Elektrické lietadlá poháňané batériami majú kvôli ich relatívne nízkej energetickej hustote (v porovnaní s leteckým benzínom) problém zvládnuť dlhšie vzdialenosti, alebo ťažký náklad.
Palivové články na vodík môžu byť východiskom, ale ak sú poháňané stlačeným vodíkom, tiež to nie je s doletom veľká sláva. Aj preto viaceré letecké spoločnosti uvažujú o kvapalnom vodíku.
H2FLY, nemecká spoločnosť so sídlom v Stuttgarte vyvíjajúca vodíkovo-elektrické hnacie systémy pre lietadlá nedávno oznámila, že úspešne uskutočnila prvý pilotovaný let elektrického lietadla poháňaného kvapalným vodíkom na svete. H2FLY už predtým testovala lietadlo na stlačený vodík.
Demonštračné lietadlo „HY4“ s vodíkovými palivovými článkami vzlietlo zo slovinského Mariboru a počas niekoľkých letových testov preukázalo bezpečnú a efektívnu prevádzku.
Lietadlo používa kvapalný vodík na pohon vodíkovo-elektrického systému palivových článkov, ktorý poháňal lietadlo počas celého letu.
Podľa H2FLY kvapalný vodík zdvojnásobuje dolet lietadla HY4 na 1 500 km v porovnaní s použitím plynného vodíka. V rámci testov tím H2FLY absolvoval štyri lety poháňané kryogénne uloženým kvapalným vodíkom, pričom jeden z nich trval viac ako tri hodiny. Výsledky skúšobných letov naznačujú, že náhrada stlačeného vodíka kvapalným predstavuje kritický krok smerom k dodávke bezemisných komerčných lietadiel na stredné a dlhé vzdialenosti.
V porovnaní s tlakovým skladovaním plynného vodíka (GH2) umožňuje použitie skvapalneného kryogénneho vodíka (LH2) výrazne nižšiu hmotnosť a objem nádrží. To vedie k zvýšeniu doletu a užitočného zaťaženia lietadla.
Teraz H2FLY plánuje rozšíriť svoje technológie pohonu pre regionálne lietadlá a „iné aplikácie“ a začať misiu dekarbonizácie komerčného letectva.
Úspešná kampaň predstavuje pre H2FLY významný míľnik a zároveň vyvrcholenie projektu HEAVEN, konzorcia podporovaného EÚ, ktoré bolo zostavené s cieľom demonštrovať uskutočniteľnosť použitia kvapalného kryogénneho vodíka v lietadlách. Konzorcium na čele s H2FLY zahŕňa partnerov Air Liquide, Pipistrel Vertical Solutions, German Aerospace Center (DLR), EKPO Fuel Cell Technologies a Fundación Ayesa.
Tine Tomažič, vedúci inžinierstva a programov v spoločnosti Pipistrel hovorí, že cieľom spoločnosti je byť priekopníkom budúcich lietadiel a zohrávať úlohu pri integrácii nádrží na kvapalný vodík.
Po dokončení letového testovania v projekte HEAVEN sa H2FLY zameria na komercializáciu. V júni spoločnosť H2FLY oznámila vývoj svojich nových systémov palivových článkov H2F-175, ktoré budú schopné poskytnúť plný výkon v letových výškach cez 8 000 metrov. To predstavuje dôležitý krok na ceste od ukážok životaschopnosti v nižších výškach k skutočným aplikáciám komerčných lietadiel.
V roku 2024 spoločnosť H2FLY otvorí svoje centrum pre vodíkové letectvo na letisku v Stuttgarte, financované ministerstvom dopravy Bádenska-Württemberska. Stredisko sa stane ústredným bodom pre budúcnosť európskeho leteckého priemyslu a jeho vodíkového hospodárstva, pričom poskytne zariadenia na integráciu lietadiel s palivovými článkami a infraštruktúru na kvapalný vodík.
Dodajme, že kvapalný vodík dáva v elektrifikácii leteckej dopravy omnoho väčší zmysel, než v osobných autách. Ak neriešime ekonomiku, mohol by sa časom stať plnohodnotnou náhradou za letecké palivo na báze fosílnych uhľovodíkov.