Výhody
- Komfort par excellence
- Kamerový systém
- Prémiové vychytávky
Nevýhody
- Pomalé nabíjanie
- Aplikácia Kia Connect
Sorento sa mi dostalo do rúk úplne nečakane a ešte pri vyzdvihnutí som nechcel veriť, že je to naozaj pravda. Sorento totiž nie je len tak hocijaké auto, je to pojem. Moje očakávania boli o to vyššie, že na mňa čakala top výbava Platinum s plug-in hybridným pohonom.
Už len prvé usadenie za volant Sorenta s odsúvajúcim a zasúvajúcim sedadlom prinieslo nálož emócií. Špičkový interiér s množstvom „gombíkov“ a kontroliek by u technicky menej zdatnej povahy vzbudil paniku. Mňa to neodradilo, však čo na tom, že Sorento má viac ovládania, ako možno športové lietadlo. Prvá (a rozhodne nie posledná) vec, ktorá ma dostala, bolo naštartovanie.
Človek sediaci v takomto korábe jednoducho očakáva nejaký pohyb, zvuk, proste signál, že tento majestátny tátoš je pripravený na jazdu. Stlačil som brzdu a tlačidlo štartovania – a nič. Jediné, čo sa zmenilo boli ukazovatele na palubných displejoch. Po zaradení rýchlosti sa Kia Sorento úplne nehlučne plynulo rozbehla a prípadný pozorovateľ mohol vzápätí vidieť zadne svietidlá miznúce v tme.
O výkon sa stará 1,6-litorvý štvorvalec s výkonom 132 kW (180 koní) a 265 Nm. Dopĺňa ho elektromotor s parádnym, až 304 Nm krútiacom momentom a s výkonom 67 kW (91 koní). Výsledný systémový výkon je tak 195 kW (265 koní) s 305 Nm krútiacim momentom. O prenos výkonu sa stará automatická 6-stupňová prevodovka, ktorej prácu som si ani nevšimol, tak to má byť.
Sorento PHEV má 13,8 kWh batériu, ktorá podporuje len AC nabíjanie. So vstavanou 3,3 kW palubnou nabíjačkou dokážete nabiť za necelé 4 hodiny. To je veru príliš veľa a pre mňa to znamenalo najväčšie sklamanie.
Head-up displej ukazuje všetky potrebné informácie, vrátane pokynu z navigácie. Displej pred volanom obsahuje naozaj podrobné údaje. Stredový infotainment systém sa ovláda pohodlne aj počas jazdy, reakcie sú okamžité.
Všetky informácie sú v slovenskom jazyku, rozloženie funkcií a jednotlivých prvkov je logické a intuitívne, rýchlo si na ovládanie zvyknete a po veľmi krátkom čase ich budete vedieť ovládať úplne automaticky. Funkcií je pritom pomerne veľa, nájdete napríklad aj takú sympatickú vec, ako je tichý režim, ktorý je vhodný na nočné cestovanie, ale i počas dňa, ak vám zaspí dieťa.
Nechýba podpora Android Auto a Apple CarPlay. Aj v tejto verzii je však bohužiaľ možné využiť ich s vašim smartfónom iba cez kábel. V stredovej konzole je pritom zabudovaná bezdrôtová nabíjačka, ktorá by priebežne dopĺňala spotrebovanú energiu. Ja som si však bez problémov vystačil so zabudovanou navigáciou, ktorá si poradila aj s novými diaľnicami a čerstvo postavenými ulicami.
Vozidlo malo zabudované pokročilé asistenčné systémy, od tých základných – ako je asistent udržiavania v strede jazdného pruhu, či systém sledovania pozornosti vodiča, tu pomáha v bezpečnej jazde monitoring mŕtveho uhla s premietaním obrazu v prístrojovom paneli, alebo adaptívny tempomat/obmedzovač rýchlosti.
Ako sa jazdi na Sorento PHEV a akú má spotrebu? Pri plnej nádrži nabití batérie mi systém ukázal dojazd 511 km, ale ako si môžete všimnúť (vpravo dole), bolo to pri spotrebe 13,8 l.
Cesta z Bratislavy do Žiliny ukázala priemernú spotrebu 8,8 l. Ekologická jazda mi vydržala zhruba 50 kilometrov. Počas jazdenia som po meste a okolí dokázal prejsť na elektriku od 55 do 65 kilometrov, čo je vzhľadom na typ automobilu viac než slušné.
Samozrejme, batéria sa nevybije na 0 %, vždy si nechá cca 12 % kapacity. Túto energiu vozidlo využíva pri naštartovaní a rozjazde. Ak nie je dostatočne nabitá, ďalej pracuje spaľovací motor. Ten je však naštartovaný a beží na voľnobeh, aj keď idete na batériu. Zrejme, aby zahrial pohonný systém, pretože sa po chvíli vypne.
Keďže som jazdil veľa a nemal čas nabíjať, prevažne som chodil na benzín. Napriek tomu bola spotreba veľmi prijateľná. Pri odovzdávaní automobilu mi svietila priemerná spotreba 8,7 litra.
