Viete prečo v Nórsku či iných severských krajinách nemajú problém s elektromobilitou? Pretože si tam elektromobil vedia kúpiť za rok práce. V priemere.
Porovnali sme 28 európskych krajín a ich priemerné mzdy, z ktorých sme opočítali priemerné mesačné náklady a vypočítali, ako dlho musia ľudia v daných krajinách robiť na elektromobil.
Nech to ale nie je len o tom, že si zvolíme nejakú hranicu 50 000 € a končíme. Nie. Vybrali sme si tri elektromobily – najlacnejší (Dacia Spring Electric 45), najpredávanejší (Tesla Model Y Long Range AWD) a jeden poriadne drahý a zároveň luxusný (Porsche Taycan GTS).
Čo myslíte, koľko v priemere robia ľudia na najlacnejší elektromobil v takom Nórsku, Švédsku či Švajčiarsku? Radšej to ani nechcite vedieť. A nechcite ani vedieť, aké výhody a úľavy majú elektromotoristi v zahraničí, zatiaľčo u nás neexistuje ani jedna!
AKTUALIZOVANÉ: Vzhľadom na upozornenie zo strany čitateľov, že Eures uvádza hrubé mzdy pre konkrétne krajiny, tabuľku sme upravili s prepočtami na čisté mzdy. Samozrejme, ani tie nemusia byť úplne presné, v mnohých krajinách Európy existujú rôzne odvodové systémy, ktoré sú neraz progresívne (väčší zárobok = väčšie dane a odvody). Prepočty slúžia hlavne na ilustráciu stavu a možností, ktoré majú ľudia v danej krajine.
Ak sa totiž pozriete na tabuľku, tak Slovensko patrí k tým najhorším v Európe. Keby sme chceli Dacia Spring Electric 45 s cenou 16 900, tak na ňu musíme robiť v priemere 37 mesiacov. V takom Luxembursku či Švajčiarsku v priemere iba 4, resp. 5 (!). Že sú to ultrabohaté krajiny? Tak fajn. V Slovensku podobnom Dánsko (počtom obyvateľov i veľkosťou) stačia na Spring Electric 45 iba 7 mesiace práce.
V susednom Rakúsku na Daciu robia 9 mesiacov, v Česku 25 mesiacov, v Poľsku 31 mesiaco. Iba v Maďarsku je to ešte horšie ako u nás. Nezabúdajme ale, že ide o mzdy za rok 2023, pričom tie minuloročné vo všetých susedných štátoch aj vďaka menšej inflácii rástli lepšie ako u nás.
Ako sme k tomu vlastne došli? Od priemernej mzdy (tentokrát v čistom) sme odpočítali priemerené mesačné náklady a sumu elektromobilu vydelili zostakom priemernej mzdy – priemerných nákladov.
Mimochodom, viete koľko musia robiť v Dánsku či Nórsku na Tesla Model Y Long Range AWD s cenou 55 000 €? Iba 21 a 22 mesiacov. U nás je to až neuveriteľných 121 mesiacov. O tom, že na špičkové Porsche Taycan GTS s cenou okolo 160 000 € musíme u nás robiť 352 mesiacov, teda vyše 29 rokov, radšej písať ani nebudeme. V Dánsku je to je to len 5 a štvrť roka.
