Smutná správa pre technologických nadšencov a fanúšikov BMW a automobiliek Daimleru – spoločnosti oznámili, že pozastavujú svoje partnerstvo na vývoji robotických automobilov. Dôvodom má byť koronavírus, ktorý tak výrazne zasiahol odbyt oboch spoločností, a celkovo automobilového priemyslu, že všetko „navyše“ musí počkať. Autonómne automobily sú jednoznačne tým „navyše“.
To, že nemecké automobilky spolu radi spolupracujú poznáme už roky. Neslávne známy prípad z minulého roku odhalil dohody okolo emisií. Pozitívnejšou správou ešte z predošlých rokov bolo napríklad oznámenie o vybudovaní siete rýchlonabíjačiek, dnes známych pod značkou IONITY.
Pozitívnou správou spred roka ale bola informácia o tom, že BMW a Daimler, materská spoločnosť Mercedes-Benz, podpísali dohodu o spolupráci na vývoji a výrobe robotických vozidiel. Pôvodná informácia z júla minulého roku hovorila o tom, že v roku 2024 sa dočkáme prvých modelov s autonómnymi systémami. Tie už síce obe automobilky viac-menej majú, ale na veľmi nízkych úrovniach v porovnaní s tým, čo sa od autonómnych vozidiel očakáva.
1 200 inžinierov a vývojárov malo pracovať na spoločnom systéme, ktorý by vedeli automobilky využívať vo svojich vozidlách, prípadne ho ponúkať ďalším. Do predaja sa mali dostať vozidlá s úrovňou autonómie 4, čo je už takmer úplný vrchol. Piaty stupeň už nepotrebuje mať ani volant.
Dôležitým faktorom v prípade autonómnych vozidiel je aj 5G sieť. Tá síce už rastie ako huby po daždi po celom svete, no jej nástup sprevádzajú nepokoje na viacerých trhoch. Aj v tom prípade tu nepriaznivo zahral do kariet koronavírus. Fanatici uverili, že ten doniesli práve 5G siete a šíria ho ony.
Koronavírus ale zasiahol aj v prípade spoločného vývoja automobiliek. Vzhľadom na slabé predaje, ktoré pred rokom nemohol nikto očakávať, sa automobilky dohodli, že pozastavujú spoločný program. Ten mal obom automobilkám šetriť nemalé finančné prostriedky, ktoré si mohli viac-menej deliť medzi seba.
Pozitívom je, že obe zakladajúce automobilky sa dohodli, že spoločný vývoj pozastavajú a dohody nerušia úplne. Do kedy má ale trvať pozastavenie nie je známe. S automobilkami na vývoji spolupracovali aj firmy ako Intel, Mobileye, FCA či Ansys. Horšie sa však bude mať okolo 6 000 zamestnancov, ktorí budú musieť opustiť automobilku BMW. Tá totiž musí prepustiť práve zhruba 5% zo svojich 120 000 zamestnancov na celom svete.