Sorento je symbolom pohodlia. Sedačky sú potiahnuté kožou Nappa, viete si ich nakonfigurovať pre dve osoby a tlačidlom na dverách prepnúť. Okrem výšky a sklonu si viete nastaviť aj sklon (výplň) chrbta. V zime poteší ich ohrievanie, v lete zas ventilácia. Volant je vyhrievaný, v týchto dňoch som si to veľmi pochvaľoval. Všetky ovládače sú umiestnené tak, aby ste sa za nimi nemuseli naťahovať.
Čo sa mi páčilo
Jedným z najlepších aspektov plug-in hybridu je, že sa len veľmi málo líši od ostatných modelov Sorento, s výnimkou extra portu na pravej strane zadnej časti a kolies, ktoré sú exkluzívne pre elektrické verzie Sorenta. Samozrejme, nechýba do zelená sfarbená ŠPZ, vzadu tiež nájdete malý odznak ECO plug-in. A to sú všetky indície, ktoré táto elektrifikovaná verzia ponúkne, aby informovala okolie, že vaše veľké SUV je rovnako úsporné ako malé auto.
Doteraz som nebol veľkým zástancom cúvacích kamier, postačovala zvuková signalizácia. Kia má ale perfekte vypracovaný systém kamier, na ktorý sa dá na 100 % spoľahnúť, čo pri vozidle takých rozmerov určite nie je naškodu. Úplnou bombou boli kamery snímania mŕtveho uhla. Vždy, keď vyhodíte smerovku, ukáže sa vám pohľad dozadu v ľavej, alebo pravej strane. Okrem bežných situácií na cestách to využijete napríklad vtedy, keď odbočujete na úzku ulicu lemovanú obrubníkmi.
Vďaka veľkosti Sorenta nemáte šancu vidieť, či tam nie je diera, alebo či nejdete kolesami na príliš ostrú hranu. Toto je fakt perfektná vec, nemusím zdôrazňovať, že pri presadnutí do svojho auta som pri odbočovaní podvedome vždy pozrel na displej. Hmm, zvykol som si rýchlo, chýba mi to.
Motoristov môžeme rozdeliť do dvoch kategórií. Jedni milujú, keď počujú burácanie svojho motora a tých, ktorí chcú občas počuť aj vlastné myšlienky. Ja elektromobily milujem okrem iného aj preto, lebo sú nehlučné. V Sorente som si užil tichú jazdu, aj v prípade, že došla energia, stále som si mohol užívať komfort nehlučného rozbehu.
Keď sme už pri zvuku, nemôžem nespomenúť Bose reproduktory a zvuk audio systému. Proste paráda, dávam tomu jednotku s hviezdičkou!
Čo by mohlo byť lepšie
Najväčší nedostatok vidím v pomalom AC nabíjaní, ktorým si dokážete nabiť 13,8 kWh batériu za minimálne za 3,5 hodiny. Vďaka batérii je benzínová nádrž menšia a tak vás 500 km dojazd pri ceste na dovolenku príliš nepoteší.
Druhým sklamaním je aplikácia Kia Connect. Podobne ako kolegovi, ani mne sa ju nepodarilo úspešne spárovať s vozidlom. Po zaregistrovaní, potvrdení e-mailu som musel zadať telefónne číslo a aj to overiť a napokon som skončil s tým, že som nikde nedokázal získať QR kód, ktorý by ho spároval s vozidlom. Verím však, že ide o technickú záležitosť a v predajni by mi s tým pomohli.
Záver
Bol som pripravený na skvelý zážitok, parádnu jazdu a nebývalý komfort. Toto všetko Sorento vrchovato naplnilo a ja som sa počas týždňa, keď som mal vozidlo k dispozícii, neprestával diviť čo všetko ponúka. Prémiová výbava Paltinum má svoje opodstatnenie, za svoje peniaze dostanete každý cent naspäť v podobe absolútneho pohodlia, luxusu, bezpečnej a ekologickej jazdy v nadčasovom i neprehliadnuteľnom vozidle. Tento hybrid má všetko, čo si viete predstaviť. Má aj to, o čom ste (možno) doteraz ani nechyrovali.
Kia Sorento PHEV sa naozaj vydarila. Ak sa preň rozhodnete, bez akéhokoľvek preháňania môžem povedať, že vám ostatní budú tíško závidieť. Zažil som to na vlastnej koži, keď ma pri ňom zastavovali neznámi ľudia. Najprv som si myslel, že ma chcú spucovať, či sa nehanbím premávať na takom korábe. Ale vôbec nie. Zaujímalo ich, ako sa jazdí na najnovšej generácií, čo poviem na hybrid. Dokonca jeden pán sa mi zdôveril, že mal dve Sorentá a doteraz ich považuje za svoje najlepšie autá.
Kia Sorenta PHEV sa predáva od 49 790 eur (verzia Silver). Testovaná top výbava (Paltinum) sa dostala na 56 790 eur + 1 000 eur za 7-miestne usporiadanie sedadiel.