Určite to poznáte. Čo bolo skôr, vajce alebo sliepka? V podobnom duchu sa nesie aj téma e-bikov. Je to bicykel alebo motorka? Konečne sa však zdá, že poznáme odpoveď, aspoň na úrovni Európskej únie.
Súdny dvor EÚ oznámil svoje prelomové rozhodnutie, v ktorom túto problematiku rozlúskol. E-biky s asistenciou pedálov sú podľa jeho rozsudku vlastne bicykle a nie motorky alebo iné motorové vozidlá.
To znamená, že jazdci e-bikov nie sú povinní byť poistení rovnakým spôsobom ako motoristi a v prípade nehody bude jazdec odškodnený ako cyklista, nie ako vodič motorového vozidla.
Tento problém je na stole už niekoľko rokov, prelomovou udalosťou bola nehoda v Belgicku, kedy jazdca na e-biku usmrtil motorista. Súdne konanie vo veci odškodnenia pre rodinu spochybnilo, či jeho rodina bude mať nárok na automatické odškodnenie ako zraniteľný účastník cestnej premávky podľa belgického práva, alebo či by mal byť jeho e-bike klasifikovaný ako motorové vozidlo.
Belgický súd sa potom rozhodol postúpiť prípad Súdnemu dvoru EÚ, ktorý vyniesol rozsudok v znení, že motorové vozidlo musí byť poháňané výlučne mechanickým pohonom, teda elektronickou podporou pedálov. E-biky sú v EÚ stále klasifikované ako bicykle.
Súd dospel k záveru, že sa nezdá, že by e-biky boli schopné spôsobiť tretím stranám telesnú alebo materiálnu škodu porovnateľnú so škodou, ktorú môžu spôsobiť motocykle, autá, nákladné autá alebo iné vozidlá.
Bolo poukázané aj na zákonnosť poistenia motorových vozidiel, z čoho vyplýva, že definícia sa vzťahuje na motocykle a iné vozidlá, ktoré sú opäť poháňané výlučne mechanickou silou.
Krajiny na celom svete majú rôzne pravidlá a klasifikáciu e-bikov. Je známe, že predpisy EÚ, na rozdiel od USA, obmedzujú e-biky s asistenciou pedálov na maximálny nominálny výkon nie viac ako 250 W a na rýchlosť do 25 km/h.