Hlavným dôvodom opatrného prijímania elektromobilov je ich vyššia nadobúdacia cena. Mnoho ľudí jednoducho nechce minúť kopu peňazí navyše na získanie EV, aj keď jeho náklady na vlastníctvo po niekoľkých rokoch sú nižšie oproti autám so spaľovacím motorom. Najdôležitejším faktorom vyššej ceny elektromobilov sú batérie.
Klesajúce ceny batérií, spolu s ich rastúcou kapacitou však atraktivitu elektromobilov zvyšujú. Keď sa ceny batérií znížia dostatočne, elektromobily dosiahnu cenovú paritu so spaľovacími autami. Dobrou správou je, že tento cenový pokles prebieha rýchlejšie, než sa očakávalo.
Pripomeňme si, že začiatkom 90-tych rokov 20. storočia dosahovali náklady na kilowatthodinu (kWh) kapacity Li-ion batérií ohromných 4 000 dolárov a ešte koncom milénia sa pohybovali na úrovni 1 200 USD/kWh. Tesla Roadster, prvý ikonický elektromobil Elona Muska prichádzal v časoch, keď sa dosahovali náklady 240 USD/kWh – hovoríme o športiaku Tesla Roadster 1. generácie a o roku 2008.
V súčasnosti je métou výrobcov batérií prelomiť hranicu 100 USD/kWh, aj keď zatiaľ nie je jasné, ako sa ju podarí dosiahnuť.
Podľa nedávnej správy Mobilist z minulého leta, vidí priemysel elektrických vozidiel konečne svetlo na konci tunela, pokiaľ ide o ceny lítium-iónových batérií. Zdá sa, že dlhodobý cieľ 100 dolárov za kWh je možný, ba možno v niektorých prípadoch je už dokonca dosiahnutý.
Ani takáto cena však nebude pre adaptáciu elektromobilov dostačujúca, pretože samotná batéria o kapacite napríklad 70 kWh, bude stáť minimálne 7 000 dolárov. Skôr viac, keďže v batérii sa okrem samotných článkov nachádza aj množstvo pomocných komponentov.
Šéf Tesly Elon Musk uviedol, že elektromobily môžu skutočne „preraziť na masový trh“ až po ďalšom 40% poklese nákladov na batérie. To vychádza na cieľovú cenu okolo 60 dolárov / kWh a zdá sa, že aj tieto očakávania sú postavené na reálnom základe.
Hoci len pred 4 mesiacmi bol dlhodobý cieľ amerického Ministerstva energetiky na zníženie ceny batérií stanovený na 80 dolárov / kWh, Volkswagen už hovorí o budúcich batériách s cenou 60 USD/kWh a podobnú víziu má aj Tesla. To zjavne ovplyvnilo aj uvažovanie Ministerstva energetiky vo výzve “Energy Storage Grand Challenge“, keď najnovšie takisto stanovilo cieľ na šokujúcich 60 dolárov / kWh.
Riaditeľ úradu pre technológie vozidiel na ministerstve Dave Powell pre Mobilist uviedol, že nový cenový cieľ približuje cenovú paritu elektromobilov k autám so spaľovacím motorom.
Odborníci sa zhodujú, že akcelerátorom prekvapivo rýchleho cenového poklesu je veľký záujem súkromného kapitálu, ktorý v posledných rokoch priniesol batérie s vylepšenými vlastnosťami a nižšie výrobné náklady.
Analytici z Bloomberg NEF ešte v roku 2019 predpovedali, že psychologická hranica 100 USD/kWh padne do roku 2023 a cenu 60 USD/kWh by mohli batérie dosiahnuť v roku 2030. Dnes je jasné, že sa tak stane skôr. Naznačuje to aj štúdia spoločnosti Sila Nanotechnologies, ktorá odhaduje, že pomocou nových druhov katód založených na fluoride kovu alebo na síre, v kombinácii s kremíkovou anódou sa dajú dosiahnuť náklady na batérie 50 USD/kWh do roku 2030 a do roku 2040 dokonca 30 USD/kWh.
Nový výskum a vývoj nakoniec pozitívne ovplyvní nielen elektromobilitu, ale aj celý rad ďalších elektrických zariadení napájaných z batérií.