- #Ekológia
- 4 min.
- 29.11.2023
Let Virgin Atlantic z Londýna do New Yorku ukázal, ako sa dá lietať ekologicky
Odštartoval prvý transatlantický let veľkého osobného lietadla poháňaného iba alternatívnymi palivami. Let spoločnosti Virgin Atlantic miliardára Richarda Bransona z londýnskeho Heathrow na letisko JFK v New Yorku má ukázať, že „hanba z lietania“ sa dá prekonať aj inak, ako lietadlami na elektrický, alebo vodíkový pohon.
Letecké spoločnosti považujú let podporovaný vládou za dôkaz, že je možný ekologickejší spôsob lietania. Problémom však zostáva nedostatok paliva a na dosiahnutie emisných cieľov sú podľa BBC potrebné ďalšie technológie.
Takzvané udržateľné letecké palivá (sustainable aviation fuels, SAF) možno vyrábať z rôznych zdrojov, vrátane poľnohospodárskych plodín, domáceho odpadu a kuchynských olejov. Vláda Spojeného kráľovstva plánuje do roku 2030 vyžadovať, aby 10 % leteckého paliva bolo SAF.
Pre tento let bol Boeing 787 naplnený 50 tonami paliva SAF. Používajú sa dva typy, pričom 88 % pochádza z odpadových olejov a zvyšok z odpadu z produkcie kukurice v USA.
Po teste a analýze bol let začiatkom tohto mesiaca schválený britským regulačným úradom pre civilné letectvo. Do projektu sa zapojilo množstvo spoločností, vrátane výrobcu motorov Rolls-Royce a ropného koncernu BP.
Išlo o prvý let komerčnej leteckej spoločnosti na dlhé vzdialenosti výhradne s využitím paliva SAF. Predchádzal mu však úspešný transatlantický let súkromného lietadla Gulfstream G600 minulý týždeň, ktoré použilo rovnaké palivo. Medzi cestujúcimi letu Virgin Atlantic boli zakladateľ spoločnosti Richard Branson, výkonný riaditeľ Virgin Atlantic Shai Weiss a britský minister dopravy Mark Harper.
V príspevku na sieti X (predtým Twitter) britský premiér Rishi Sunak ocenil úspech spoločnosti Virgin Atlantic a hovoril o lete s „nulovými emisiami“. Toto tvrdenie je však nesprávne. Lietadlá spaľujúce SAF totiž stále vypúšťajú CO2, hoci priemysel tvrdí, že „emisie počas životného cyklu“ týchto palív môžu byť až o 70 % nižšie.
SAF sa už používa v prúdových motoroch ako súčasť zmesi s tradičným kerozínom. Ale Virgin Atlantic a jej partneri Rolls-Royce, Boeing, BP a ďalší dostali po úspešných testoch povolenie lietať s použitím „čistého“ SAF.
Shai Weiss, výkonný riaditeľ Virgin Atlantic, uviedol, že utorňajší let leteckej spoločnosti „dokazuje, že letecký benzín z fosílnych palív možno nahradiť udržateľným leteckým palivom“. Podľa S. Weissa je to „skutočne jediná cesta k dekarbonizácii diaľkového letectva“.
Toto tvrdenie má však poriadny háčik. Palivá SAF sú niekoľkonásobne drahšie, ako bežný kerosín používaný v leteckých motoroch a, ako sme už uviedli, ich spaľovanie má ďaleko od „čistej nuly“. Nehovoriac o tom, že aj keby letecké spoločnosti chceli na SAF presedlať aj za cenu drahších leteniek, tohto paliva je na trhu dramatický nedostatok. Zmeniť sa to môže len za cenu toxických dotácií a deformácie trhu.
Riaditeľka politiky skupiny kampane Aviation Environment Federation, Cait Hewitt, povedala, že myšlienka o lietaní „bez viny“ pre Spojené kráľovstvo na základe tohto testovacieho letu je „vtip“. Hovorí, že v budúcnosti môže existovať lepšia technológia na zníženie emisií uhlíka z leteckej dopravy, ale zatiaľ jediným spôsobom, ako to dosiahnuť, je „menej lietať“. Nedá sa nesúhlasiť.