Reklama

Legenda úplne inak - vyskúšali sme si nový elektrický Ford Mustang Mach-E GT

Stanislav Vinc

Ford urobil na prvý pohľad nepochopiteľný, no v skutočnosti geniálny krok. Vzal ikonu „amerických svalov“ a zasadil ju do sveta tichej a ekologickej mobility. Reč je samozrejme o novom elektromobile Ford Mustang Mach-E, ktorý sme si mali možnosť vyskúšať na chorvátskych cestách v najvýkonnejšej verzii GT.

Ak by ste chceli zaujať celý svet svojim novým elektromobilom, vydali by ste sa cestou úplne novej série či dokonca pod-značky oddelenej od vašej doterajšej spaľovacej histórie, alebo by ste naopak elektrifikovali vašu najväčšiu ikonu?

Po prečítaní úvodu vám už je určite jasné, ktorou cestou sa vybral Ford. Mnohí ho za to budú milovať, mnohí kritizovať, no jedno je jasné; Ford Mustang Mach-E GT si rozhodne dokáže toto rozhodnutie obhájiť a na svoju stranu získať aj tých najväčších priaznivcov burácajúcich spaľovákov. Poďme však pekne postupne.

Ford Mustang Mach-E sa nám po prvý krát ukázal ešte v roku 2019 a s jeho postupným príchodom na trh v priebehu roka 2020 sme ho už mali možnosť spoznať do posledného detailu. Aj napriek tomu som si až do momentu jeho prebratia na krátky test na letisku Pula nevedel dosť dobre vizualizovať jeho rozmery. Je to športový sedan? Crossover? SUV? Tak trochu z každého rožku trošku…

Ford Mustang Mach-E je ďalším z mnohých elektromobilov, ktoré skrátka klamú telom, o to viac v nami testovanej verzii GT. Jeho predná maska vám okamžite pripomenie jeho spaľovacích bratrancov, tvarom kabíny skôr mestský crossover Puma a objemom batožinového priestoru zas niektoré z rodinných SUV.

Toto je však unikát, ktorý vám o tom dá vedieť ešte skôr, než si doň vôbec sadnete. Na jeho bočnej strane budete totiž márne hľadať kľučky. Dvere sa vám otvoria elektronicky po stlačení tlačidla na B-stĺpiku. To platí aj pre zadné dvere, ktoré však budete namiesto malej rúčky ťahať priamo za rám dverí. Ford sľubuje, že toto elektronické otváranie dverí bude spoľahlivo fungovať aj v zime.

Ak by ste po ruke nemali kľúč, prípadne auto požičiavate inému členovi rodiny alebo kamarátovi, odomknúť ho môžete aj pomocou dotykovej numerickej klávesnice nad otváracím tlačidlom. Napokon, auto budete môcť odomykať aj pomocou vášho smartfónu. Stačí, ak sa s autorizovaným smartfónom priblížite k autu, ktoré sa po nadviazaní Bluetooth pripojenia automaticky odomkne.

Kombinácia klasiky s futurizmom nekončí ani v interiéri, kde vám okamžite udrie do očí vertikálny 15,5“ displej umiestnený v strede palubnej dosky. Žiadne ďalšie tlačidla mimo toho štartovacieho v priestore palubnej dosky nehľadajte. Jedinú možnosť fyzickej interakcie vám v tomto priestore ponúkne otočné koliesko osadené priamo v displeji, ktoré slúži na úpravu hlasitosti rádia.

Hoci tento centrálny displej nie je vôbec malý, interiér aj napriek nemu nepôsobí vôbec pretechnizovane. Ford mimo neho s dizajnom interiéru zbytočne neexperimentoval a namiesto toho svoju pozornosť venoval vysokej kvalite spracovania a ideálnej kombinácii praktických a prémiových materiálov.

Popri vegánskej koži a umelému semišu tu teda napríklad nájdete aj obyčajnú odnímateľnú gumu, ktorá prekrýva odkladací priestor pod displejom na drobnosti a smartfón s bezdrôtovým nabíjaním. Aj v tomto Mustangu sa teda ukrýva niečo z praktického Fordu na každodenné rodinné jazdy a výlety.

Ford s tak veľkou uhlopriečkou našťastie neplytval a keď už z interiéru odstránil prakticky všetky dotykové tlačidlá, ich digitálne náhrady neschoval do žiadnych ťažko prístupných menu. Bez ohľadu na to, čo budete mať zobrazené na displeji, tak budete mať neustále po ruke tlačidlá pre ovládanie klimatizácie aj s jej dodatočnými nastaveniami (napr. vyhrievanie sedadiel, volantu a pod.).

Systém reaguje na dotyky pomerne rýchlo a problém mu nerobia ani dotyky viacerými prstami, čo poteší pri približovaní a otáčaní mapy navigácie. Pravdou však je, že po dlhšom odstavení mu trvá dobrých 30 sekúnd a viac, kým začne správne reagovať na vaše požiadavky. Pokiaľ sa teda ponáhľate, navigáciu či Apple CarPlay si budete môcť bez zdržiavania nastaviť až počas jazdy.

Keď už spomíname CarPlay, ten je v aute dostupný aj bezdrôtovo. Nad spomínaným odkladacím priestorom pod displejom však nájdete aj jeden USB-A a jeden USB-C port. Ako vodič tak nebudete musieť hľadať doma ten správny kábel bez ohľadu na to, aký starý smartfón aktuálne používate.

Kompletne na displeje sa Ford spoľahol aj pri kokpite, kde osadil ultraširokouhlý, jasný a dobre čitateľný 10,2“ displej. Tomuto displeju po hardvérovej stránke naozaj nie je čo vytknúť, po softvérovej stránke ma však prekvapila jeho statickosť. Čakal som, že si jeho obsah budem môcť nejakým spôsobom upraviť, prípadne sa bude jeho obsah automaticky prispôsobovať jazdnému režimu alebo aktívnym funkciám.

