Stala sa nám taká náhoda, že v jeden týždeň sme mali naraz dva elektromobily, ktoré by sme mohli nazvať pokojne aj dvojičkami. Síce nie tými jednovaječnými, no majú toľko zhodných parametrov, že dvojvaječnými dvojičkami sú bez najmenších pochýb. Sú to ŠKODA ENYAQ iV 80 a Volkswagen ID.4 1ST Max Pro Performance. Ktorý z dvojice najnovších elektromobilov je ten lepší?
Keby sme chceli ísť ešte ďalej, sú vlastne trojičkami, tretím súrodencom je nedávno predstavené Audi Q4 e-tron, ktoré s vyššie spomínanými modelmi taktiež zdieľa rovnakú platformu MEB.
Testované ŠKODA ENYAQ iV 80 i Volkswagen ID.4 1ST Max Pro Performance prišli v prakticky maximálnej výbave, ktorú je možné u predajcov získať. Aj preto, keď sa pozriete na cenu testovaných verzií, môžu vám vybehnúť oči z jamiek. Kým základná cena elektrických SUV sa pohybuje na úrovni 35 000 €, testované verzie mali cenu okolo 60 000 € a viac. Tomu však zodpovedala aj výbava. Navyše si už takmer niet čo dopriať, veď si pozrite porovnávaciu tabuľku nižšie. Rozdielov je minimum.
A tým sa aj povenujeme. Hoci sú obe novinky postavené na identickej platforme MEB, podľa špecifikácií má väčší rázvor VW ID.4. Síce iba o pár milimetrov, no v porovnaní s celkovou dĺžkou je to viac. Rovnako ID.4 má aj väčšiu svetlú výšku. Hoci nie je SUV v pravom zmysle (má pohon iba zadnej nápravy), prejde väčším terénom. Väčší rázvor ale spôsobil, že polomer otáčania je takmer o meter väčší.
ENYAQ je síce väčší, ale je ľahší. Má aj väčší kufor, a to o 42 litrov. Veľkým plusom sú aj tzv. simply celver riešenie, nechýba ani známy dáždnik vo dverách. Zaujímavé je, že hoci obe novinky majú identické motory, ID.4 dokáže zrýchliť na stovku o 0,1 sekundy rýchlejšie. Je to určite o čosi lepšou aerodynamikou i tým, že je nižší.
Čo sa výbavy týka, rozdielne sú len vyhrievané sedadlá aj vzadu v prípade ENYAQu. Je to príplatková výbava, no v zime určite oceniteľná. Na druhej strane, ID.4-ka má príplatkové sedadlá s masážou vpredu. Inou nezvyčajnosťou je fakt, že ENYAQ má o 1″ väčší displej. ID.4 má 12″, ENYAQ má 13″. Zaujímavé. Rozdielne sú aj hlasové asistentky, ENYAQ má už známu Lauru, ID.4 má Hallo ID. Rozdielom sú ešte drobnosti ako eekuperácia pod volantom a 230 V zásuvka v prípade ENYAQu. Naopak, VW ID.4 ponúka We Charge (2 roky nabíjania v cene vozidla) a svetelný pás pod čelným sklom.
S oboma novinkami sme absolvovali identickú trať z Podunajských Biskupíc po D4 do Ivanky pri Dunaji, následne do Senca, kde sme sa opäť napojili na diaľnicu D1 do Trnavy. Prešli sme celým mestom a okreskami sme sa vyštverali na Zochovu chatu. Odtiaľ už len dole, pričom trasu s celkovou dĺžkou 108 km sme zakončili pri Jurskom Šúre.
Motor ŠKODY ENYAQ (hore) a motor VW ID.4
V tejto testovacej trase sme pritom mali všetko – diaľnicu, okresku, diaľnicu s obmedzením na 110 km/h, mesto, okresku cez dediny, cestu do kopca i cestu z kopca. V tabuľke nižšie vidíte aké minimálne rozdiely boli medzi oboma autami. V zátvorkách pri kilometroch zároveň vidíte, kto z nás dvoch s Romanom dané vozidlo kedy šoféroval.
