Reklama

KIA EV3 - elektrické kompaktné SUV novej generácie [test]

Tomáš Kuník

Éra dostupnejších elektromobilov s pozoruhodnými parametrami sa síce pomaly, ale isto približuje. Dôkazom je aj najmenšie elektrické SUV automobilky KIA, ktoré len nedávno rozšírilo ponuku elektromobilov.

Po EV6 a EV9 bol nástup modelu KIA EV3 očakávaný a vítaný, pričom zároveň môže z ponuky pomaly vytlačiť síce modernizovaného, ale svojou podstatou elektrického veterána e-Niro.

90 %
KIA EV3 je elektromobil s veľkým potenciálom, a to predovšetkým vďaka kompaktným rozmerom s priestranným a príjemným interiérom, veľmi dobrým komfortom v rámci triedy a ponúkanými technológiami a cenou, ktorá už môže byť zaujímavá pre väčšiu skupinu ľudí. Jediným citeľným negatívom je absencia 800 V technológie.

Výhody

  • priestranný a komfortný interiér
  • infotainment novej generácie
  • kapacitný volant – oceníte najmä na diaľnici
  • nový akumulátor s väčšou využiteľnou kapacitou

Nevýhody

  • len o 400 V architektúra
Obsah pokračuje pod reklamou

Dizajnovo drží nový podpis, ktorý prišiel veľkolepo s KIA EV9, robustným SUV so súčasnými až futuristickými líniami, ale zato priestranným interiérom, skvelým komfortom a parametrami. Na rad tak prišiel príchod menšieho modelu, ktorý mal byť dostupnejší, no zároveň si mal udržať zaujímavé špecifikácie. Už pri oznámení sa mnohé očakávania potvrdili v pozitívnom zmysle, až na jeden parameter.

Platforma E-GMP stratila výsadu 800 V technológie, nakoľko KIA EV3 síce stále postavená na rovnakej platforme prichádza s klasickou 400 V technológiou, ktorá priamo ovplyvňuje rýchlosť nabíjania. Je to škoda, aj keď až tak zásadné prekvapenie to napokon nebolo. Pokročilejšie dvojnásobné napätie si koncern bude držať, minimálne zatiaľ, len pre svoje hlavné modely.

Ako som už spomenul, dizajnovo je KIA EV3 veľmi podobná práve EV9, čo len podpisuje dizajnové nastavenie portfólia značky aj do budúcna. Na prvý pohľad hranatejšie tvary by mohli byť paradoxne nelogické pre elektromobil, kde je dôležitá dobrá aerodynamika najmä kvôli spotrebe a dojazdu. Hodnota koeficientu odporu vzduchu však vôbec nie je zlá – 0,26 cd, čo naznačuje, že prvý pohľad môže klamať. Kostra dizajnu je síce daná, dizajnéri si dali záležať na podstatných detailoch, ktoré zlepšujú obtekanie vzduchu.

Všimnúť si môžete samotnú prednú masku, ktorá je prirodzene jednotná s decentnými dizajnovými lištami a oblým tvarom. Kapota je vpredu jemne zohnutá k zemi, čím vzduch rozráža. Tento tvar zároveň vytvára miesto pre samotný znak KIA. Svetlá patria medzi najdôležitejšie prvky dizajnu áut, kde EV3 samozrejme ide na vlne hranatejších línií, ktoré pripomínajú EV9, avšak v skutočnosti sú celkom iné. Technicky ide samozrejme o FULL LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel.

Pohľad z boku jasne vyzdvihuje skôr hranatejší dizajn, avšak do popredia vystupujú aj výrazné kolesá s aerodynamickými krytmi, ktoré opäť vylepšujú čísla spotreby predovšetkým pri rýchlejšej jazde na diaľnici. Zatiaľ čo predné svetlá sa na tie v KIA EV9 len podobajú, vzadu je to takmer ako keby ste sa pozerali na zmenšenú kópiu. KIA EV3 má na dĺžku 4 300 milimetrov, na šírku 1 850 milimetrov a na výšku 1 560 milimetrov.

Priestor v kufri na čísla vyššie ponúka solídnych 460 litrov a po sklopení zadných sedadiel sa rozrastie na 1 251 litrov. K dispozícii však máte aj predný kufor s objemom 25 litrov, čo nie je veľa, ale postačí na odloženie základného príslušenstva. V prípade potreby môžete využiť aj strechu, ktorú môžete zaťažiť s maximálne 80 kg. Voliteľne auto môžete vybaviť aj ťažným s maximálnou nosnosťou 750 kg pre nebrzdený príves a 1 000 kg v prípade brzdeného prívesu.

