V roku 1946, tesne po 2. svetovej vojne, založil vtedy 42-ročný Paul Wilbur Klipsch v meste Hope v americkom Arkansase jednu z najstarších spoločností vyrábajúcich špičkovú audiotechniku – Klipsch & Associates.
Bol to už jeho piaty profesionálny post, ako vášnivý rádioamatér už v 30. rokoch hľadal a vyvíjal dokonalejšie reproduktory. V tých časoch bol údržbárom elektrických lokomotív v Chile.
Z rádioamatéra konštruktér
Po založení firmy začal P.W. Klipsch na základe svojho patentu na Klipschorn z roku 1945 sám ručne vyrábať reproduktory pre milovníkov hudby. Trvalo to až do roku 1948, kedy získal prvého zamestnanca. Dôležitý patent získal vtedy 41-ročný Klipsch na dizajn a technológiu reproduktorov Klipschorn.
Korene tejto technológie vylepšujúcej reprodukciu hudby siahajú až do roku 1938 a neúnavný perfekcionista Paul Klipsch stál pri samotnom vzniku koncepcie a hnutia Hi-Fi. Reproduktory s technológiou Klipschorn sú odvtedy nepretržite vyrábané už 70 rokov.
Klipschorn
Počas rozhovoru v roku 1999 Paul W. Klipsch prezradil, že názov Klipschorn v skutočnosti nevymyslel sám. Povedal, že na začiatku existencie spoločnosti Klipsch & Associates mal obchodný telefonát s mužom z New Yorku, ktorý vedel o novej revolučnej koncepcii jeho reproduktorov. „Počuli sme všetko o vašej „rohovej trúbe“ (corner horn)“ , povedal muž. „Tak sme to nazvali Klipschorn“, prezradil P.W. Klipsch.
Začiatky boli spojené s malosériovou výrobou reproduktorov, ale Klipsch vždy akcentoval kvalitu. V roku 1957 vyvinul celosvetovo prvý reproduktor pre centrálny kanál s názvom Heresy, ktorý v roku 1958 predviedol na Svetovej výstave v Bruseli.
V tom čase ale nebol určený pre domáce kino, ale pre veľké kinosály. Nasledujúce roky priniesli rad ďalších technologických úspechov značky.
Od Rockefellera po domáce kino
V roku 1963 bol uvedený reproduktor La Scala. Pôvodne bol určený pre umelcov, ale pri verejných prejavoch ho používal počas kampane na guvernéra Arkansasu aj Winthrop Rockefeller.
Rad profesionálnych reproduktorov posilnil Klipsch & Associates v roku 1977 uvedením 250-kilogramových MCM pre kinosály.
Paul W. Klipsch zanechal v histórii Hi-Fi nezmazateľnú stopu a jeho prínos bol patrične ocenený. V roku 1978 získal prestížnu cenu Silver Medal Award od Asociácie zvukových inžinierov za prínos ku konštrukcii reproduktorov a meraniu skreslenia a v roku 1984 bol uvedený do Siene slávy audio.
Firme sa venoval takmer do konca života. V roku 1989 vo veku 85 rokov P.W. Klipsch predal firmu Klipsch & Associates svojmu mladšiemu bratrancovi a podnikateľovi z Indianapolisu Fredovi S. Klipschovi a jeho manželke Judy.
Noví majitelia premenovali firmu na Klipsch, Inc. a marketingové aktivity presunuli do Indianapolisu v Indiane. Výroba naďalej zostala v arkansaskom Hope.
Firma Klipsch zohrala veľkú úlohu pri vývoji audiotechniky nielen pre kinosály, ale neskôr aj pre domáce kino. V roku 1992 uvádza okrem nástenných reproduktorov IW 100 a IW 200 aj reproduktor Academy pre centrálny kanál domáceho kina a v roku 1993 prináša aj prvú líniu aktívnych subwooferov.
Výbavu pre domáce kiná zavŕšili v roku 1996 prvé kompaktné satelity Rebel „8“. Tento model o dva roky neskôr nahradili výkonné kompaktné reproduktory Quintet.
