Reklama

Komunikácia V2X môže zachraňovať životy jazdcov na e-bicykloch

Zdroj | Gazelle
Juraj Procházka
Zdroj | Gazelle
Zdroj | Gazelle

V mestskej premávke sa objavuje čoraz viac alternatívnych dopravných riešení, čo kladie nové nároky na bezpečnosť. Výrobcovia dopravných prostriedkov preto do nich implementujú mnohé pokročilé technológie, o akých sme pred pár rokmi ani nesnívali.

Týka sa to aj nových elektrických bicyklov. Na základe toho niekoľko spoločností spolupracuje, aby poskytli zraniteľným účastníkom cestnej premávky bezpečnejšiu jazdu v uliciach. Pomôcť má technológia V2X.

Technológia komunikácie V2X (Vehicle-to-Everything, alebo „vozidlo so všetkým“) je nadmnožinou komunikačných technológií (nielen) pre autonómne vozidlá, zahŕňajúcou aj technológie V2I (vozidlo – infraštruktúra) a V2V (vozidlo – vozidlo).

Obsah pokračuje pod reklamou

V2X robí každý automobil na ceste inteligentnejším a bezpečnejším tým, že mu dáva možnosť komunikovať s dopravným systémom vrátane iných áut a infraštruktúry. V2X tiež uľahčuje jazdu automatizáciou platieb za mýto a parkovanie.

Pozrite si

Dokonalý e-bike do mesta? Odvezie vás, dieťa a množstvo nákladu

Devätnásť spoločností z oblasti automotive, bicyklov, technológií V2X a telekomunikácií, vrátane Bosch, Shimano, Trek, Audi a Deutsche Telekom, pracuje v rámci Koalície pre bezpečnosť cyklistov na riešeniach na báze V2X s cieľom zvýšiť bezpečnosť jazdy na e-bicykloch v uliciach miest.

Zdroj | Bosch

Ako by to malo fungovať?. Autá a e-bicykle budú vybavené modulmi, ktoré môžu medzi sebou na diaľku komunikovať. Cyklista, ktorý sa blíži ku križovatke, bude upozornený výstrahou na smartfóne alebo na displeji bicykla, že sa blíži vozidlo z iného smeru. Zároveň aj vodič auta bude upozornený na prítomnosť cyklistu dlho predtým, ako bude v jeho zornom poli. Hovorí sa tomu „digitálna viditeľnosť“.

Podľa amerického Centra pre kontrolu chorôb tvoria bicykle síce len jedno percento všetkých ciest po USA, ale predstavujú dve percentá všetkých dopravných nehôd. Viac ako 130 000 cyklistov ročne utrpí zranenia pri jazde na bicykli v premávke na amerických cestách, čo nie je málo.

Na základe vlastného výskumu a verejne dostupných údajov Audi odhaduje, že do roku 2025 bude v USA 5,3 milióna vozidiel, pracovných zón, železničných priecestí, bicyklov a ďalších zariadení, ktoré sa budú môcť pripojiť pomocou V2X. Do roku 2030 ba sa tento počet mohol zvýšiť na 61 miliónov pripojených zariadení vrátane až 20 000 prechodov pre chodcov, 60 000 školských zón, 216 000 školských autobusov a 45 miliónov smartfónov.

Zdroj | Bosch

Na spolupráci, masovom nasadení a kompatibilite stojí a padá úspech myšlienky zachraňovať prostredníctvom komunikácie V2X životy a zdravie cyklistov a iných účastníkov cestnej premávky. Aby sa to podarilo, rôzni hráči vo viacerých odvetviach musia spolupracovať a zabezpečiť funkčné prepojenie medzi rôznymi technológiami.

Pozrite si

Decathlon má nový e-bike s úžasne nízkou hmotnosťou, kúpite ho aj u nás!

Claus Fleischer, generálny riaditeľ spoločnosti Bosch eBike Systems to zhrnul stručne a jasne: „V2X je ďalším dôležitým príspevkom k bezpečnejšej cyklistike, pretože môže poskytnúť cyklistom digitálnu viditeľnosť pre ostatných účastníkov cestnej premávky. To však nedokáže dosiahnuť jediná spoločnosť. Vyžaduje si to spoluprácu rôznych hráčov pracujúcich na danej téme plošne, aby v budúcnosti nebol žiadny účastník cestnej premávky vylúčený z výhod, ktoré V2X môže poskytnúť.“

Ide o ambiciózny projekt, ktorý sa v najbližších rokoch bude Koalícia snažiť realizovať v USA. Ulice sveta sú však posiate miliónmi áut a bicyklov, takže plošne sa takýchto bezpečnostných technológií asi nedočkáme už „zajtra“. Ale podobné iniciatívy môžu vzniknúť aj inde a aj veľké plány začínajú prvým krokom. Buďme preto optimisti.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.