Rozmýšľali ste nad elektromobilom, avšak všetky doteraz vám boli „malé“? Kia EV9 mení hru, ponúka obrovské 6 alebo 7 miestne SUV, ktoré má priestoru na rozdávanie.
Novinku na našich cestách sme si vyskúšali v slovenskom prostredí, absolvovali sme s Kia EV9 cestu z Bratislavy do Tatranskej Lomnice a späť. Čím nás prekvapila?
Kia EV9 je elektromobil, za ktorým sa obzriete. Nie však preto, že ide o elektromobil, bez značiek EL by ste to do novinky ani nepovedali. Skôr pre jej vzhľad, EV9 pôsobí futuristicky a treba uznať, že má prečo pútať pohľady. Okrem dizajnu si pri reálnom stretnutí uvedomíte veľkosť tohto SUV. Má totiž viac ako 5 metrov (presne 5 015 mm) a na šírku takmer dva metre (1 980 mm). Je to jednoducho obrovské SUV, ktoré sa nedá prehliadnuť.
My sme mali možnosť novinku vyskúšať v matnom modrom laku, ktorý by sme si za 1 800 eur rozhodne priplatili, vyzerá doslova famózne. Matný lak nechá vyniknúť ostrým krivkám a tie modelu mimoriadne svedčia. Ak by ste nad EV9 rozmýšľali, na výber máte len dve elektrické verzie. Prvá má výkon 203 koní a WLTP dojazd 563 km. Ide o zadný pohon. Cena 74 990 € je milým prekvapením, aj keď ide o historicky najvyššiu štartovaciu cenu modelu KIA, minimálne čo si pamätáme.
Elektrické SUV si však môžete dopriať aj vo výrazne výkonnejšej verzii (ktorá bude pravdepodobne predávanejšia), a to s výkonom 283 kW/384 koní, kde je WLTP doazd 505 km (cena je pre výbavu GT-line 1st Edition 82 990 €). Práve túto verziu sme si v Bratislave spoločne s trojicou ďalších novinárov, ktorí tvorili našu posádku, prevzali.
Model KIA EV9 si môžete vybrať v 7-miestnej alebo 6 miestnej verzii. Príplatok za 6 miestnu verziu dokonca s otočnými sedadlami v druhom rade je „smiešnych“ 490 €, neváhali by sme. Dokonca môžete mať za príplatok sedadlá v druhom rade aj relaxačné. Avšak aj nami testovaná 7-miestna verzia nás zaujala, priestoru tu bolo doslova na rozdávanie. Sedadlá v 2. rade sú extrémne pohodlné, prekvapí vás množstvo miesta na nohy, ale aj na šírku. Sedadlá sa však dajú aj posúvať, a to preto, lebo ak by ste mali pasažierov aj v 3. rade, tak aby mali pohodlie aj tam. A v tomto prípade ide o naozaj veľký priestor, kde sa dá povedať, že v 3. rade sme konečne videli „plnohodnotné“ sedenie.
Tento elektromobil je plný technológií. Pozrite si cenník, čo všetko dostanete vo výbave 1st Edition. Dovolíme si tvrdiť, že ak by ste si podobné auto konfigurovali v prémiovom segmente (čo však ani nie je možné, lebo také elektromobily nie sú), zaplatíte minimálne dvojnásobok, reálne i viac. Preto je cena z nášho pohľadu vzhľadom na bohatú výbavu veľmi zaujímavá.
Interiér je plný kvalitných materiálov, z ktorých je množstvo recyklovaných. Využité sú tu dokonca staré rybárske siete. To čo nás však najviac zaujímalo je batéria, dojazd a reálne skúsenosti s nabíjaním či spotreba. No a tu máme dobré aj „zlé“ správy.