Nakoľko bežne jazdím v IONIQ 6, sadnúť si za volant EV3 nebolo pre mňa vôbec cudzie, práve naopak. Pocitovo ako doma som navyše dokázal oceniť viac fyzických tlačidiel na ovládanie komfortu – ohrev sedadiel, volantu a pod., ako som zvyknutý. V prípade IONIQ 6 je však absencia týchto tlačidiel spôsobená skôr nedostatkom priestoru, nakoľko na dverách nie sú žiadne ovládacie prvky.

Už po prvých momentoch som sa v EV3 cítil skutočne dobre. Interiér je na svoju triedu na úrovni, a aj keď tu prevládajú plastové prvky, nepôsobia vôbec lacno. Ich matný tón naopak evokuje kvalitu. Časť prístrojovej dosky je potiahnutá na dotyk príjemnou látkou. Dvere kombinujú takmer všetky typy materiálov, a síce madlo otvárania dverí je plastové, opäť je solídne. Samostatnou kapitolou je volant, ktorý je úplne nový.

Potiahnutý kožou v príjemnej farebnej kombinácií vyzerá dobre a zároveň robustne. Skvelé je, že je aj kapacitný, čo oceníte pri jazde na diaľnici so zapnutými asistenčnými systémami. Pozitívne hodnotím aj sedačky, ktoré sú opäť plne kožené a elektricky nastaviteľné – platí to nielen pre vodičovu stranu, ale stranu spolujazdca. Špeciálne miesto v tomto článku si zaslúžia aj hlavové opierky, ktoré nie sú nijak výrazne, no zato sú naozaj veľmi pohodlné.

V oboch prípadoch je k dispozícii už spomínané vyhrievanie a aj ventilácia. Pasažieri vzadu ocenia aspoň vyhrievanie. Napriek už spomínaným kompaktným rozmerom je KIA EV3 stále pomerne priestranné auto. Vpredu je miesta na rozdávanie, nechýbajú odkladacie miesta vo dverách, priehradka pred spolujazdcom či priamo pod lakťovou opierkou. Tá je pritom nastaviteľná – vysúvacia a s tlačidlami, ktoré sa hodia – auto hold či parkovacie kamery.

Vzadu je to s miestom opäť veľmi dobré, aj keď rozhodne nejde o „obývačku“, ak nemáte cez 190 centimetrov, určite sa tu nebudete tlačiť. V prípade, že áno, odveziete sa, no môžete sa tu už stretávať s istým diskomfortom. Zatiaľ čo vpredu je k dispozícii na nabíjanie telefónu USB-C alebo podložka na bezdrôtové nabíjanie, pasažieri vzadu majú k dispozícii USB-C, ktoré sú umiestnené zboku v predných sedadlách.

Obsah pokračuje pod reklamou

KIA EV3 prichádza po EV9 s novou generáciou infotainmentu, ktorá pozostáva predovšetkým z nového rozostavenia displejov a nového softvéru. Namiesto dvoch displejov pre infotainment a displej kokpitu je k dispozícii aj tretí, ktorý je dedikovaný na ovládanie klimatizácie. Spolu s tým sa zmenil aj hardvér, na ktorom systém beží, celkovo tak pôsobí moderne a oveľa svižnejšie. Čiastočne sa zmenilo aj rozostavanie menu, avšak ak máte skúsenosti s predchádzajúcim systémom, veľmi rýchlo si zvyknete.

Najväčšou zmenou z hľadiska rozhrania sú dlaždice na hlavnej obrazovke pre rýchly prístup. Dobrou správou je, že nejde len o vizuálne a výkonnostné zmeny, ale aj funkčné a veľmi vítané. Nová generácia podporuje bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay, v zimných mesiacoch zase veľmi oceníte možnosť zohrievania batérie na jedno kliknutie bez nutnosti spúšťať navigáciu. Poteší tiež funkcia Digitálny kľúč, vďaka čomu môžete auto odomknúť a naštartovať len pomocou telefónu.

EV3 je vybavená poriadnou porciou asistenčných systémov, ktorých cieľom je v prvom rade držať v bezpečí vás a ostatných účastníkov premávky, vrátane chodcov. Už v základe je k dispozícii takmer plný balík, od predchádzania čelným zrážkam, cez sledovanie pozornosti vodiča až po udržiavanie v jazdných pruhoch. V najvyššej výbave majú asistenčné systémy ešte vyššiu úroveň a namiesto upozornenia aj priamo zasahujú do riadenia. Pridáva sa tiež 360-stupňová parkovacia kamera či autonómne parkovanie.

