- #Aplikácie a hry
- 11 min.
- 9.2.2025
Kingdom Come: Deliverance II - česká RPG bez fantasy opäť baví, aj láme rekordy
Kingdom Come: Deliverance vyšiel už pred siedmimi rokmi, českí hráči vtedy rýchlo kupovali nové PC či konzoly a postupne sa z neho stal veľký hit na celom svete (predal viac ako 8 miliónov kópií). Konečne vychádza dvojka so známymi hrdinami, s podobným herným systémom i lepším výkonom.
Keď Jindra a Honza viezli depešu…
Píše sa rok 1403. Po úvodnom prológu s bitkou a obliehaním sa dostaneme na cestu dvoch známych na koňoch smerom k hradu Trosky, kde sídli Oto z Bergova. Jindra ze Skalice sprevádza Jana Ptáčka s dôležitým listom – presný obsah im je neznámy, no cítia dôležitosť. České kráľovstvo sa zmieta v neľahkej situácii – Václav IV je uväznený, Žigmund Luxemburský prahne po moci i tróne. Do toho tu drancujú mestá a dediny rôzni banditi, takže o stabilite nemôže byť reč.
Dej hry je výborný a pritom nie pre každého. Vychádza totiž z reálnych udalostí a pôsobí ako veľká lekcia, ku ktorej sa pripájajú osobné osudy nášho hrdinu – vypálená dedina nie je stále zabudnutá. Sú späté s dianím a od prvej hodiny visí vo vzduchu isté napätie a sami len tušíte, že kedy sa niečo zlomí: prepadnú ich? Zradia ich? Prídu vôbec na Trosky? A čo bude ďalej, keď začnete improvizovať?
Kingdom Come: Deliverance II (KCD2) rozvíja viaceré línie naraz, ale nenápadne. Vlastné trampoty hrdinu sa miešajú s politickými pletkami a ak ste fanúšikmi dejepisu, každý náznak či odkaz vám padne vhod. Už sa tešíte na Jana Husa? Noo, ešte sa realizuje v ďalekej Prahe… Okrem hrdinu sú dôležité aj mnohé iné postavy, ktoré stretnete – jednak pre ich výborné spracovanie, ale aj dlhé zábavné dialógy.
Česká hra v Česku v češtine…
Áno, KCD2 je pomerne ukecaná hra. Aj vedľajšia postava vás dokáže zabaviť na pár minút, kým položíte všetky možné otázky. Vidieť to už v prvom kempe, kde môžete vyspovedať aj kuchára či gamblera. Celé línie sú miestami vážne, inokedy vtipné a najmä sú na ne potom napasované systémy reputácie či vášho umu. Spôsob, akým vediete dialógy alebo nasadzujete metódy presviedčania môže vyústiť následne do rozličných výsledkov – niekedy nie veľmi dobrých, lebo sa strhne mela, ale inokedy vás šikovná odpoveď dokáže uchrániť od katastrofy, straty peňazí či iného neslávneho výsledku.
To v praxi znamená, že KCD2 má skvelý scenár a pre našinca prichádza hneď potešujúci fakt, že celá hra je v čeština – nielen titulky, ale aj dabing, kde sa mihnú známe hlasy ako napríklad Ondřej Vetchý. S tým súvisí aj dilema, v akom jazyku hrať. Pôvodná ideálna kombinácia je anglický dabing a české titulky, aby ste postrehli obe variácie. Ale minimálne 10 hodín som dal aj v plnej češtine a čakal, koho hlas spoznám. Jazyková verzia má potom dopad aj na celé menu – ak ste zvyknutí na RPG v angličtine, môže byť celkom prirodzené mať túto verziu, lebo čeština je predsa len iná a neraz až opisná. Ale mnohým zase pomôže…
Svet susedov bez známych prvkov
KCD2 je rarita v jednej oblasti – hrá sa ako tradičná RPG, no nemá žiadne fantasy prvky: mágiu, kúzla a iné fintičky, na ktoré sme zvyknutí. Na druhej strane ctí iné pravidlá: hrdina má atribúty a vyvíja sa v nich. Ak ste v niečom silní (doslova aj pri fyzičke), prejaví sa to na hrateľnosti. Ak budete cibriť inteligenciu i dôvtip, máte väčšie šance v dialógoch a širokej škále presviedčania. Tutoriály sú robustné, ale hra vám predstaví všetko podstatné hladko, len stačí plniť úlohy.