Nič z toho sa však nedeje, na tomto displeji je fixne zobrazená rýchlosť, dojazd batérie, dojazd do cieľa a blízke okolie vozidla vrátane jazdných pruhov a vozidiel pred vami. Toto všetko sa však môže spolu s responzívnosťou hlavnej obrazovky v budúcnosti zmeniť. Ford totiž plánuje Mustang Mach-E postupne vylepšovať prostredníctvom softvérových aktualizácií.

Týmto spôsobom sa napr. všetci majitelia tohto modelu už na jar 2022 dočkajú aktualizácie, ktorá zvýši jeho reálny dojazd o 3 %. Ford totiž aktualizáciou dodatočne odomkne ďalšiu časť z jeho 98,7 kWh batérie, z ktorých použiteľných je aktuálne zhruba 88 kWh kapacity.

Na Európskom trhu bude Ford Mustang Mach-E dostupný v troch verziách. Základná verzia so štandardnou batériou ponúkne dojazd 440 km, s rozšírenou batériou 610 km. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies a štandardnou batériou ponúkne dojazd 400 km a s rozšírenou batériou 540 km. Verzia GT, ktorú sme mali možnosť v krátkosti testovať my, má oficiálny dojazd 500 km.

Počas jednodňového testovania sme nemali možnosť vyžmýkať z jeho batérie maximum, preto si zatiaľ závery o jeho dojazde necháme až na lokálne testy. Pravou je tiež to, že ak si chcete užiť jeho brutálny výkon 358 kW a krútiaci moment 860 Nm so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy, takpovediac „na spotrebu“ ani jazdiť nebudete. Aj tak si ale uveďme zopár faktov.

Z letiska v Pule sme si auto prebrali s plne nabitou batériou a odhadovaným dojazdom podľa palubného počítača 452 kilometrov. Po piatich kilometroch nám systém tento odhad znížil na 428 kilometrov a po absolvovaní 32 kilometrov sme sa pri 94 % batérie dostali na odhad 375 kilometrov. Tesne pred koncom našich jázd sme po absolvovaní 139 kilometrov plných horských serpentín, testov zrýchlenia, ale aj spomalení v obciach videli na displeji dojazd 218 kilometrov pri stave batérie 61 %.

Opäť ale musíme zdôrazniť, že náš štýl jazdy a štýl jazdy ani novinárov, ktorí mali toto auto pred nami, s klasickým každodenným jazdením nemá veľa spoločného. Preto aj priemerná dlhodobá spotreba nami testovaného kúsku pohybujúca sa na úrovni 24-25 kWh/100 km nemusí byť finálna. Opäť, aj v tomto prípade ešte môžu zohrať nejakú úlohu softvérové aktualizácie.

Tak či onak, otázka reálneho dojazdu tu nie je pri dlhších trasách až tak relevantná. Ford Mustang Mach-E totiž už aj v základnej verzii nabijete výkonom 115 kW a v prípade verzií s rozšíreným dojazdom, medzi ktoré patrí aj nami testovaná verzia GT, sa môžete spoľahnúť na nabíjanie výkonom až 150 kw. Z 10 na 80 % sa na tak výkonnej nabíjačke dostanete už v priebehu 45 minút. To je ideálna zastávka na kávu a malé občerstvenie.

Tento elektromobil so športovým DNA sa tak bez problémov uživí aj ako rodinné auto na dlhšie trasy. Nie je to len vďaka jeho slušnému dojazdu, ale aj obrovskému batožinovému priestoru. Len dozadu bez sklopenia sedadiel zmestíte batožinu s objemom 402 litrov, po sklopení sedadiel až 1 420 litrov.

Ak by vám to bolo málo, pod prednou kapotou nájdete ďalší odkladací priestor s objemom 81 litrov. Po vzore modelu Ford Puma je tento dodatočný odkladací priestor plne umývateľný a keď že jeho v spodnej časti nechýba odtok, pokojne ho môžete aj osprchovať hadicou. Mimochodom, zaujímavým detailom v tomto priestore je špeciálne tlačidlo pre otvorenie predného kufra zvnútra.

Svoju všestrannosť Mach-E GT ukazuje aj pri výbere jazdných režimov. Pokiaľ si chcete užiť tichú, pokojnú a šetrnú jazdu, na stredovom displeji si stačí vybrať režim Whisper. Ak máte chuť na trochu viac dynamiky, tú vám ponúkne režim Active. Plný potenciál výkonného pohonu tohto modelu sa však odomyká až v režime Untamed, ktorý vás zaručene presvedčí, že toto je právoplatný člen rodiny Mustang. Pripravte sa na zatlačenie do sedačky a rozmazaný pohľad okolia.

Ak by vám predsa len počas jazdy s týmto plne elektrickým modelom chýbal zvuk poriadneho spaľováku, hneď pod týmito režimami si viete zapnúť zvukovú imitáciu motora V8, ktorý vám bude adaptívne podľa jazdy iba súkromne pre vás do kabíny burácať bez rušenia vášho okolia.

Ford Mustang Mach-E GT ma mimoriadne prekvapil a okamžite sa zaradil medzi elektromobily, ktoré by som si v prípade zvažovania nového plne elektrického auta určite zaradil do finálneho výberu. Do veľkej miery za to určite môže cena, ktorá na neďalekom nemeckom trhu začína v základnej verzii na 46 900 € a v nami testovanej verzii GT sa dostáva na 72 900 €. Slovenský cenník by sme mali spoznať už čoskoro, my sa v redakcii už teraz tešíme na ostrý test.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.