Štatistika internetových predajov za prvý štvrťrok 2023 potvrdila pocity bežného Slováka. Je tu kríza so všetkým čo k tomu patrí. Ceny sa zvyšujú, platy len s ťažkosťami kopírujú infláciu. Predaje za 1Q klesli až o 12 %.
Je to trend, alebo len dočasný jav, ktorý sa počas zvyšných mesiacov dorovná? Pozrite si, kto bol skokanom roka a komu sa totálne prepadli predaje.
Analýzu 1Q 2023 prináša eCommerce Insider z dát Heureky. Uvádza, že začiatok roka bol poznačený zníženým dopytom, ktorý nezachránili ani masívne povianočné výpredaje. Vo februári sa však objavil náznak oživenia, ten pokračoval aj v marci. Napriek tomu tieto predaje boli nižšie, ako za predchádzajúce roky.
„Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Jeho pohľad je však optimistický. „Mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov (+ 20 %), pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre mačky (+ 46 %).”
Skokani a porazení
Nikdy by zrejme neuhádol, že skokanom roka, resp. štvrťroka bude toaletný papier. Viac ako 400-percentný nárast ukazuje, že ne internete kupujeme už naozaj všetko. Polepšili si ďalšie tri produkty dennej spotreby (prípravky do umývačiek riadu, prášky na pranie a aviváže). V TOP 10 nájdeme aj voľnopredajné lieky. To všetko sú bežné produkty, ktoré sme si donedávna kupovali takmer výlučne v kamenných predajniach. Na opačnej pozícii sa ocitli sporáky na tuhé palivo, krbové kachle, či elektrocentrály.
Skokani | Prepadáky | ||
toaletný papier | + 405 % | sporáky na tuhé palivo | – 77 % |
prípravky do umývačky riadu | + 250 % | krbové kachle | – 62 % |
masážne prípravky | + 149 % | elektrocentrály | – 55 % |
PC skrine | + 112 % | stolné počítače | – 48 % |
odvlhčovače | + 94 % | radiátory | – 47 % |
prášky na pranie | + 93 % | kočíky | – 46 % |
hry na Playstation | + 79 % | bicykle | – 40 % |
cestovné kufre | + 79 % | multifunkčné zariadenia (tlačiareň/kopírka) | – 40 % |
voľnopredajné lieky | + 74 % | elektrokolobežky | – 32 % |
aviváže | + 72 % | kotly | – 20 % |
Priemerná hodnota objednávky je 64 eur, v porovnaní s minulým rokom, kde bola priemerná hodnota objednávky zhruba 70 eur, ide o pokles – 9 %. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” vysvetľuje Braverman.
Napriek slabšiemu štartu experti očakávajú nárast k rastu. Zlomovým obdobím má byť už tento mesiac, kedy sa predpokladá, že sa používatelia vrátia k on-line nákupom. V máji sa trh vráti do normálu a napriek aktuálnym problémom bude predaj cez internet na Slovensku rásť.