Krajina | Čistá mzda mesačne (2023) * (1) | Priemerné mesačné náklady ** | Koľko mesiacov na Dacia Spring Electric 45? | Koľko mesiacov na Tesla Model Y Long Range AWD? | Koľko mesiacov na Porsche Taycan GTS? |
Belgicko | 2 775 € | 950 € | 9 | 30 | 88 |
Bulharsko | 873 € | 610 € | 64 | 209 | 608 |
Cyprus | 1 886 € | 878 € | 17 | 55 | 159 |
Česko | 1 437 € | 764 € | 25 | 82 | 238 |
Dánsko | 3 632 € | 1 093 € | 7 | 22 | 63 |
Estónsko | 1 703 € | 892 € | 21 | 68 | 197 |
Fínsko | 2 743 € | 936 € | 9 | 30 | 89 |
Francúzsko | 2 383 € | 948 € | 12 | 38 | 111 |
Grécko | 1 052 € | 796 € | 66 | 215 | 625 |
Chorvátsko | 1 237 € | 754 € | 35 | 114 | 331 |
Írsko | 3 690 € | 1 007 € | 6 | 20 | 60 |
Litva | 1 406 € | 758 € | 26 | 85 | 247 |
Lotyšsko | 1 319 € | 811 € | 33 | 108 | 315 |
Luxembursko | 4 497 € | 1 070 € | 5 | 16 | 47 |
Maďarsko | 937 € | 640 € | 57 | 185 | 539 |
Malta | 1 970 € | 773 € | 14 | 46 | 134 |
Nemecko | 2 708 € | 998 € | 10 | 32 | 94 |
Nórsko | 3 776 € | 1 125 € | 6 | 21 | 60 |
Poľsko | 1 255 € | 706 € | 31 | 100 | 291 |
Portugalsko | 1 398 € | 682 € | 24 | 77 | 223 |
Rakúsko | 2 974 € | 1 073 € | 9 | 29 | 84 |
Rumunsko | 865 € | 614 € | 67 | 219 | 637 |
Slovensko | 1 199 € | 744 € | 37 | 121 | 352 |
Slovinsko | 1 700 € | 812 € | 19 | 62 | 180 |
Španielsko | 1 843 € | 715 € | 15 | 49 | 142 |
Švajčiarsko | 5 428 € | 1 556 € | 4 | 14 | 41 |
Švédsko | 2 891 € | 944 € | 9 | 28 | 82 |
Taliansko | 1 986 € | 881 € | 15 | 50 | 145 |
* podľa Eures za rok 2023 ** podľa dát Numbeo.com
Je preto viac ako jasné, prečo na Slovensku sa elektromobily nepredávajú tak ako v zahraničí. Okrem toho, že máme biedne platy, máme aj vysoké životné náklady, ktoré tvoria takmer polovicu zo mzdy. A to sa bavíme o priemere. Tiež tomu nepomohlo ani zvýšenie DPH, ktoré sa prejavilo na zdražení takmer každého elektromobilu u nás.
Zároveň rozhľadenosť na Slovensku oproti zahraničiu čoraz viac klesá. Kým na západ od nás len ťažko nájdete nelegálne skládky opadu (lebo ani zelený odpad sa z prírody nevyparí sám od seba), vrecia s odpadkami popri cestách či plné chodníky špakov a žuvačiek, u nás je to celkom bežné. Žiaľ. Ale i nastavenie ľudí odmietať čokoľvek nové, lepšie a progresívne (čo mimochodom neznamená nič iné ako pokrokové) je ako choroba, ktorú rozsievajú predstavitelia štátu viac a viac.
(1) Výpočet čistej mzdy bol realizovaný podľa nasledujúcej metodiky: Hrubá Mzda – Daň z Príjmu – Sociálne Odvody Zamestnanca – Ostatné Povinné Zrážky Zamestnanca = Čistá Mzda. Výpočty boli vykonané na mesačnej báze, pričom ročné údaje boli podľa potreby prepočítané na mesačné hodnoty. Pre všetky krajiny bol použitý štandardný profil daňovníka: slobodná osoba bez detí, bez nároku na špecifické odpočítateľné položky nad rámec štandardných nezdaniteľných častí alebo základných úľav (napr. základná osobná úľava) zachytených v poskytnutých dátach. Predpokladá sa štandardný zamestnanecký pomer a neplatí sa cirkevná daň, pokiaľ to nie je nevyhnutné. Tento profil zodpovedá bežným scenárom používaným v daňových kalkulačkách a príkladoch. Pri získavaní údajov bola daná prednosť oficiálnym zdrojom (napr. daňové úrady, ministerstvá financií 56), renomovaným poradenským spoločnostiam (PwC, KPMG, Deloitte, EY 8) a špecializovaným mzdovým kalkulačkám. V prípadoch, kde boli k dispozícii priame výpočtové úryvky zodpovedajúce scenáru (séria S_B), boli použité ich výsledky a explicitne uvedené.
Všetky konečné výsledky sú uvedené v EUR. Pre krajiny mimo eurozóny (Švajčiarsko, Nórsko, Dánsko, Švédsko, Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko) boli výpočty vykonané s použitím prahových hodnôt a stropov v miestnej mene na základe poskytnutých údajov.