Dacia je fenomén, ktorý tu nemal byť. Po ’89 sa tak nejako očakávalo, že sa značka postupne vytratí. Dnes? Ukazuje sa, že si k nej našli cestu motoristi celej, nielen východnej, Európy. Prečo je to tak?
Odpoveď má viacero vrstiev. Nedá sa automaticky odpovedať, že je to len kvôli nízkym cenám modelov značky. Obrovským benefitom, ktorý neponúka prakticky žiadna európska automobilka, je pohon na LPG. Ten je, ako vieme, nielen ekologickejší ako benzínový, ale aj výrazne lacnejší. Aspoň tak sa to tvrdí. Ako je to naozaj? Vyskúšali sme.
Sadli sme do minuloročnej Dacie Jogger, ktorá mala najazdených necelých 10 000 km, teda akurát po zábehu. Na bratislavskej benzínke sme načapovali plné nádrže, teda benzínovú i plynovú. Schválne, skúste si tipnúť, koľko vás vyjde jedna plná nádrž na LPG? Pri aktuálnych cenách to bolo necelých 30 eur, dojazd je pritom takmer 500 km. Spotreba na LPG je v medzimestskej premávke nižšia, na diaľnici musíte rátať s kratším dojazdom a práve ten nás zaujímal. Koľkokrát budeme tankovať na našej ceste, ktorá má zhruba 600 km?
Cesta na dovolenku vyžaduje aj isté plánovanie. Preto je dobré vedieť, koľkokrát počas nej budete musieť tankovať, pretože LPG nie je na každej čerpacej stanici. Ak sa vám však podarí aj minúť plyn, Jogger vás v štichu nenechá. Prepne sa na benzínovú nádrž a idete ďalej. Čo na to hovoríte, elektrickí autičkári?
Technické údaje Dacie Jogger:
nádrž benzín | 50 l |
nádrž LPG | 40 l |
priemerná spotreba benzín | 6 – 6,1 l/100 km |
priemerná spotreba LPG | 7,6 – 7,8 l/100 km |
Samozrejme, papier toho znesie veľa, iná je realita. Jogger sme naplnili na prasknutie a okrem toho nahodili aj strešný nosič. To sú veci, ktoré vplývajú na spotrebu. V Bratislave sme natankovali Eco autoplyn, cena za liter bola 0,729 eur. Na mape sme si pozreli, kde by sme mohli cestou tankovať, kvôli testu sme sa rozhodli minúť plyn až na doraz. Však sa nič neudeje – keď sa minie, budeme páliť benzín. V praxi však odporúčame využívať plánovač LPG staníc.
Cesta ubiehala rýchlo, pohon na LPG s litrovým motorom sa statočne popasoval aj s prevýšením, vôbec nemal zlý ťah. Keď sme sa blížili k Villachu (Faaker See), kde zvyčajne tankujeme benzín, len sme prebrnkli ďalej, k talianskym hraniciam.
Pri priemernej rýchlosti 118 km/h je spotreba plynu skvelých 8,7 l. Na diaľnici bolo pomerne dosť obmedzení kvôli prácam na ceste, išli sme tak rýchlo, ako to dovolili dopravné predpisy. Prešli sme rakúsko-taliansku hranicu a stále ideme na slovenský plyn. Pípa rezerva, oči máme prilepené na ukazovateli prejdených kilometrov. Dosiahneme míľnik 500 km?
Napokon sme nádrž minuli pri prejdení 480 km, čo je fantastické číslo. Prechod z LPG na benzín sme prakticky nespozorovali. Keď vozidlo išlo v podstate len na plynové výpary, raz sme zaznamenali zmenu zvuku motora. Samotný prechod bol prakticky nespozorovateľný. V jeden okamih svietila LED-ka signalizujúca LPG pohon a v druhý okamih nesvietila.
Od Bibione nás delilo zhruba 120 km a my sme sa rozhodli, že natankujeme plyn, až keď vyjdeme z mýta. Mimochodom, Taliani nemajú LPG, ale GPL. Tankujeme ho na provinčnej čerpačke Tamoilu, úslužný pán vybehne a natankuje nám sám od seba. Na Slovensku je síce všade napísané, že si nesmiete tankovať sami, ale realita je skôr opačná, personálu sa do toho moc nechce. Vedeli ste, že Taliansko je na treťom mieste v počte vozidiel jazdiacich na plyn? Cena za liter plynu je 0,719 eur, takže ešte menej ako u nás.
Koľko vás teda vyjde cesta z Bratislavy do Bibione na LPG? Ak by ste išli výlučne na plyn, a tankovali by ste za 0,729 eur, pri spotrebe 8,6 l/100 km zaplatíte zhruba 37,60 eur. Samozrejme, plus rakúska diaľničná nálepka 9,90 eur + 11,70 eur za mýto v Taliansku. Cesta tam a späť činí 75,20 eur, s diaľničnými poplatkami by to bolo 108,50 eur.
Ako vidíte, cesta na sever Talianska nie je vôbec taká drahá, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, a to nemusíte sedieť v elektromobile. Pred cestou do zahraničia si rozhodne pozrite ceny plynu, na rakúskych čerpacích staniciach totiž môžete na cenu 1,499 eur za liter LPG!