Poďme k tým dobrým. Batéria je obrovská, má využiteľnú kapacitu až 99,8 kWh! Samotný akumulátor pritom váži 566 kg. Využívaná je 800V technológia a nechýbajú rôzne technológie pre využitie energie z akumulátora, okrem známeho V2L, tu máme aj V2H (Vehicle to Home) či V2G (Vehicle to Grid). Jednoducho toto je elektromobil pripravený aj na budúcnosť, kedy budeme nielen autá nabíjať, ale autá nám budú slúžiť aj ako úložisko energie pre našu domácnosť.
Poteší aj správa, že máte k dispozícii technológiu Plug and Charge, takže s Kia EV9 stačí prísť na nabíjaciu stanicu (aktuálne Ionity), zapojiť konektor a začnete nabíjať, bez toho aby ste sa akokoľvek identifikovali smartfónom či kartou. My sme na nabíjanie využívali kartu Kia Charge.
Kia EV9 má k dispozícii aj inteligentné plánovanie trasy, kedy vhodne navrhne kde nabíjať, no nechýba ani vychytávka, na ktorú sme čakali – možnosť aj manuálne si nastaviť teplotu batérie pre maximálny výkon nabíjania. Stačí ísť do menu Energia a zvoliť si „Úpravu batérie“. Ono to naozaj funguje. Na trase smerom do Tatranskej Lomnice sme si na diaľnici nastavili aktiváciu úpravy batérie a pri nabíjaní sme dosahovali dlhodobo výkon cez 170 kW! Reálne dokáže Kia EV9 nabíjať výkonom až 210 kW. To je však skvelá správa, jednoducho v našom prípade sme sa dokázali nabiť z 50 % na 80 % za necelých 15 minút! Skvelé.
Dobrou správou je i to, že okrem batožinového priestoru vzadu máte aj pod prednou kapotou 52 litrový priestor, čo sa hodí na káble či adaptér pre V2L. Ak by ste mali slabšiu verziu, priestor je tu až o veľkosti 90 litrov.
Treba pochváliť aj zážitok z jazdy. Auto je napriek svojmu „krabicovitému“ tvaru dobre odhlučnené. Ako šofér budete mať veľmi dobrý pocit z jazdy. Pri sedení v 2. rade sedadiel sme si však viackrát chceli „zavrieť“ okno, pretože bolo počuť od zadných dverí zvuky vetra, akoby bolo okno pootvorené… Totálne vás však dostane infotainment, kde ako vodič máte k dispozícii 2x 12,3 palcový displej, pričom medzi nimi je ešte ďalší 5,3-palcový displej pre informácie a nastavenie klimatizácie. Škoda, že si ho sčasti prekrývate volantom.
Menu je nové a subjektívne výrazne rýchlejšie ako v modeloch KIA doteraz. Máte k dispozícii OTA aktualizácie, nechýba Android Auto, Apple CarPlay či dokonca Kia CONNECT Store, kde nájdete aj Amazon Music, no video aplikácie chýbajú. Praktickou novinkou je digitálny kľúč 2.0, využívajúci NFC, BLE a UWB, takže teoreticky na dodávaný kľúč môžete zabudnúť, bude vám stačiť k modelu Kia EV9 len váš smartfón. Milým prekvapením boli aj asistenčné systémy, dokonca v budúcnosti pribudne aj možnosť priplatiť si za digitálne spätné zrkadlá.
A čo spotreba? To je práve tá horšia správa. Našu trasu sme išli gro diaľnicami a jednoducho v tomto režime teoretických viac ako 500 km ťažko dosiahnete. V našom prípade sme jazdili so spotrebou nad 30 kWh/100 km, čo nie je málo. Treba si však uvedomiť, aké veľké SUV to je. Hmotnosť aj s posádkou totiž atakovala 3 tony! Takže reálne sa viete spoľahnúť určite na dojazd 300 km, čo bude reálny dojazd aj v zimných mesiacoch.
Kia EV9 je rozhodne zaujímavý elektromobil, ktorý vie ponúknuť priestor a pohodlie, aké len tak nenájdete. Poteší mimoriadne bohatá výbava a vzhľadom na všetko čo ponúka, aj fér nastavená cenovka. Pozrite si aj naše video z prvého kontaktu s modelom Kia EV9.