Hlavná príbehová línia je solídne poskladaná, ale nebude trvať dlho, kým sa z nej uvoľníte alebo budete chcieť skúmať svet na vlastnú päsť. A autori sú si vedomí viacerých herných štýlov – kto pôjde po deji, môže. Ale rovnako sú pripravení na typ hráča, ktorí bude všade chodiť, rozprávať a skúšať všetky minihry. Už v prvej hodine môžete stráviť desiatky minút partičkou kociek, čo je hneď hra s vlastnými pravidlami.
Ale toto nie je typ hry, kde budete iba chodiť a kecať. Autori vás motivujú, aby ste investovali do všetkých skúseností: sily, agilnosti, vitality i reči. Takže štúdium kníh vám pomôže v jednej oblasti, tréning či boje v inej a možno sa budete chcieť vydať na dráhu zlodeja, no tu hneď nastúpi systém podozrení, trestov a iných aspektov – je taký prísny, že pri opakovanej krádeži sa ani neopovážite prísť do mesta. Osobne sa mi páči systém výuky, že za najlepšími schopnosťami treba ísť za top expertmi – chcete byť skvelý lopkár, tak treba navštíviť najlepšieho zlodeja v regióne. Dáva to zmysel.
Čo robiť a kam ísť skôr?
Obrovskou devízou je prepojenie voľnosti a spracovania sveta. Dediny, mestá, lúky, jazerá či iné zákutia vyzerajú na prvý pohľad civilne (najmä v našich končinách), no zároveň servírujú pôsobivý kus doby. Na jednej strane snaha prežiť, sadiť, žať, predať, opiť, modliť sa – na druhej tieň vojny či konfliktu, ktorý sa môže ocitnúť na prahu nejednej dediny. Robustný scenár neznamená iba státisíce riadkov pre príbeh, ale aj tucty dialógov pre vedľajšie postavy či štatistov, ktorí doplnia celkový kolorit.
V hlavnej línii máte aj priestor pre rozhodnutia, ktoré posúvajú vášho hrdinu do nových pozícii i chvíľ. Nie je vždy ľahké prikloniť sa na istú stranu, lebo to môže znamenať skazu či smrť pre časť ľudí. Tým ako je české kráľovstvo rozbité vo virvare dejín, prijímate niektoré rozhodnutia ťažko. Ale niekedy musíte voliť.
Vedľajšie úlohy sú pomerne kvalitne napísané – nejde v nich iba o hlušenie cieľov či nosenie predmetov, aj tu sa autori sústredia na vzťahy, zadávateľov a vaše činy majú dopad na pozíciu osôb či renomé. Keď vás zastaví neznámy chlapík, nikdy neviete, či ide o sedliaka, banditu alebo prepadnutého chudáka, čo vás prosí, aby ste sa dostali do jeho bývalého domu či zohnali mu stratený predmet. A tak vzniká infiltračná misia, ktorá môže ísť podľa plánu alebo sa zvrhnúť.
Vaša voľnosť je priorita hry – a autori jej veľa prispôsobia, hoci samozrejme neradno zabudnúť na hlavný dej. Bočných aktivít je tu zopár a každej sa dá ľahko prepadnúť: okrem kociek je tu lov, výroba predmetov, výroba elixírov či streľba. Popri nich vás tvorcovia radšej držia pri plnení zadaní a aktivity sú cesta k nim.
