Hurá, ideme na dovolenku! A tentokrát si ju poriadne užijeme, nebudeme sa trmácať autom, vlakom, či nebodaj autobusom. Zaslúžime si komfort, ktorý dokáže poskytnúť len letecká doprava.
V ideálnej dobe by sme nasadli do lietadla, užili si oddych a vrátili sa šťastlivo späť. V realite je to častokrát inak. Lietadlo môže z rôznych dôvodov meškať, pre príklad nemusíme chodiť ďaleko, takúto nepríjemnosť zažili slovenskí turisti minulý týždeň.
Ide o veľkú nepríjemnosť, ktorú pozná aj európska legislatíva. Vďaka nej si môžeme nárokovať finančnú kompenzáciu za meškanie, ale i za zrušenie letu.
Napriek tomu, že tieto kompenzácie sú bežné na celom svete, zdá sa, že na Slovensku sme si už tak zvykli na katastrofálnu úroveň služieb, že nás ani nenapadne uvažovať, že by sme mohli dostať niečo od leteckej spoločnosti. Podobne, ako nepýtame kompenzáciu od Železničnej spoločnosti Slovensko, či od poskytovateľov autobusovej dopravy, keď si neplnia to, za čo im platíme.
Kedy si môžete uplatniť nárok?
Prirodzene, na to, aby sme mali nárok na kompenzáciu, musia byť splnené presne definované faktory. Od nich sa potom odvíja aj výška odškodnenia. Najdôležitejšie sú tri: celková doba meškania, dĺžka letu a v prípade zrušenia letu údaj, ako dlho pred odletom bol zrušený.
Nárok vzniká vtedy, ako let z EÚ/prílet do EÚ (vrátane letísk v Nórsku, Švajčiarsku, Lichtenštajnsku a na Island):
- mešká viac ako 3 hodiny;
- je úplne zrušený menej ako za 14 dní bez toho, aby bol zabezpečený náhradný let;
- nedá sa nastúpiť do lietadla z dôvodu prekročenia kapacity lietadla (overbooking).
Nezabúdajte, že za meškanie letu sa považuje meškanie príletu, nie odletu. Častokrát sa totiž môže stať, že lietadlo mešká pri odlete 3 hodiny, ale počas letu časovú stratu zníži a pristane s meškaním pod 3 hodiny, vtedy nárok na kompenzáciu nemáte.
Samotná výška kompenzácie závisí od dĺžky letu. Sumy za odškodnenie vyzerajú takto:
- vzdialenosť do 1 500 km – 250 eur;
- vzdialenosť od 1 500 do 3 500 km – 400 eur;
- vzdialenosť nad 3 500 km – 600 eur.
V prípade, že vám dopravca ponúkne náhradný let s podobným časovým rozvrhom, môže byť náhrada znížená o 50 %.
V závislosti od vzdialenosti letu a času meškania máte nárok na občerstvenie, jedlo, bezplatné telefonické a e-mailové spojenie, resp. aj ubytovanie.
Nárok na odškodnenie si vyžiadate od leteckej spoločnosti cez ich webstránku. V menu nájdete sekciu, ktorá sa venuje práve žiadostiam o kompenzáciu. Tam uvediete všetky požadované údaje. Môžete tiež využiť zákaznícku linku, alebo vyplniť kontaktný formulár, kde uvediete relevantné údaje (číslo rezervácie a letu, informácie o nároku, bankové spojenie).
Poslednou možnosťou je obrátiť sa na spoločnosti, ktoré sa za províziu venujú vymáhaniu finančných kompenzácií. Niektoré cestovné agentúry poskytujú možnosť dokúpiť si za pár eur službu, ktorá im pomôže práve v takomto prípade. Cestujúci k dovolenke získa overenie nároku na kompenzáciu a plný servis pri jej vymáhaní. Aj v tomto prípade však nezískate plnú kompenzáciu, ale len cca 80 % z nej.
Aké treba doklady na uplatnenie kompenzácie?
Odškodnenie nedostanete automaticky, musíte si ho uplatniť a preukázať sa, že máte naň nárok. Preto nezabúdajte na to, aby ste si zabezpečili potrebné dokumenty.
Ide najmä o rezerváciu letenky a palubný lístok za každého člena, kto bude požadovať odškodnenie. Odložte si aj všetky doklady a potvrdenky o použití transferu (napr. taxíka) a, samozrejme, náklady za ubytovanie v hoteli, ak ste museli prenocovať.
Ani v prípade, že tieto dokumenty nemáte to ešte neznamená, že ste prišli o nárok na odškodnenie. Pri komunikácii s leteckou spoločnosťou je oveľa rýchlejšie a menej komplikovanejšie mať príslušné dokumenty, ako sa sporiť o to, na čo máte nárok.
Kedy nevzniká nárok na kompenzáciu?
Nárok na kompenzáciu nemáte automaticky vždy, za každých okolností. Nárok vám nevzniká vtedy, ak:
- meškanie letu zapríčinilo nepriaznivé počasie, alebo živelná pohroma;
- na letisku vypukol štrajk;
- bola ohrozená bezpečnosť letu/letiska;
- nastala hrozba teroristického útoku, alebo došlo k politickej nestabilite;
- nastalo prehustenie vzdušného priestoru;
- došlo k poškodeniu lietadla vonkajšími vplyvmi.
Dobré vedieť: Kompenzáciu za zrušenie či meškanie letu môžete požadovať až 3 roky spätne.