Celkovú spotrebu mala nižšiu ŠKODA ENYAQ, no len o 0,3 kWh/100 km. Prepočítané na peniaze, rozdiel na 100 km je pri domácom nabíjaní iba 5 centov. Zanedbateľné.
Zanedbateľné sú aj rozdiely v jednotlivých etapách trasy. Najskôr sme si mysleli, že je to kvôli Romanovej ťažkej nohe, ale nie vždy to tak bolo aj neskôr. Každopádne, ani v spotrebe ENYAQ a ID.4 nemajú medzi sebou veľké rozdiely, hoci sa to môže niekedy tak zdať. V prepočte na minuté eurá sú to centy, resp. desiatky centov.
ŠKODA ENYAQ iV 80 |
VW ID.4 1ST Max Pro Performance |
|
Cena od… |
34 590,00 € |
34 990,00 € |
Cena testovanej verzie |
61 499,00 € |
58 450,00 € |
body |
1 |
2 |
Rozmery |
4 649 x 1 879 x 1 616 |
4 584 x 1 852 x 1 603 mm |
Rázvor (pomer k dĺžke) |
2 765 mm (0,58) |
2 771 mm (0,60) |
body |
1 |
2 |
Svetlá výška |
186 mm |
210 mm |
body |
1 |
2 |
Polomer otáčania |
9,3 m |
10,2 m |
body |
2 |
1 |
Hmotnosť (pohotovostná/celková prípustná) |
2 090/2 612 kg |
2 124/2660 kg |
body |
2 |
1 |
Objem kufra |
585 – 1 710 l |
543 – 1 575 l |
body |
2 |
1 |
Hmotnosť nebrzdeného prívesu |
750 kg |
750 kg |
2 |
2 |
|
Hmotnosť brzdeného prívesu pri 12 % stúpaní |
1 000 kg |
1 000 kg |
2 |
2 |
|
Motor |
150 kw (204 k) |
150 kw (204 k) |
body |
2 |
2 |
Krútiaci moment |
310 Nm |
310 Nm |
body |
2 |
2 |
Maximálna rýchlosť |
160 km/h |
160 km/h |
body |
2 |
2 |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
8,6 s. |
8,5 s. |
body |
1 |
2 |
Spotreba test 100 km (celková) |
20,4 kWh/100 km |
20,7 kWh/100 km |
Cena 100 km (domáce nabíjanie) |
3,06€ |
3,11€ |
body |
2 |
1 |
Spotreba (diaľnica, 130 km/h) |
27,1 kWh/100 km |
28,1 kWh/100 km |
10 km (R) |
10 km (S) |
|
body |
2 |
1 |
Spotreba (diaľnica, 110 km/h) |
21,4 kWh/100 km |
20,3 kWh/100 km |
26 km (R) |
26 km (S) |
|
body |
1 |
2 |
Spotreba (mesto) |
22 kWh/100 km |
21,6 kWh/100 km |
6 km (S) |
6 km (R) |
|
body |
1 |
2 |
Spotreba (okreska, rovina) |
17,3 kWh/100 km |
15,7 kWh/100 km |
15 km (R) |
15 km (S) |
|
body |
1 |
2 |
Spotreba (okreska do kopca) |
25,9 kWh/100 km |
27,8 kWh/100 km |
24 km (S) |
24 km (R) |
|
body |
2 |
1 |
Spotreba (okreska z kopca) |
9,4 kWh/100 km |
11,3 kWh/100 km |
21 km (S) |
21 km (R) |
|
body |
2 |
1 |
Kapacita batérie |
82 kWh (77 kWh dostupných), 360 V |
82 kWh (77 kWh dostupných), 360 V |
Plné nabitie z domácej siete v € |
11,55€ |
11,55€ |
body |
2 |
2 |
Dojazd max (WLPT) |
538 km |
521 km |
body |
2 |
1 |
Dojazd (test) |
377 km |
372 km |
body |
2 |
1 |
Maximálny výkon DC nabíjania |
125 kW |
125 kW |
body |
2 |
2 |
