Moderné technológie znamenajú pokrok, nie však automaticky a za každú cenu. To, čo nám šepká zdravý sedliacky rozum je teraz potvrdené celoeurópskym prieskumom.
Objednala si ho spoločnosť Epson, výsledky sú viac ako prekvapujúce. Ukazuje sa totiž, že až 71 % učiteľov a 59 % rodičov chce, aby sa v triedach kládol väčší dôraz na tlačené materiály, ako sú učebnice a pracovné listy.
Je to prekvapivé, pretože výsledky prichádzajú po rokoch masívnych investícií (v západnej Európe, nie na Slovensku) do školských technológií s osobitným dôrazom na notebooky pre študentov. Teraz sa 26 % učiteľov domnieva, že prenosné počítače a tablety majú, resp. môžu mať škodlivý vplyv na učenie. Prevažná väčšina učiteľov a rodičov považuje používanie tradičných tlačených učebníc a pracovných listov v triedach za pozitívne.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že používanie tabletov a notebookov prináša viacero negatívnych vplyvov na vyučovanie. Skoro polovica (48 %) respondentov uviedla, že zaregistrovali pokles v čitateľských zručnostiach, 22 % tvrdí, že znižuje schopnosť uchovávať vedomosti, 29 % uvádza zníženie angažovanosti a 9 % uviedlo, že spozorovali koreláciu (vzájomný vzťah medzi variabilnými znakmi alebo vlastnosťami dvoch alebo viacerých javov) so zníženým dosiahnutím cieľov.
Štatistiky naznačujú, že vzdelávanie detí je lepšie z učebníc ako z obrazoviek. Niektoré európske vlády už začali konať. Vo februári 2024 švédska ministerka školstva Lotta Edholmová povedala: „Človek získa najlepšie podmienky na rozvoj základných zručností v čítaní a písaní v analógovom prostredí pomocou analógových nástrojov“.
Prieskum tiež ukázal, že 66 % učiteľov považuje tradičné tlačené učebnice a pracovné listy za faktory zlepšujúce zručnosti v čítaní, 52 % učiteľov a 46 % rodičov uviedlo, že umožňujú lepšie uchovávanie vedomostí. Okrem toho 46 % učiteľov a 41 % rodičov tvrdí, že tieto materiály lepšie podporujú odlišné štýly učenia.
Správa ukazuje, že 36 % učiteľov súhlasí s tým, že politici by mali byť opatrnejší so zavádzaním noviniek. Príchod notebookov a tabletov nie je vždy dobrou voľbou. 44 % učiteľov hovorí, že mnohí politici nemajú dostatočný kontakt s praxou vyučovania, aby mohli dávať najlepšie odporúčania. Kvalitné verejné obstarávanie vo vzdelávaní by malo tieto poznatky zohľadňovať.
Učiteľov v tomto názore podporujú aj rodičia. Tvrdia, že sa často hádajú so svojimi deťmi kvôli dlhému času strávenému pri obrazovkách. 37 % súhlasí a 14 % rozhodne súhlasí, že notebooky v školách im sťažujú zvládanie času stráveného pred displejom doma, najmä keď sú domáce úlohy zadávané online.
Pri hľadaní riešenia chce 45 % rodičov a 42 % učiteľov vidieť vyváženejšie využívanie technológií v školách. To si vyžaduje nový hybridný prístup k vzdelávaniu, pri ktorom sa spoločne využívajú digitálne aj papierové zdroje.
Tlačiarne, ako aj výrobcovia tlačiarní si teda môžu mydliť ruky. Marcel Divín z Epson Europe CZ & SK hovorí: „Náš prieskum poukazuje na to, že rodičia a učitelia chcú rovnováhu a väčšie využívanie papiera v triedach – to sa môže zdať od výrobcu tlačiarní samoúčelné, ale výsledky hovoria za všetko. Väčšina verí, že učebné materiály, ako sú učebnice a pracovné listy, zlepšujú čitateľské zručnosti. Technológia má cenné miesto a je dôležité, aby sme dokázali vychovať budúcu pracovnú silu zdatnú v digitálnych technológiách, ale je potrebné ju starostlivo riadiť, aby sa zabezpečilo, že technológia bude podporovať, nebude rozptyľovať ani znižovať dosiahnuté výsledky“.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.