Kalifornská spoločnosť Karma Automotive, založená v roku 2014 ako pokračovateľ spoločnosti Fisker, sa zameriava na vývoj exkluzívnych plug-in hybridných a elektrických automobilov.
Vlajkovou loďou automobilky je luxusný elektromobil Karma Revero GT, ktorý naznačuje, že cieľom firmy je skôr high-end zákaznícky segment.
Karma plánuje uvedenie elektrického sedanu GSe-6, oznámila však, že vyvíja pohonné ústrojenstvo pre unikátne vodíkové vozidlá. Výnimočnosť pohonu spočíva v tom, že si vodík pre palivový článok bude vyrábať sám – z metylalkoholu.
Technológia pôsobí komplikovaným dojmom, ale z určitého pohľadu dáva zmysel. Karma argumentuje, že metanol sa dá vyrábať ekologicky z bioodpadu a drevnej hmoty (preto sa aj ľudovo nazýva drevný lieh) a plnú nádrž je možné natankovať za pár minút, ako klasické palivo. Prakticky rovnako rýchlo sa však dá natankovať aj priamo vodík. Metanol ale nepotrebuje špeciálnu výbavu na čerpacích staniciach a dal by sa distribuovať rovnakým spôsobom, ako tradičné uhľovodíkové palivá.
Karma pri vývoji pohonu spojila sily s dánskou spoločnosťou Blue World Technologies. Systém je postavený na metanolovom palivovom článku, palivo prejde reformátorom metanolu, ktorý ho premení na vodík a ten sa následne používa na výrobu elektriny, ktorá poháňa elektromotory. Obaja partneri zdôrazňujú, že metanol je v tomto procese vodíkový nosič, nespomínajú však vedľajšie produkty transformácie.
Keďže chemické zloženie metanolu je CH3OH, po jeho transformácii nevyhnutne zostáva nejaký uhlík, zrejme vo forme oxidu uhličitého. Tak to chodí pri bežnom palivovom článku na metanol, aký využíva aj metanolový plug-in hybrid RG Nathalie.
Otázkou je, na čo je dobré vyrábať si vodík na palube, ak sa dá natankovať priamo? Takéto riešenie by bolo prijateľné skôr v nejakej núdzovej situácii. Počas 2. svetovej vojny, keď bol nedostatok benzínu v civilnom sektore, sa používali autá s pohonom na drevoplyn.
Bežne používaný systém vtedy pozostával z rozmernej pece na drevo pripevnenej ku karosérii automobilu. Tu sa pyrolýzou dreva – najvhodnejšie bolo drevo z listnatých stromov bez živice – vyrobil horľavý plyn s obsahom oxidu uhoľnatého (CO), vodíka (H2), metánu (CH4) a oxidu uhličitého (CO2), ktorý po ochladení a vyčistení nahradil benzín. Fungovalo to, ale od elegantného a efektívneho riešenia to bolo ďaleko.
Podobne neefektívne vyzerá metanolový pohon. Časť energie sa stratí pri jeho syntéze a distribúcii na čerpacie stanice, ďalšia časť pri výrobe elektriny na pohon elektromotorov a ďalších agregátov auta, nehovoriac o emisiách CO2, ktorý vznikne pri spaľovaní metanolu.
Ak zaradíme ako medzičlánok ešte výrobu vodíka a v palivovom článku sa bude spaľovať ten, musíme ešte prirátať energetickú stratu na vrub tejto transformácie.
Viaceré automobilky považujú vodíkové pohony za životaschopnú alternatívu a investujú miliardy do ich vývoja a príprave infraštruktúry. Ale žiadna z veľkých značiek nejde na vodík okľukou cez metanol. Samotné vodíkové autá sú pritom z hľadiska uhlíkovej stopy diskutabilné.
Karma Automotive a Blue World Technologies plánujú nainštalovať svoje metanolové pohony do flotily sedanov GSe-6 do konca roku 2021. Testy budú prebiehať v USA a v Dánsku. Výsledky testov do veľkej miery rozhodnú o ďalšom osude tejto technológie.
Dodajme, že rozhodujúcim arbitrom bude trh. A zákazníkov, nadšených kúpou drahého hybridu, ktorý nemajú kde natankovať, bude ako šafránu.