Stále realistický boj
Boj bol veľkou výzvou pre hráčov už v prvej časti – a dvojka je na tom podobne. Realistické stvárnenie značí, že sa musíte zaoberať jednak silnou výbavou (doručí vám totiž štatistiky), ale pomalšie ovládanie vás motivuje najmä na dobré údery, presnosť, bloky a šikovné načasovanie. Nie je to žiadna rýchla šermovačka, preto niektorí škrípu zubami nad konceptom. Ale ak budete úspešní, podaria sa vám aj dobré kombá a zakončenia. Je tu kopa arzenálu: meče, sekery, kladivá, kopije, halapartne. Nie na všetko si zvyknete, treba hľadať priority – osobne mi sedia asi skôr kopije a nie úplne kontaktné chabiny. A často preferujem aj zbrane na diaľku: luky a kuše, to je iná palebná sila, no aj tam treba patričný tréning.
Boj je však celkovo svižnejší ako v jednotke – pomáha menej smerov, rýchlejšie reakcie a nejako to predsa dáte. Asi budete naďalej skúšať viac vybaviť veci svojou klapačkou a cez dialógy, ale okrem toho sa núka aj stealth.
Len čo zapadne slnko, otvára sa kopa možností ako plniť úlohy či riešiť aktivity, no musíte byť šikovní a obozretní (a to znamená čo? opäť investovať do správnej štatistiky). Ak niekoho klepnete po hlave, treba schovať telo. Neradno po sebe nechať stopy či vyvolať poplach. A ak sa rozhodnete niekoho zbaviť, tak treba k tomu ticho a umne pristúpiť.
„Český ráj na pohled“
KCD2 sme recenzovali na PS5 Pro a tá doručí výbornú grafiku oboch regiónov. Okolie hradu Trosky dáva príležitosť vyniknúť divokej prírode, jazerám, lúkam a lesom. Región Kutnej Hory je civilizovanejší, má veľa dediniek a obcí. Na ňom cítiť ako je svet prepracovaný – nie je prázdny, ale plný rôznych miest, objektov a je radosť ich objavovať. I keď opäť platí: objavovať Česko v 15. storočí je iný zážitok ako dungeony Zeldy či Dragon Age. A stále platí, že je to nesmierne pútavé a osviežujúce.
Engine je spoľahlivý, akurát aj taká základná PS5 verzia načítava dlhé sekundy obrovské objemy dát. Lepšie vyzerajú krajiny a objekty, postavy sú síce pekne namodelované, ale pri mimike, tvári či iných detailoch je cítiť isté rezervy. Stále platí, že oproti jednotke je cítiť krok vpred a českí tvorcovia sa ukazujú vo výbornom svetle. A to platí komplet pre audiovizuálnu stránku, lebo zvuk, hudba i dabingy sú výborné.
Veľké dobrodružstvo na desiatky hodín
Kingdom Come: Deliverance II plní prakticky všetky očakávania. Je to kvalitné pokračovanie, posúva sériu ďalej, pridáva nové možnosti, opravuje chybky minulé a stále je takou skoro-našou civilnou RPG. Na herné pomery je to rarita v tom, že robí strašne veľa vecí inak, má realistické prvky a pritom dobrú hrateľnosť. Aj jej veľa odpustíte – napríklad ten osobitý systém ukladania pozície iba v posteli, cez drink „sejvovica“ či vyskočení do menu. A prvý úspech sa už dostavil – milión predaných kópií za prvý deň. Gratulujeme, Warhorse!
Kingdom Come: Deliverance II vyšla 4. februára 2025 na PS5, Xbox Series a PC.
Výhody
- civilná RPG s množstvom vlastností hrdinu
- výborné spracovanie stredovekého Česka
- obrovský živý svet s odlišnými regiónmi
- systém postupu a variabilnej náplne
- dobré napísané úlohy v deji i mimo neho
- rozmanité spôsoby riešenia situácií
- postavy, dialógy a následne dopady odpovedí
- odlišný boj, aj funkčný stealth
- pekná grafika, zvuk a celková atmosféra
- kopa zábavných minihier a žrútov času
Nevýhody
- systém ukladania pozície sa dá zvládnuť, ale…