Klimatický samit, ktorý dnes začína v Katoviciach, nadviaže na rokovania a záväzky z Parížskej konferencie z roku 2015. Európska únia chce byť svetovým lídrom v boji proti klimatickým zmenám, ale ani veľké technologické spoločnosti neostávajú pozadu.
Rok 2050 nie je tak ďaleko, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Zvlášť, ak máme pred sebou náročný plán. Ako sa stavajú technologické spoločnosti k dopadu na životné prostredie?
Amazon
Jeff Bezos sa na tlačovej konferencii vo Washingtone zaviazal, že jeho spoločnosť bude do roku 2040 uhlíkovo neutrálna. Do roku 2030 chce spoločnosť na svoju prevádzku využívať 100 % energie z obnoviteľných zdrojov.
Apple
Apple inovuje svoje produkty tak, aby nezanechávali miesto na našej planéte. Na výrobu počítačov používa 100 % recyklovaný hliník, všetky výrobky testuje či sú bezpečné pre životné prostredie a systematicky znižuje príkon zariadení.
Svoju komplexnú uhlíkovú stopu znižuje už tretí rok za sebou vďaka programu Čistá energia spoločnosti. Momentálne to predstavuje približne 74 % celkovej uhlíkovej stopy spoločnosti. Uhlíkovo neutrálnou spoločnosťou je vďaka solárnym farmám v Číne už niekoľko rokov.
Bolt
Popredná európska prepravná platforma Bolt bude kompenzovať uhlíkovú stopu z jázd, ktoré sa uskutočnia cez jej aplikáciu v Európe. Táto iniciatíva je jednou z častí širšej environmentálnej stratégie Boltu nazývanej Green plan. Vďaka tomu sa Bolt stane najväčšou prepravnou aplikáciou v Európe, ktorá sa dobrovoľne zaviaže k tomu, že jej jazdy budú uhlíkovo neutrálne.
Google dosiahol v roku 2017 po prvý raz svoj dlhodobý cieľ – nakúpil dostatok 100 % obnoviteľnej energie, ktorá zodpovedala jeho celosvetovej spotrebe. Energiu mu vyrábali napríklad slnečné alebo veterné farmy. Minulý rok to zopakoval, svoju spotrebu 10 TW kompletne pokryl zelenou elektrickou energiou.
IKEA
Nábytkárska spoločnosť IKEA oznámila, že už do konca tohto roka bude vyrábať viac obnoviteľnej energie, ako spotrebuje. Obchodný reťazec za posledné desaťročie investoval do slnečnej a veternej energie zhruba 2,8 miliardy dolárov.
Byť inteligentný v oblasti klímy nie je ďalším nákladom. Je to skutočne šikovný obchod a tak bude vyzerať obchodný model budúcnosti.
Jesper Brodin, výkonný riaditeľ Ingky, ktorá vlastní väčšinu obchodov IKEA
Microsoft
Od roku 2012 je uhlíkovo neutrálny a najďalej znižuje svoje emisie. Je jedným z najväčších nákupcov obnoviteľnej energie v USA. Microsoft znižuje emisie tak, ako je to v súlade s cieľmi Parížskej dohody.
Tesla
Tesla uviedla, že podľa údajov z roku 2017 je priamo a nepriamo zodpovedná za 282 000 metrických ton uhlíka ročne uvoľňovaného do svojich zariadení, energetických operácií, logistiky a nabíjacích sietí.
Znamená to prvý rok, za ktorý Tesla kvantifikovala svoje východiskové emisie, ktoré podľa nej použije na stanovenie konkrétnych cieľov na zníženie svojej stopy skleníkových plynov na základe jednotlivých produktov. Firma už prisľúbila, že bude prevádzkovať svoju činnosť so 100 % obnoviteľnou energiou, no nestanovila cieľový dátum na dosiahnutie svojho cieľa.
Zvyšní producenti
Čo sa týka ázijských korporácií, tie sa zatiaľ príliš nechvália, ako obmedzujú, resp. chcú obmedzovať emisie skleníkových plynov. Je to však len otázka času, keď budú aj oni musieť myslieť ekologicky, pretože tlak spotrebiteľov na zodpovedné správanie voči Zemi bude naďalej prudko rásť.
Viete, že…
…pojem „uhlíkovo neutrálny“ neznamená, že spoločnosť nevypúšťa do vzduchu žiadne skleníkové plyny. Vzniknutú nerovnováhu vyrovnáva tak, že ukladá emisie CO2 pod zem, sadí nové stromy, alebo predáva energiu ďalším subjektom.
Ak teda niekto tvrdí, že jeho operácie sa spoliehajú výlučne na energiu z obnoviteľných zdrojov, je to v skutočnosti zložitá zmes čistej energie vyrobenej z ich vlastných nehnuteľností, projektov obnoviteľnej energie, s ktorými podpísali dlhodobé zmlúv alebo prebytočnej energie, ktorú predávajú ďalej.
Zodpovedné správanie sa však očakáva aj od nás používateľov. Na svete je viac ako 50 miliárd elektronických zariadení. Ich výroba, prevádzka a v neposlednej rade aj likvidácia niečo stojí. Lídri v technológiách nám ukazujú, že sa to dá. Nasledujeme ich.