Na Milánskom týždni dizajnu 2025 predstavila Kia bližšie svoj najnovší koncept pripravovaného elektromobilu, Kia EV2, ktorý sa bude vyrábať na Slovensku. S blížiacim sa termínom spustenia výroby teraz spoznávame aj filozofiu jeho interiéru.
Oproti interiérom pripomínajúcim obývačky chce Kia v prípade modelu EV2 navodiť skôr dojem otvorenosti, pripomínajúci „piknik v meste“.
Kia postupne vypĺňa čísla vo svojej sérii elektromobilov s predponou EV- a čoskoro sa dostane k zatiaľ najmenšiemu a cenovo najdostupnejšiemu modelu z nich. Automobilka sa netají tým, že cena základnej verzie by sa mala pohybovať okolo hranice 30-tisíc eur. Ak sa nič zásadné nezmení, výroba sa má začať začiatkom budúceho roka v závode Kia Slovakia v Tepličke nad Váhom.
Počas predstavenia modelu v Miláne sa automobilka venovala najmä interiéru, ktorý má napriek menším rozmerom pôsobiť otvorene, flexibilne a zároveň harmonicky. Druhý rad sedadiel sa dá sklopiť k podlahe, predné sedadlá sú posuvné a vytvárajú priestor, ktorý možno využiť na oddych počas nabíjania alebo ako miesto na posedenie v prírode či na parkovisku. V kabíne sa objavujú aj prvky ako odnímateľné vankúše, prenosné reproduktory či variabilné priehradky, ktoré majú zvýšiť každodennú využiteľnosť.
Pri návrhu interiéru sa Kia nechala inšpirovať balkónmi či mestskými terasami, teda miestami, ktoré aj na malom priestore dokážu poskytnúť istý pocit súkromia a oddychu. Interiér by tak mal pôsobiť odľahčene a bez zbytočných masívnych prvkov. Dominantnou farbou v ňom bude svetlomodrá, ktorá má opticky zväčšovať priestor a zjemňovať celkový výraz interiéru. Špeciálnu pozornosť automobilka venovala aj výberu materiálov s nízkou environmentálnou záťažou.
Palubná doska a výplne dverí modelu, sú vyrobené z materiálu Simplifyber Fybron – zmesi celulózy, recyklovaných textílií a drvených vlákien, spracovaných spôsobom, ktorý nevyžaduje tkanie ani pradenie. Druhým prvkom je použitie mycélia, ktoré Kia v kombinácii s polyuretánom využila na svetlomodrých plochách interiéru a na báze poľnohospodárskeho odpadu tiež na výplň v opierkach dverí. Tretím typom materiálu je ľanové vlákno spracované v kompozite AmpliTex, ktoré sa nachádza napríklad v konštrukcii operadiel sedadiel a v podporných štruktúrach kabíny. AmpliTex je plne recyklovateľný a po skončení životnosti vozidla sa dá ďalej spracovať na nové kompozitné časti.
Kia postaví model EV2 na platforme E-GMP, ktorú využívajú aj modely EV3, EV4, EV6 a EV9. V tomto prípade pôjde o jej 400-voltový variant vhodnejší pre menšie autá. V sériovej výrobe by mali byť k dispozícii dve batériové verzie – základná s kapacitou 42 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd okolo 300 kilometrov podľa metodiky WLTP, a väčšia 62 kWh verzia s predpokladaným dojazdom približne 440 kilometrov. Obe batérie budú pravdepodobne využívať odlišné zloženie – menšia má mať lítium-železo-fosfátové články (LFP), väčšia klasické NMC (nikel-mangán-kobalt).
Vozidlo bude poháňané elektromotorom na prednej náprave, pričom výkon zatiaľ automobilka oficiálne neuviedla. Očakáva sa však, že základná verzia sa bude pohybovať na úrovni okolo 100 kW, teda približne 136 koní, čo je štandard v tomto segmente. Rovnako tak nie je zatiaľ potvrdená existencia verzie s pohonom všetkých kolies, v prípade EV2 to zatiaľ vyzerá na čisto predokolku.
Rýchlosť nabíjania by sa mala pohybovať na úrovni známej z menších 400-voltových systémov. Nabitie z 10 na 80 percent by malo trvať zhruba 30 minút na rýchlonabíjačke. Automobilka však sľubuje, že EV2 bude podporovať aj obojsmerné nabíjanie, tzv. funkciu V2L (vehicle-to-load), vďaka ktorej bude možné z auta napájať externé zariadenia, ako sú napríklad notebooky, kávovary či malé spotrebiče.
Hoci Kia zatiaľ nehovorí o výkone, zrýchlení ani maximálnej rýchlosti, je zrejmé, že EV2 má byť predovšetkým praktické auto do mesta a na každodenné jazdenie. Technické parametre sú preto nastavené konzervatívne, s dôrazom na dojazd, cenu a úžitkovú hodnotu, nie na športové výkony. Zaujímavejšie ako čísla na papieri tak budú v tomto prípade skôr možnosti prispôsobenia interiéru, efektivita v reálnej prevádzke a celková dostupnosť.