Kalifornský regulátor pre kvalitu ovzdušia (California Air Resources Board, CARB) urobil minulý týždeň rozhodnutie, ktoré kontrastuje s politikou administratívy D. Trumpa, známeho skeptika voči klimatickej zmene.
Autobusmi k čistejšiemu ovzdušiu
CARB chce, aby tranzitné autobusy mali od roku 2029 nulové emisie. Rada CARB sa jednomyseľne uzniesla, že do desiatich rokov sa musí zvýšiť počet busov poháňaných batériami, alebo palivovými článkami a od roku 2029 budú musieť byť všetky nové tranzitné autobusy vozidlami s nulovými emisiami. Žiadne kompromisy typu LPG, alebo CNG sa nekonajú.
Kalifornia tak postupne prejde v hromadnej, aj v diaľkovej autobusovej doprave na elektrický pohon, keďže ej vodíkové palivové články vyrábajú elektrinu poháňajúcu elektromotory.
Uznesenie CARB ide ešte ďalej a do roku 2040 chce dosiahnuť, aby bola flotila autobusov v Kalifornii kompletne bez emisií. Zmena má byť ekvivalentom, akoby z tamojších ciest ubudli 4 milióny osobných automobilov.
Podľa San Francisco Chronicle by elektrobusy (prípadne vodíkové autobusy) mali nahradiť v priebehu nasledujúcich dvoch desaťročí na cestách Kalifornie asi 14 000 autobusov poháňaných uhľovodíkovými palivami. Tým by sa do roku 2040 znížili emisie oxidu uhličitého o približne milión ton.
Podľa CARB, emisie z dopravného sektora predstavujú 40 percent emisií skleníkových plynov a 80 až 90 percent znečisťujúcich látok tvoriacich smog.
Ekonomická ekológia
Výmena autobusov bude prebiehať postupne, keďže priemerná životnosť vozidiel so spaľovacím motorom je 12 rokov. Vzhľadom na zákaz zaraďovania nových autobusov na benzín a naftu do tranzitnej dopravy od roku 2029, však bude podiel vozidiel bez emisií narastať.
Plány rozpracované v rôznych agentúrach umožnia podľa CARB zaradiť do premávky 1 000 autobusov bez emisií do roku 2020. Predpokladá sa, že prechod na elektrifikáciu ušetrí až 1,5 miliardy dolárov z nákladov na údržbu, pohonné hmoty a ďalších nákladov po úplnom vybudovaní infraštruktúry do roku 2050.
Uvádzanie ekologických opatrení do praxe však nebude jednoduché. Jednak kvôli právnym potýčkam s legislatívou na federálnej úrovni USA, ale aj kvôli lobistickým tlakom výrobcov palív.
Okrem toho bude potrebné dobudovať zodpovedajúcu infraštruktúru – nabíjacie stanice a čerpacie stanice na vodík. Tejto infraštruktúre bude potrebné prispôsobiť aj dopravné trasy, alebo zastávky, čo má vplyv na zmeny dopravných grafikonov.
Čína je svetový znečisťovateľ, aj ekologický líder
No nech vyzerá kalifornský zámer akokoľvek progresívne, v zahraničí existujú príklady omnoho razantnejších zámerov a hlavne počinov.
Čínske veľkomesto Šen-Čen (anglicky Shenzen) s dnes už viac ako 12,5 miliónmi obyvateľov bez väčšej pompy nahradilo všetkých 16 000 autobusov elektrobusmi, uvádza The Guardian.
A aby toho nebolo málo, na elektrický pohon má prejsť do konca roku aj všetkých zhruba 22 000 taxíkov. Tam už vzniká isté napätie, kvôli nedostatočnej hustote nabíjacej infraštruktúry, no sú to kroky, ktoré v razancii nemajú vo svete obdobu.
Ale príklady ambicióznych projektov elektromobility nájdeme aj v Londýne, či v New Yorku.
Londýn plánuje zameniť všetky jednopodlažné autobusy za bezemisné do roku 2020 a všetky poschodové (double-deckers) do roku 2019 za (zrejme plug-in) hybridy. New York to vidí podobne ako Kalifornia a autobusy chce plne elektrifikovať do roku 2040.