Výhody
- nezameniteľný dizajn
- športové doplnky
Nevýhody
- priveľká spotreba
- menej rozdielov v interiéri
Kia Ceed sa teší veľkej obľube a to nielen preto, že sa vyrába u nás na Slovensku. Jednoducho je jej posledná generácia vydareným autom, ktoré navyše prichádza vo veľkom množstve karosárskych verzií. Jedným z posledných prírastkov je aj verzia „shooting brake“, ktorú v automobilke označujú ako Kia Proceed. Mne sa navyše na test podarilo dostať kúsok, ktorý je doplnený o prívlastok GT, takže som hneď vedel, že s touto mini Panamerou sa budem naozaj zabávať.
A prečo Kiu Proceed GT hneď počastujem názvom „mini Panamera“? Dôvod je jednoduchý. Pozrite sa na dizajn tohto kombi s postupne sa zvažujúcou strechou dozadu a nebyť na oko pomerne úzkej karosérie od modelu Porsche ju budete odlišovať pomerne ťažko. Práve preto nielen mne pripomína Kia Proceed GT práve Panameru.
Toto však ani náhodou nie je mierené ako posmešok! Dizajn sa v prípade tejto verzie naozaj podaril a ak vám nesedí ani hatchback, ani bežná verzia kombi, Proceed môže byť tým pravým orechovým. Predstavuje totiž úplne novú verziu, nový štýl a má celé auto má svoj vlastný šmrnc.
Samozrejme, že od ostatných modelov značky sa Proceed odlišuje najmä v zadnej časti, kde si určite každý všimne postupne klesajúcu strechu. Jednoducho si nemôžete nevšimnúť úzke zadné svetlá, ktoré sú spojené prostredníctvom jedného dlhého LED pásu.
Prepojenie je pritom aj funkčné, takže v noci budú svetlá spojené malým pásom. Samostatnou kapitolou odkazujúcou na športové ambície tohto modelu je aj dizajnovo vydarené tretie brzdové svetlo, ktoré je v tvare trojuholníka a umiestnené je pritom v hornej časti zadného okna, tesne pod decentným spojlerom. Na dynamike potom pridávajú ešte prvky na zadnom nárazníku, ako aj dvojica koncoviek výfukov. Tie sú navyše reálne! Konečne žiadne plastové napodobeniny.
Nebudem vás napínať, znejú naozaj dobre. Nemajú síce taký silný zvuk ako eNko od Hyundai, ale zato podstatne lepší, ako napríklad Stinger, ktorému práve zvuk chýbal. Počas jazdy vás teda nebudú rušiť ani pri diaľničných rýchlostiach, ale zas aj okolie bude vedieť, že toto nie je len taká obyčajná Kia Ceed. Ak si aktivujete športový režim, bude zvuk ešte výraznejší. V tomto prípade je však ten reálny doplnený ešte o zvuk sprostredkovaný reproduktorovou sústavou auta.
Jasným rozpoznávacím znakom tejto karosárskej verzie aj veľký nápis Proceed, ktorý nájdete na zadnom kufri. Jeho otvor, ako aj kapacita šmrncovným dizajnom mierne utrpeli. Na druhú stranu stále tu nájdete dostatok priestoru, aby ste sa pobalili aj na dlhšiu dovolenku. Poteší aj množstvo odkladacích priestorov pod dnom kufra, kam môžete odložiť rôzne drobnosti. Jedine budete musieť vzhľadom na vyššiu nakladaciu hranu zdvihnúť svoju batožinu o niečo vyššie.
V podobnom športovom duchu, ako v prípade zadnej časti sa vedie aj bočná línia. Tu vyniknú najmä úzke bočné okná a určite aj celková dĺžka. V spodnej časti následne nechýba ani efektná červená linka, ktorá je v prípade automobilky Kia typická pre vozidlá GT.
Osobne som v prípade testovanej konfigurácie za asi najviac bežné, a možno až obyčajné považoval disky kolies. Tu by sa mi hodilo skôr niečo výraznejšie, aj keď je to iba môj osobný pohľad a vám sa naopak práve disky kolies možno budú páčiť. Zaujímavým prvkom v ich prípade je imitácia centrálnej povoľovacej matice.
Asi najmenej zmien oproti bežnej verzii Kia Ceed nájdete v prednej časti, kde okrem nápisu GT došlo k miernym úpravám nárazníka a umiestneniu hmlových svetiel. Tie si svoje miesto našli v bočných otvoroch, ktoré privádzajú vzduch k brzdám. Viac toho naozaj nie je.
To však až tak nevadí, keďže aj Proceed má vpredu vydarené Full-LED svetlá, ktoré svietia veľmi dobre a v noci ich určite oceníte. Nechýba ani typický podpis svetiel denného svietenia, ktorý je tvorený štvoricou samostatných LED svetiel. Žeby ďalší odkaz na Porsche?
V interiéri sa však už dizajnéri až tak neodviazali, ako v prípade exteriéru. Hlavnou viditeľnou zmenou je určite športový volant, ktorému nechýba skosenie v spodnej časti. Všeobecne považujem volanty, ktoré Kia dáva do svojich súčasných modelov za jedny z najlepších. Držia sa fakt skvelo. Okrem toho musím pochváliť opätovne aj tvar a usporiadanie tlačidiel.
