokonca dvojicu tepelných ohrievačov pre oblasť ramien a krížov, hneď pochopíte, prečo sa mi nechcelo ani náhodou vystupovať.

Toto je prvá trieda, do ktorej sa okamžite zamilujete. Všetky nastavenia pritom ovládate pomocou multifunkčnej obrazovky umiestnenej v zadnej stredovej opierke.

Okrem nastavenia sedadiel prostredníctvom nej ovládate aj klimatizáciu, nastavenie osvetlenia, slnečných clon, alebo samozrejme audio systém. Ten je mimochodom, ako inak, značky Mark Levinson a skladá sa z 23 samostatných reproduktorov.

Okrem hudby si však môžete užiť aj zábavu, keďže medzi prednými sedadlami je integrovaný Blu-Ray prehrávač. V stredovej konzole následnej nájdete aj dvojicu 3,5 mm audio konektorov, aby ste počas sledovania filmu nerušili vodiča, alebo dokonca HDMI vstup, pre prípad, že by ste si chceli pustiť film z vlastného prehrávača.

Ovládanie prehrávania sa vykonáva prostredníctvom spomínanej obrazovky. Práve tu som si všimol drobný nedostatok. Ten bude určite vadiť oteckom, ktorí by chceli v novom Lexuse LS voziť svoje ratolesti a pritom im pustiť nejakú rozprávku.

Pozrite si

Mercedes-Benz E400 4Matic – zažite budúcnosť už dnes

Ovládanie prehrávania je totiž možné iba vzadu, takže ani vodič, ani spolujazdec nemajú možnosť prehrávanie ovplyvniť. Deťom tak musíte pustiť film, alebo rozprávku raz a dúfať, že nebude potrebné počas jej sledovania niečo prepnúť.

Audio systém, ktorý samozrejme patrí k top systémom však má okrem reprodukcie v Lexuse LS ešte jednu funkciu. Tou je systém aktívneho potláčania okolitého hluku. Jednoducho je prostredníctvom reproduktorov púštaný antifázový zvuk, ktorý ruší frekvencie motora a hluku okolia.

Preto si môžete počas jazdy užiť nielen pohodlie, ktoré si zaslúžite, ale aj ticho. A to nielen v prípade pohonu na elektrinu. Iba v prípade aktivovaného režimu Sport+ budete vnútri počas jazdy počuť motor výraznejšie.

A ako Lexus LS 500h jazdí? O jeho pohon sa podobne, ako v prípade nového Lexusu LC 500h stará v prvom rade 3,5 litrový benzínový atmosferický šesťvalec, ktorý je doplnený o dvojicu elektromotorov. Vďaka tomu je kombinovaný výkon sústavy príjemných 264 kW / 354 k.

Celkovo tak teda má Lexus LS 500h výkonu viac ako dostatok, svedčí o tom aj hodnota zrýchlenia na 100 km/h, ktorá činí 5,5 sekundy v prípade mnou testovaného modelu s pohonom všetkých kolies.

Aj keď toto auto nie je ani zďaleka určené na dynamickú jazdu, v prípade potreby sa bez akýchkoľvek otázok derie dopredu. Navyše doslova prekvapením je pre mňa spotreba. Nie je to síce výrobcom udávaných 6,5 l/100km, ale hodnotu 9,2 l/100km, ktorú sa mi podarilo dosiahnuť považujem vzhľadom na rozmery, hmotnosť a pomerne veľkú dávku jazdy v meste za viac ako prijateľnú.

Navyše v prípade plynulej jazdy po okreskách a diaľnici sa mi dlhodobo darilo držať spotrebu na úrovni teste pod ôsmymi litrami, čo je doslova zázrak. Ak teda budete jazdiť najmä mimo mesta, poteší vás LS aj príjemnou spotrebou.

Samozrejme najviac mu sedí režim Normal, alebo Comfort, kedy si doslova každý kilometer jazdy užívate. Nezáleží pritom na tom, či idete práve po novom asfalte, alebo po panelovej ceste. Komfort pruženia je na úrovni, ktorú by ste od podobného luxusného auta očakávali.

Navyše Lexus nezabúda ani na asistenčné systémy a tak v novom Lexuse LS 500h nájdete novú verziu bezpečnostného systému Lexus Safety System + A. Ten sa skladá hneď z niekoľkých prvkov, ako je napríklad prednárazový bezpečnostný systém s upozornením na chodcov, systém na upozornenie premávky pred vozidlom, či Lexus Co-Drive systém.

Celkovo tak máte k dispozícii hneď niekoľko bezpečnostných systémov. Systém Lexus Co-Drive napríklad využíva adaptívny radarový tempomat a systém pre sledovanie jazdných pruhov s aktívnym zasahovaním do riadenia.

Lexus LS 500h však ako prvý ponúka aj prednárazový bezpečnostný systém, ktorý je v jeho prípade obohatený o upozornenie na chodcov a aktívneho asistenta riadenia. Ak sa teda počas vašej jazdy pred vozidlom objaví chodec, systém vás na neho upozorní nielen akusticky, ale aj prebliknutím obrovskej ikony chodca v head-up displeji.

Rovnaké upozornenie systém používa aj v prípade ak vstupujete do križovatky a vašu dráhu križujú iné autá. Nestane sa tak, že by ste si pri vjazde do križovatky nevšimli prichádzajúce auto. Navyše v prípade nutnosti je systém spojený aj s aktívnymi riadením. Teda dokáže zasiahnuť priamo do riadenia vozidla.

Prepracovaný je asistent sledovania jazdných pruhov, ktorý v prípade Lexusu LS 500h funguje aj v prípade, ak na ceste nemáte označené oba pruhy, ale na krajnici je len tráva, prípadne obrubník.

Samozrejmosťou je aj systém pre rozpoznávanie dopravných značiek, ktorý využíva kameru v čelnom okne. Okrem ňou zaznamenaných údajov však systém ešte automaticky porovnáva údaje s mapovými podkladmi. Práve táto kombinácia prináša podstatne presnejšie zobrazenie aktuálnych informácií.

Lexus LS 500h je teda, ako sami vidíte skutočne luxusným „korábom“, s ktorým sa nebudete báť zdolávať ani poriadne dlhé vzdialenosti. Vďaka pohodliu, asistenčným systémom a komfortu nebudete chcieť ani vystúpiť. Problémom však môže byť rozhodnutie, či si chcete zašoférovať, alebo by ste sa radšej zviezli v prvej triede hneď za spolujazdcom?

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.