- #E-mobilita
- 3 min.
- 20.12.2021
Konkurenti sa spájajú pri budovaní európskej siete pre elektrické kamióny
Spoločnosti Volvo Group, Daimler Truck a Traton, divízia ťažkých nákladných vozidiel Volkswagen AG, zastrešujúca značky ako MAN, Scania, Navistar a Volkswagen Caminhões e Ônibus oznámili oficiálne založenie spoločného podniku na vybudovanie a prevádzku vysokovýkonnej verejnej nabíjacej siete pre ťažké elektrické kamióny a autobusy. Sieť má pokrývať dlhé trasy po celej Európe.
Firmy tvrdia, že investujú 500 miliónov eur s plánom do piatich rokov nainštalovať a prevádzkovať najmenej 1 700 značkových nabíjacích bodov na diaľniciach a strategických destináciách a v ich okolí. Okrem pomoci pri riešení hlavného problému, ktorým je nedostatok nabíjacích staníc v Európe, všetky tri spoločnosti očakávajú zvýšenie predaja svojich elektrických nákladných vozidiel a autobusov.
Spoločný podnik má pomôcť splniť ciele Zelenej dohody Európskej únie pre uhlíkovo neutrálnu nákladnú dopravu do roku 2050 tým, že poskytne infraštruktúru a zaistí pre nabíjacie miesta „zelenú“ energiu. Polmiliardová investícia však na to stačiť nebude.
Matthias Gruendler z Tratonu už v júli pre agentúru Reuters povedal, že Európa potrebuje približne 10 miliárd eur na vybudovanie infraštruktúry, aby splnila tento cieľ do roku 2050. To je dvadsaťnásobok spoločnej investície aktuálneho partnerstva, ale osud európskej elektromobility nemôže stáť len na trojici firiem, nech ide o akokoľvek silných hráčov.
Volvo má v tomto smere silnejšie ambície. Chce dosiahnuť nulové čisté emisie skleníkových plynov už do roku 2040 a najneskôr do roku 2050 chce mať flotilu s nulovými čistými emisiami.
„Spolupráca so silnými konkurentmi, akými sú Daimler Truck a Volvo Group, sa môže zdať zvláštna,“ hovorí generálny riaditeľ skupiny Traton Christian Levin vo vyhlásení. „Táto téma je však mimoriadne dôležitá a vďaka spolupráci budeme rýchlejšími a úspešnejšími pri realizácii transformačných opatrení potrebných na boj proti zmene klímy. Spoločný podnik bude silným impulzom pre rýchly prielom v oblasti batériových elektrických nákladných vozidiel a elektrobusov, čo sú najefektívnejšie dopravné riešenia.“
Spoločný podnik bude mať centrálu v Amsterdame a bude sa snažiť získať ďalších partnerov a verejné financie na ďalšie budovanie infraštruktúry.