Samostatnou kapitolou v prípade modelu Kia Proceed GT sú určite sedadlá. Na prvý pohľad si všimnete vydarenú kombináciu kože a alcantary, ale aj ich výrazné červené prešívanie. Samotné sedadlá patria medzi tie lepšie, poskytujú viac ako dobré bočné vedenie a ani sedák nie je v ich prípade príliš krátky. Je teda jedno, či si chcete vychutnať zákruty, alebo kľudným tempom absolvujete poriadnu dávku kilometrov. Na sedadlá sa môžete spoľahnúť.
Inak však žiadne zásadné zmeny oproti bežnej verzii Kia Ceed nečakajte. Niekomu môže prísť interiér príliš nudný, no na druhú stranu je veľmi dobre spracovaný a ani voči použitým materiálom nemám čo vyčítať.
Osobne sa mi veľmi pozdávalo aj klasické rozloženie prístrojového panelu, kde nájdete analógové budíky, doplnené o malý displej medzi nimi. Ten zobrazuje už štandardne všetky potrebné informácie, pričom tentokrát vzhľadom na testovaný model Proceed GT v ňom pribudli informácie o hodnote krútiaceho momentu, alebo tlaku turbodúchadla.
Pochvalu si Kia zaslúži aj za použitie štandardného ovládania klimatizácie prostredníctvom tlačidiel, ktoré sú veľmi jednoducho prístupné aj počas jazdy. Navyše takým drobným vylepšením je malý displej v otočnom ovládači. Vďaka nemu vždy vidíte aktuálne nastavenú teplotu klimatizácie.
Samozrejme podobne, ako v prípade štandardného modelu Ceed, aj tu nájdete v strede palubnej dosky vystúpený panel multimediálneho systému, prostredníctvom ktorého ovládate nielen multimédiá, ale aj nastavenia niektorých prvkov vozidla a máte tiež prístup k navigácii a iným možnostiam. Patrí sem napríklad pripojenie smartfónu prostredníctvom Apple CarPlay, alebo Android Auto, ktoré samozrejme Kia Proceed GT tiež podporuje.
Potešila ma aj pomerne veľká priehradka pre uloženie smartfónu priamo pod palubnou doskou, do ktorej sa bez problémov zmestia aj väčšie smartfóny. Smartfón si môžete nechať počas uloženia v priehradke aj bezdrôtovo nabíjať. Samotné nabíjanie môžete aj deaktivovať a to prostredníctvom tlačidla priamo v priehradke.
Kia si však podobne, ako v prípade panelu klimatizácie zaslúži pochvalu za ponechanie niektorých tlačidiel okolo displeja multimediálneho systému. Vďaka nim môžete mať rýchly prístup k niektorým funkciám, ako je napríklad nastavenie hlasitosti, alebo rýchle prepnutie medzi zdrojmi zvuku, či zapnutie navigácie.
Ani po stránke asistenčných systémov Kia Proceed nezaostáva za inými modelmi značky. Nechýba teda adaptívny tempomat, ktorý viete veľmi pohodlne ovládať prostredníctvom tlačidiel priamo na volante, alebo systém pre sledovanie opustenia jazdného pruhu. Ten okrem informácie o opustení umožňuje aj krátku korekciu, teda priamo zásah do riadenia.
Bohužiaľ po niekoľkých sekundách, v prípade ak vodič nereaguje sa systém automaticky deaktivuje. Je to škoda, keďže ak by došlo ku krízovej situácii a vodičovi by sa niečo stalo, systém nezabráni nehode. Okrem týchto systémov však nechýba ani upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle, alebo čítanie dopravných značiek.
Už v prípade bežnej verzie Kia Ceed som chválil jej podvozok, verzia Proceed GT je síce o poznanie tuhšia, ale na druhú stranu podvozok stále poskytuje dostatok komfortu a to platí aj v prípade nie príliš kvalitných ciest, akých je u nás neúrekom. Hravo zvládnete dlhú cestu, ale užijete si aj zábavu pri ostrejšom prejazde zákrut.
Testovaný kus bol vybavený známym agregátom s objemom 1.6 litra, ktorému pomáha turbo. Celkový výkon tak bol 150 kW, teda 204 koní. Krútiaci moment sa pritom pohyboval na hodnote 265 Nm. Už tieto samotné parametre hovoria o tom, že s dynamikou Kia Proceed GT nebude mať najmenší problém. Presne tak tomu aj bolo.
Spomínaný motor bol v prípade testovaného kúsku spojený s modernou dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ku ktorej nemám zlého slova. Radí naozaj plynule a vďaka pružnosti motoru som nepociťoval chýbajúci výkon ani pri mierne ostrejšej jazde, či predbiehaní. Čo sa výkonu a pružnosti teda týka je podľa mňa táto kombinácia veľmi dobrá, snáď len spotreba by mohla byť o niečo menšia.
Teda minimálne ak sa držíte na uzde. Konkurenčné nemecké motory s podobným výkonom a objemom dokážu byť výrazne úspornejšie. Môj priemer sa zastavil na hodnote 7,6 l/100km a to som väčšinu času strávil mimo mesta a skôr by som povedal ekonomickým štýlom jazdenia. Ak sa budete z poskytovanej dynamiky tešiť častejšie, nebude problémom atakovať hranicu deviatich litrov.
Musím uznať, že nová Kia Proceed GT sa jednoducho podarila. Možno si aj vy pri výbere auta zvážte, či naozaj potrebujete to veľké SUV, alebo by ste si mohli dopriať niečo tak štýlové a pritom aj praktické, ako je napríklad Kia Proceed GT.