Lamborghini. Mnohým z nás po vyslovení tohto mena naskočia zimomriavky. Svetoznámy taliansky výrobca superšportových automobilov má dnes narodeniny. Nie sú síce pekne okrúhle ako ladné tvary jeho karosérií, alebo to predsa vôbec nevadí.
Lamborghini má sídlo a výrobné zariadenia v talianskom mestečku Sant’Agata Bolognese. Spoločnosť založil 30. októbra 1963 taliansky výrobný magnát Ferruccio Lamborghini. Jeho cieľom bolo vyvinúť konkurenčné vozidlo známym značkám ako napríklad Ferrari.
Prvé väčšie uznanie získava Lamborghini športovým kupé Miura. Malo motory umiestnené vzadu s pohonom zadných kolies. Model bol vyvinutý inžiniermi Lamborghini – Gianom Paolom Dallarom, Paolom Stanzinim a Bobom Wallaceom. Meno dostal podľa druhu španielskych bojových býkov.
Miura bol po prvý raz predstavený len ako podvozok na autosalóne v Turíne v roku 1965. Potom, čo Marcello Gandini prepracoval štýl karosérie, bol prototyp P400 GT uvedený o rok neskôr na autosalóne v Ženeve.
Automobilka prvé desaťročie od svojho vzniku rástla, ale v dôsledku finančnej krízy v roku 1973 sa jej tržby prepadli. Ferruccio Lamborghini predal spoločnosť Georgesovi-Henrim Rossettim a Renému Leimerovi. Ani potom sa jej nedarilo, v roku 1978 firma skrachovala.
Druhý život vdýchli Lamborghini v roku 1980 bratia Jean-Claude a Patrick Mimranovi. Kúpili ho za 3 milióny dolárov a premenovali na Nuova Automobili Lamborghini SpA. Práve Patrick Mimran, ako CEO a prezident spoločnosti, investoval veľké prostriedky do expanzie firmy. Neskôr bol označovaný ako človek, ktorý zachránil Lamborghini. Pod jeho vedením sa modelová rada Lamborghini rozšírila z modelu Countach o športiak Jalpa a mimoriadne výkonné terénne vozidlo LM002.
Viete, že…
…pre Lamborghini navrhujú resp. navrhovali autá dizajnéri ako Franco Scaglione, Touring of Milan, Zagato, Mario Marazzi, Bertone, ItalDesign, Marcello Gandini či Luc Donckerwolke?
Patrick Mimran predal Lamborghini v roku 1987 spoločnosti Chrysler Corporation za 25 miliónov dolárov. Po výmene Countach za Diablo a ukončení výroby Jalpy a LM002 predal Chrysler v roku 1994 Lamborghini malajzijskej investičnej skupine Mycom Setdco a indonézskej skupine V’Power Corporation.
V roku 1998 predali spoločnosti Mycom Setdco a V’Power Lamborghini skupine Volkswagen, kde bolo zaradené pod krídla divízie Audi. Do portfólia značky boli zaradené nové produkty a modelové rady, čo zvýšilo produktivitu značky i renomé.
Dnes patrí Lamborghini medzi ikonické značky, ktoré okrem nenahraditeľného miesta v histórii automobilizmu majú čo povedať aj v motoristickej ére. Lamborghini ide s dobou, minulý rok predstavil svoj prvý elektrický model Sián. Ten máme, mimochodom, v redakcii. Kto neverí, nech sa príde pozrieť.
Ďalšie zaujímavé články nájdete v našej rubrike HISTORICKÝ DEŇ, kde vám prinášame rôzne prelomové udalosti, zariadenia a stroje z technologického sveta.