V roku 1997 predstavil Klipsch sériu monitorovacích a stojanových reproduktorov Synergy Series a zakladateľ firmy Paul W. Klipsch bol uvedený do Siene slávy vedy a techniky. Jeho prínos k technickému rozvoju tak ocenili postavením vedľa osobností ako bol Thomas A. Edison či bratia Wrightovci.
Domáci zvuk vo všetkých segmentoch
Klasické audio zostavy so zdrojovými komponentmi, zosilňovačom a reproduktormi pre stereo, alebo multikanálový zvuk sú síce stále solídnym základom Hi-Fi, ale príchod počítačov, vreckových prehrávačov, a najmä smartfónov užívateľské preferencie výrazne zmenil.
Klipsch sa však týmto trendom nenechal zaskočiť. Už v roku 1999 predstavil prvé počítačové reproduktory s certifikátom THX – ProMedia v.2-400. V tom istom roku uviedol na trh aj high-endové reproduktory Reference Series.
V roku 2002 zakladateľ firmy Paul W. Klipsch v úctyhodnom veku 98 rokov zomrel, ale už počas života sa stal audiofilskou legendou. Autor 23 patentov bol na medzinárodnej výstave a veľtrhu Consumer Electronics Show CES 2004 uvedený do Siene slávy spotrebnej elektroniky in memoriam.
Klipsch však prosperuje aj pod novým vedením, reaguje na trendy a expanduje. V roku 2005 uviedol stereo dokovaciu stanicu pre iPod a kúpil dánsku značku Jamo. O rok nato získal aj experta na reproduktory, firmu Audio Products International (API).
Po akvizíciách začal Klipsch intenzívne rozširovať svoje portfólio. Výrobe slúchadiel sa venuje od roku 2007 a hneď zožal úspech s modelovými radmi Image a Custom.
Zároveň získal patent na dizajn skoseného rohu v zabudovateľných reproduktoroch R-5650-S a KS-7800-THX. Na výstave IFA 2007 v Berlíne uviedol high-endové stĺpy Palladium P-39f, ktoré sa stali jeho vlajkovou loďou pre domáce kino.
V duchu hesla „HD obraz si zaslúži HD zvuk“ Klipsch uviedol v roku 2009 na trh rad ozvučovacích systémov pre TV s názvom HD Theater. Zahŕňal soundbar s horn technológiou SB 120 TV, výkonný soundbar s bezdrôtovým subwooferom HD Theater SB 3 a dvojicu domácich kín HD Theater 500 a HD Theater 600.
Klipsch je čoraz úspešnejší v segmente slúchadiel. V roku 2009 uvedené slúchadlá S4 a ich verzia pre iPhone S4i patrili v danej dobe k najlepšie predávaným produktom značky Klipsch. Slúchadlá S4i sa stali prvým produktom tretej strany plne kompatibilným s Apple iPhone 3GS, iPod touch a iPod.
Pod vlajkou Audiovox
Významným míľnikom v histórii firmy Klipsch bol rok 2011. Klipsch Group sa stáva súčasťou spoločnosti Audiovox, kontinuita však zostáva zachovaná. Fred S. Klipsch bol ustanovený za člena správnej rady Audiovoxu a generálnym riaditeľom Klipschu bol menovaný jeho dlhoročný vrcholový manažér Paul Jacobs.
Akvizícia priniesla do spoločnosti Klipsch novú energiu, ktorú reprezentuje množstvo inovácií v rôznych oblastiach ich portfólia.
Pripomeňme aspoň prvé slúchadlá s aktívnym potláčaním šumu Klipsch Mode M40, priestorovo úsporné reproduktory a soundbary k plochým TV panelom série Klipsch Gallery, alebo slúchadlá Klipsch Image S4 pre Android.
Pre smartfóny, tablety i notebooky vyvinul Klipsch viacero zaujímavých bezdrôtových hudobných systémov – Klipsch GiG, KMC1, KMC3, alebo aktívne monitory radu Reference Series R-15PM.
Ponuka špičkových reproduktorov, slúchadiel, hudobných systémov a systémov domáceho kina Klipsch je dnes mimoriadne široká a reprezentuje tú najlepšiu tradíciu a kvalitu v segmente Hi-Fi a high-end. Dobrou správou je, že tieto zaujímavé produkty sú dostupné aj na Slovensku. Ich distribúciu a podporu zabezpečuje spoločnosť BIS audio.