Reklama

Legenda je späť! Renault 5 bude malý, elektrický aj s košíkom na bagetu

Zdroj | Renault
Števo Porubský
Zdroj | Renault
Zdroj | Renault

Legendárny Renault 5 je späť ako plne elektrické kompaktné auto nielen do mesta s pomerne príjemnou cenou okolo 25 000 €. Okrem toho ale ponúka zaujímavé funkcie, vrátane špeciálneho košíka na bagety.

Všetko pritom s rešpektom a odkazmi na pôvodnú generáciu. Snáď sa niekedy dočkáme aj verzií Alpine či Turbo, ktorými bol Renault 5 preslávený medzi fanúšikmi automobilizmu a rýchlej jazdy.

Zdroj | Renault
Obsah pokračuje pod reklamou

Miniatúrne vozidielko zo 70. rokov minulého storočia sa stalo legendou aj vďaka svojim predajom. 14 rokov totiž bolo najpredávanejším autom vo Francúzsku, no obľúbený bol po celom svete (minimálne tam, kde sa predával). Vyrobili sa ho na milióny a určite by ste ho ešte niekde našli plne funkčný. Zaujímavosťou je, že dizajnér Michel Boué ho navrhol len tak, vo svojom voľnom čase.

https://www.youtube.com/watch?v=ZhpHn4YSLWk

Hoci Renault 5 E-Tech sa uť veľmi na pôvodný model nepodobá, stále patrí (na súčasnosť) k malým mestským automobilom. Dizajn je skôr avantgardou v súčasnom ponímaní a aj keď v ňom pôvodný model 5 nevidíte, aj za novou 5-ťkou sa určite otočíte.

Zdroj | Renault

Vývoj vraj trval len 3 roky, pričom bežne vývoj auta trvá 4 a viac. Vývoj zastrešovala divízia Ampere, z ktorej chcel Ranault kedysi spraviť samostatnú značku ako má Volvo Polestar či Seat CUPRA. Našťastie plány nevyšli a Renault 5 je na svete v takejto podobe.

Zdroj | Renault

Renault 5 je postavený na vlastnej platforme AmpR Small pre vozidlá B segmentu. Plusom je určite slušný rázvor na úrovni 2,54 m pri dĺžke 3,92 m. Objem kufra je vraj 326 litrov, čo na malé mestské auto tiež nie je je zlé.

Zdroj | Renault

Mimochodom, mnohé prvky si nový Renault 5 zobral predsalen aj z konceptu spred pár rokov. Mnohé však nie. Ktovie či sa niekedy dočkáme aj reálnych vozidiel z konceptov Trezor, EZ-ULTIMO či MORPHOZ.

Kým v starej generácii Renault 5 bola na kapote mriežka pre nasávanie vzduchu, v koncepte to malo byť miesto pre nabíjanie. Dnes tam dizajnéri umiestnili indikátor nabitia batérie do číslice 5. 5-ťka je, mimochodom, na mnohých miestach v exteriéri i interiéri.

Zdroj | Renault

Dizajnéri sa vyhrali aj so svetlometmi vpredu i vzadu. V oboch prípadoch sú typu LED, predné vedia dokonca žmurknúť na prichádzajúceho majiteľa.

Majiteľa privíta ale aj interiér so zvukmi Jeana-Michela Jarrea, ktorý sa postaral aj o zvuku VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) pri rýchlosti do 30 km/h. Aké presne si ale budeme musieť vypočuť až naživo.

Zdroj | Renault

Interiér je veľmi strohý, jednoduchý, ale účelový. Sedačky sú z recyklovaných materiálov, pripomínajú staré látky, tvarom však sedačky z Turba.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Renault

Pozitívom je, že Renault nevsadil výhradne na ovládanie pomocou 10″ dotykového displeja, ktorý je, mimochodom, príjemne natočený na vodiča, ale na bežné funkcie vozidla využijete klasické mechanické ovládače pod výduchmi klimatizácie v stredovom tuneli.

Zdroj | Renault

Zaujímavosťou je „riadiaca páka“, ktorá je pod volantom. Na prvý podhľad pôsobí, že je v nej OLED displej, no zjavne ide iba o dizajnový prvok, ktorý bude možné meniť podľa nálady.

V interiéri sa dizajnéri celkom vybláznili a okrem iného v ňom nájdete aj košík na bagetu! Snáď to nie je vtip a košík bude možné mať minimálne ako príplatkové príslušenstvo.

Zdroj | Renault

Na rozdiel od iných francúzskych značiek, Renault nestavil na AI, napríklad ChatGPT, ale vyvinul vlastného osobného asistenta Reno. Aj ten je ale schopný ovládania funkcií vozidla či jednoduchých príkazov pre dennú rutinu.

Pod kapotou je nový typ elektromotora, ktorý nemá permanentné magnety a teda nevyužíva v takej miere vzácne kovy ako iné elektromotory. Tým sa stáva ekologickejší. V predaji budú tri výkonové verzie – 70 kW, 90 kW a 110 kW. Na auto s hmotnosťou necelých 1 500 kg to nie je zlé, no nečakajte šprintéra. Stovku dá za necelých 8 sekúnd. Dokonca má byť možné aj ťahať prívesy s hmotnosťou do 500 kg.

Zdroj | Renault

Z iného súdka a celkom prekvapivo je podpora funkcie V2L, teda z batérie auta môžete čerpať energiu pre pohon iných elektrických zariadení, napríklad nabíjačku na e-bike, kompresor či pokojne aj kávovar. Maximom je 3,7 kW. Zároveň však podporuje aj funkciu V2G, teda z batérie viete posielať energiu do späť do siete.

Zdroj | Renault

Chod bude zabezpečovať NMC (Nickel-Manganese-Cobalt) batéria, a to buď s kapacitou 40 kWh, alebo s kapacitou 52 kWh. S prvou má nový Renault 5 prejsť 300 km, s druhou 400 km podľa WLTP metriky. Nabíjať sa budú pomocou 11 kW AC alebo 80-100 kW DC.

Samozrejmosťou je systém ADAS z vyšších verzií Renaultu pre maximalizáciu bezpečnosti pasažierov vo vnútri, ale aj chodcov okolo, či tepelné čerpadlo pre šetrenie drahocennej energie.

Zdroj | Renault
Obsah pokračuje pod reklamou

Pozitívom na záver je aj cena. Tá má štartovať na sume okolo 25 000 €. Presnú cenu výrobca zatiaľ neprezradil. Renault plánuje vyrábať model 5 od budúceho roka, a to dokonca aj vrátane jeho batérie, priamo vo Francúzsku. Zaujímavosťou je, že uhlíková stopa batérií bude o 35 % nižšia ako v prípade modelu Zoe.

Z iných zaujímavých čísiel stojí za pozornosť 85 %, čo je hodnota recyklovateľnosti Renault 5, ale aj 26,6 %, čo je zas percentuálne zastúpenie materiálov z obehového hospodárstva, vrátane 41 kg recyklovaných polymérov, teda plastov!

Zdroj | Renault

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.