Reklama

Kríza v e-shopoch? Predaje sa prepadli, skokanom roka je toaleťák!

Zdroj | Abillion/Unsplash
Richard Pliešovský
Zdroj | Abillion/Unsplash
Zdroj | Abillion/Unsplash

Štatistika internetových predajov za prvý štvrťrok 2023 potvrdila pocity bežného Slováka. Je tu kríza so všetkým čo k tomu patrí. Ceny sa zvyšujú, platy len s ťažkosťami kopírujú infláciu. Predaje za 1Q klesli až o 12 %.

Je to trend, alebo len dočasný jav, ktorý sa počas zvyšných mesiacov dorovná? Pozrite si, kto bol skokanom roka a komu sa totálne prepadli predaje.

Analýzu 1Q 2023 prináša eCommerce Insider z dát Heureky. Uvádza, že začiatok roka bol poznačený zníženým dopytom, ktorý nezachránili ani masívne povianočné výpredaje. Vo februári sa však objavil náznak oživenia, ten pokračoval aj v marci. Napriek tomu tieto predaje boli nižšie, ako za predchádzajúce roky.

Obsah pokračuje pod reklamou

„Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Jeho pohľad je však optimistický. „Mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov (+ 20 %), pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre mačky (+ 46 %).”

Skokani a porazení

Nikdy by zrejme neuhádol, že skokanom roka, resp. štvrťroka bude toaletný papier. Viac ako 400-percentný nárast ukazuje, že ne internete kupujeme už naozaj všetko. Polepšili si ďalšie tri produkty dennej spotreby (prípravky do umývačiek riadu, prášky na pranie a aviváže). V TOP 10 nájdeme aj voľnopredajné lieky. To všetko sú bežné produkty, ktoré sme si donedávna kupovali takmer výlučne v kamenných predajniach. Na opačnej pozícii sa ocitli sporáky na tuhé palivo, krbové kachle, či elektrocentrály.

SkokaniPrepadáky
toaletný papier+ 405 %sporáky na tuhé palivo– 77 %
prípravky do umývačky riadu+ 250 %krbové kachle– 62 %
masážne prípravky+ 149 %elektrocentrály– 55 %
PC skrine+ 112 %stolné počítače– 48 %
odvlhčovače+ 94 %radiátory– 47 %
prášky na pranie+ 93 %kočíky– 46 %
hry na Playstation+ 79 %bicykle– 40 %
cestovné kufre+ 79 %multifunkčné zariadenia (tlačiareň/kopírka)– 40 %
voľnopredajné lieky+ 74 %elektrokolobežky– 32 %
aviváže+ 72 %kotly– 20 %

Priemerná hodnota objednávky je 64 eur, v porovnaní s minulým rokom, kde bola priemerná hodnota objednávky zhruba 70 eur, ide o pokles – 9 %. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” vysvetľuje Braverman.

Zdroj | Heureka

Napriek slabšiemu štartu experti očakávajú nárast k rastu. Zlomovým obdobím má byť už tento mesiac, kedy sa predpokladá, že sa používatelia vrátia k on-line nákupom. V máji sa trh vráti do normálu a napriek aktuálnym problémom bude predaj cez internet na Slovensku rásť.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.