Po EV6 a EV9 sa KIA rozhodla s príchodom EV3 vrátiť späť k prednému pohonu. Výkon je fixný pre všetky verzie s hodnotou 150 kW (204 koní) a krútiacim moment 283 Nm. Rozdiel je cítiť, najmä ak dlhodobo jazdíte s autom so zadným náhonom, ale nie je to problém. Z hľadiska efektívneho prenášania výkonu na cestu to už problém čiastočne je, ale nejde o nič zásadné. Auto predsa neplánujete preháňať na okruhoch, ale bežných cestách.

Pocit z jazdy ako taký však musím hodnotiť pozitívne, s EV3 sa jazdí perfektne za každých okolností, pričom pružnosť je aj napriek vyššie spomínanej konfigurácii výborná. Podvozok je taktiež dobre naladený, vôbec nie je tvrdý, čo je ideálne na každodenné jazdenie a nie až tak kvalitné cesty. Prekvapilo ma dobré odhlučnenie interiéru, na ktoré som zvyknutý práve z IONIQ 6.

Ako som spomínal už v úvode článku, EV3 síce je postavená na platforme E-GMP, nedisponuje 800 V architektúrou. Uspokojiť sa musíme so štandardnou 400 V architektúrou, ktorá priamo ovplyvňuje z pohľadu vodiča len jeden parameter – rýchlosť nabíjania. Napriek zásadnej zmene napäťovej úrovne Kia prináša do EV3 obe verzie nových akumulátorov z pohľadu kapacity. Na výber je 58,3 kWh akumulátor s kombinovaným dojazdom 436 kilometrov a 81,4 kWh akumulátor s kombinovaným dojazdom až 605 kilometrov.

Nami testovaný model bol vybavený väčším akumulátorom, ktorý sa dokáže nabíjať maximálnym výkonom 128 kW, aj keď v realite s nám podarilo dostať ešte o pár kW vyššie. Napriek tomu sa nabíjací čas z 10 na 80 % pohybuje okolo hranice 30 minút. Zaujímavé je, že ako pri 800 V, tak aj pri 400 V architektúre EV3 je maximálny nabíjací prúd 350 A, a nabíjací výkon tak vyslovene obmedzuje len nižšie napätie. Skvelým benefitom je funkcia V2L, ktorá vám umožňuje využiť akumulátor vozidla ako zdroj energie cez interiérovú zásuvku alebo s externým adaptérom do výkonu 3,6 kW.

Auto som mal k dispozícii v týždni, kedy bolo počasie pomerne premenlivé. Ako obvykle, prvá jazda viedla z Bratislavy do Trnavy po diaľnici, kedy sa spotreba po 60 kilometroch a vonkajšej teplote -2 stupne dostala na 21,4 kWh/100 km, čo znamená dojazd približne 400 km. Dlhší diaľničný úsek pri rýchlosti 130 km/h po R1 už spotreby vyhnal ešte vyššie, až na 24,6 kWh/100 km (dojazd cca 340 km), aj keď počasie prialo oveľa viac – bolo príjemne slnečno a miestami až 11 stupňov.

Na druhú stranu, jazdy na okresných cestách alebo po meste dokážu spotreby dostať oveľa nižšie. Na krátkych trasách sa to v zime síce neprejaví, nakoľko auto sa snaží zakaždým vykúriť studený interiér, pri teplejšom počasí vie ísť spotreba hlboko po 20 kWh/100 km, kedy dojazd pohodlne prekračuje 500 km. Napríklad krátky 12 kilometrový úsek v rámci Bratislavy a kúsok po mestskej D1 dokázala EV3 zvládnuť za 17 kWh/100 km.

KIA EV3 je elektromobil s veľkým potenciálom, a to predovšetkým vďaka kompaktným rozmerom s priestranným a príjemným interiérom, veľmi dobrým komfortom v rámci triedy a ponúkanými technológiami a cenou, ktorá už môže byť zaujímavá pre väčšiu skupinu ľudí. Verzia so štandardným akumulátorom je k dispozícii od 37 690 €, s väčším od 43 590 €. Jediným citeľným negatívom je absencia 800 V technológie. Cena nami testovaného modelu bola 55 770 €.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.