Dĺžka nabíjania pri maximálnom výkone nabíjačky |
38 min / z 0 – 80 % |
38 min / z 0 – 80 % |
body |
2 |
2 |
Systém nabíjania |
CCS (Combo 2) |
CCS (Combo 2) |
body |
2 |
2 |
Maximálny výkon AC nabíjania |
11 kW |
11 kW |
body |
2 |
2 |
Dĺžka nabíjania z 230 V |
13 hod. |
13 hod. |
body |
2 |
2 |
Tepelné čerpadlo |
áno |
áno |
body |
2 |
2 |
ABS/ESP |
áno/áno |
áno/áno |
body |
2 |
2 |
Počet airbagov |
7 |
7 |
body |
2 |
2 |
Sledovanie mŕtveho uhla |
áno |
áno |
body |
2 |
2 |
Tepmomat |
áno, adaptívny |
áno, adaptívny |
body |
2 |
2 |
Lane assist |
áno |
áno |
body |
2 |
2 |
Rozpoznávanie značiek, chodcov, cyklistov |
áno/áno/áno |
áno/áno/áno |
body |
2 |
2 |
360° kamera |
áno |
áno |
body |
2 |
2 |
LED svetlomety |
áno, Full LED s AFS |
áno, Full LED s AFS |
body |
2 |
2 |
Head-up displej |
áno, s AR |
áno, s AR |
body |
2 |
2 |
Adaptívny podvozok |
áno, Dynamic Chassis Control |
áno, Dynamic Chassis Control |
body |
2 |
2 |
Bezkľúčový vstup / štart |
áno/áno |
áno/áno |
body |
2 |
2 |
Klimatizácia |
áno, 3-zónová |
áno, 3-zónová |
body |
2 |
2 |
Vyhrievané sedadlá |
áno, 4x |
áno, 2x |
body |
2 |
1 |
Masážne sedadlá |
nie |
áno, 2x |
body |
0 |
2 |
Bluetooth |
áno |
áno |
body |
2 |
2 |
12 V zásuvka |
áno |
áno |
body |
2 |
2 |
Bezdrôtové nabíjanie |
áno, 1x |
áno, 1x |
body |
2 |
2 |
USB port |
áno, 4x USB-C |
áno, 4x USB-C |
body |
2 |
2 |
Mobilná appka |
áno |
áno |
body |
2 |
2 |
Multimediálny systém |
13″ displej |
12″ displej |
body |
2 |
1 |
Hlasový asistent |
áno, Laura |
áno, Hello ID |
body |
2 |
2 |
Android Auto / Apple CarPlay |
áno / áno |
áno / áno |
body |
2 |
2 |
Zvuk vozidla pre chodcov |
áno |
áno |
body |
2 |
2 |
Záruka |
5 rokov / 100 000 km |
5 rokov / 100 000 km |
body |
2 |
2 |
Záruka batéria |
8 rokov / 160 000 km |
8 rokov / 160 000 km |
body |
2 |
2 |
Extra |
dáždnik v dverách, rekuperácia pod volantom, 230 V zásuvka, elektrická detská poistka |
We Charge (2 roky nabíjania), elektrická detská poistka, svetelný pás pod čelným sklom |
body |
2 |
1 |
Mximálny počet možných bodov |
108 |
108 |
Celkový počet bodov |
99 |
96 |
Celkové hodnotenie |
91,7 % |
88,9 % |
Súboj dvojičiek je teda na konci. Ako sami vidíte, viac bodov nazbierala ŠKODA ENYAQ iV 80, ale vo finále je to len o tri body viac, teda rozdiel je doslova zanedbateľný. Nech sa tak rozhodnete pre ktorýkoľvek z uvedenej dvojice elektromobilov, zle neurobíte. Výber je tak najmä o pocite. Záleží, ktorý z testovaných modelov sa vám viac páči, za volantom ktorého sa budete cítiť lepšie.
Ocenenie víťaz súboja získava Škoda ENYAQ: