Na to, kedy si konečne sadneme za volant nového elektromobilu Hyundai IONIQ 5 sme sa tešili už od jeho predstavenia. Všetci v redakcii sme sa zhodli, že takto má vyzerať pohľad do budúcnosti, takto má vyzerať elektromobil, ktorý chce zaujať novú generáciu vodičov. Podarilo sa?
Keď Hyundai ešte v roku 2019 odhalil koncept vozidla, ktoré sa inšpirovalo svojim dizajnom v 45 rokov starom modeli Pony Coupe Concept z roku 1974, dúfali sme, že sa raz niečo podobné dostane do výroby. Podarilo sa! Navyše IONIQ 5 sa od konceptu Hyundai 45 príliš nelíši (najmä pri pohľade na exterér), čo nebýva stále zvykom. A tak sme sa v areáli Elesko, neďaleko Bratislavy, mohli po 2 rokoch od očarenia konceptom postaviť vedľa produkčnej verzie, ktorá akoby prišla z budúcnosti.
Ak si otvoríte brožúru Hyundai k novému modelu, hneď prvá veta znie takto: „Nádherný a mimoriadne vyspelý IONIQ 5 nanovo definuje pohľad ľudí na elektrické automobily“. Často ide len o nudné marketingové formulácie, no v tomto prípade súhlasíme, že IONIQ 5 skutočne nanovo definuje pohľad na elektromobily. Ak sa len pozrieme na predchádzajúce elektrické modely Hyundai – IONIQ Electric alebo KONA Electric, novinka s nimi nemá absolútne nič spoločné. Je to úplne nový elektromobil, a to doslova od podlahy.
Základom je totiž nová modulárna platforma E-GMP (elektrická globálna modulárna platforma), z ktorej budú vychádzať aj ďalšie elektromobily výrobcu. Základom je umiestnenie batérií v spodnej časti podlahy a umiestnenie elektromotorov v prednej a zadnej časti. Prioritne je IONIQ 5 zadokolka, pričom pri verzii 4×4 sa pridáva aj predný elektromotor prepojený so zadným spojkou.
Čo sa tvorcom podarilo je jednoznačne dizajn, ktorý ohuruje aj naživo. V našom prípade sme mali k dispozícii výbavu 225kW/73kWh, 4×4, Premium s príplatkovým matným lakom Gravity Gold (990 €). Wow, bolo prvé čo sme si povedali s kolegom Stanom, keď sme k autu prišli. Nevedeli sme sa vynadívať na prednú, zadnú časť, ale aj bočnú líniu. Je to hathback alebo crossover? IONIQ 5 klame telom, je väčší ako sa vám bude zdať z fotografií. Je vo crossover s karosériou hatchacku 🙂
Povieme to takto, ak sa vám IONIQ 5 páčil z fotografií a videí, tak tento pocit zostane, aj keď sa pred novinku postavíte naživo. A možno budete ešte nadšenejší. Je to kus auta, ktoré nie je opozerané, ktorého dizajn je odvážny a bude sa vám páčiť. Predné svetlá Parametric Pixel zaujmú grafikou, vďaka ktorej IONIQ 5 na ceste neprehliadnete.
Nám sa páči celkovo členenie prednej masky, kde v dolnej časti nájdete dokonca aktívne vzduchové klapky. Moderne pôsobia aj zapustené kľučky dverí, ktoré sa vám vo výbave Premium vysúvajú automaticky.
Prednú kapotu viete otvoriť, aby ste prípadne sami dolievali potrebné kvapaliny, najmä tú do ostrekovačov. Pozitívnou správou je, že je tu aj priestor na káble alebo iné vecičky. Ak máte pohon 4×2 tak má 57 litrov, v prípade pohonu 4×4 je tento odkladací priestor s objemom 24 litrov.
Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše, do kolien doslova padáme keď vidíme naživo zadnú časť. Tá sa mimoriadne vydarila. Parametrické pixlové svetlá sú presne to, čo toto auto odlišuje od všetkého, čo ste doteraz videli. Ak hráte minecraft, resp. pamätáte na prvé PC hry, toto je presne prvok, ktorý si zamilujete. Svetelný podpis sa tiahne cez celú šírku auta, pričom hlavné svetlá v tvare obdĺžnikov svietia akoby ste ich práve zobrali z nejakej počítačovej hry. Naživo je to nádherné, chytľavé, wow.
Absolútnym vrcholom modelu je rázvor. V TECHBOX si síce tieto parametre nevšímame, ale 3 000 mm je extŕem, ktorý nemôže zostať bez povšimnutia. Len pre porovnanie, aktuálne najväčšie SUV výrobcu Hyundai Santa Fe má rázvor 2 765 mm. Vidíte ten rozdiel? A to všetko preto, aby ste vnútri mali toľko miesta, ako napríklad v luxusnom sedane prémiovej triedy. Jednoducho aj za Romanom zostalo na nohy kráľovské miesto typické len pre limuzíny.
Hyundai však neurobil „veľké“ auto vnútri len tak. Za príplatok totiž môžete mať predné relaxačné sedadlá, ktoré viete aj na strane vodiča sklopiť do polohy ležmo. Pri nabíjaní alebo len tak cestovaní (zastávke) si viete urobiť maximálne pohodlie. Toto nie je štandard a pri elektromobile mimoriadne vítaná novinka.
Elektronicky dokonca viete posúvať aj zadné sedadlá, nehovoriac o tom, že stredový tunel je plne posuvný a podlaha je rovná. Interiér je tak mimoriadne veľkorysý, priestranný a najmä prispôsobiteľný. Napríklad sedadlo spolujazdca viete ovládať zozadu, podobne ako to poznáme naozaj le n v drahých prémiových modeloch. Čerešničkou na torte je aj priehradka pred spolujazdcom v tvare šuplíka. K dispozícii máte až 5 USB portov, paradoxne ani jeden modernejší USB-C, čo nás trochu prekvapilo.
Vzadu nechýba ani 250V zásuvka, ktorú však musíte odomknúť kľúčom. Unikátom však je exteriérová elektrická zásuvka V2L s napätím 230V, ktorú viete využiť pre zariadenia s príkonom do 3,6 kW (príkon je zdieľaný aj s vnútornou zásuvkou). Toto je vychytávka hodná ocenenia GADGET roka medzi automobilmi. Prečo? Konečne niekto myslel na využitie množstva energie, ktoré so sebou v elektromobiloch neustále máte. Napojíte si tu kľudne aj kosačku v teréne, kde nie je elektrina, alebo ako sme pri demonštrácii novinky videli, kávovar.
Nápadom sa medze nekladú, ak si pozriete naše video z jazdy s IONIQ 5 uvidíte, že my sme si nabíjali aj elektrickú kolobežku. Mimochodom, sám riaditeľ Hyundai Slovensko – Robert Baumgartner nám ukázal, aký „odkladací stolík“ získate, ak otvoríte zadný kufor. Svetlá totiž poskytnú rovnú plochu, na ktorú si kľudne položíte čerstvú kávu. Pripomína vám toto sedenie v kufri niečo? …vidíte, nepotrebujete státisíce, aby ste tento pocit zažili.
A externá zásuvka nie je jedinou vychytávkou, ktorú môžu modelu IONIQ 5 ostatné automobilky závidieť. Tento elektromobil totiž môže poslúžiť aj pre nabíjanie iného elektromobilu, dokonca dokáže odovzdávať energiu späť do siete! Počujete dobre, ak si kúpite elektromobil a vybijete na ceste baterku, spomeňte si na kamoša s IONIQ 5, nebudete musieť volať odťahovku 🙂
A keď už sme pri kufri, batožinový priestor má hodnotu 527 litrov. Dobré na elektromobil, nemyslíte?
Aby toho nebolo málo, viete si dopriať aj solárnu strechu. Tú sme žiaľ v testovacích modeloch nemali k dispozícii. Priplatíte si za ňu 1 500 eur. Keď už spomíname ceny, tak IONIQ 5 štartuje na cene 42 890 €, pričom aktuálne je poskytovaný bonus vo výške 1 500 eur, takže si pripravte min. 41 390 €. Za túto cenu však získate slabšiu 58 kWh batériu a výkon 170 koní.
My sme jazdili s výbavou Premium, ktorá ponúka už najväčšiu dostupnú batériu s kapacitou 72,6 kWh. Nechýba tu pohon 4×4 a výkon sústavy je až 305 koní. Náš model vyšiel na 56 780 €, čo je okrem panoramatickej alebo solárnej strechy maximum, čo za IONIQ 5 dáte. Pozrite si cenník, čo všetko je súčasťou výbavy, budete milo prekvapení.
Musíme uznať, že dynamika autu nechýba. Síce sme prešli len niečo cez 50 kilometrov, no užili sme si to poriadne. Papierové zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy robí z modelu poriadne žihadlo. V praxi, ak dupnete na pedál doslova vás oprie do sedadiel, mimochodom je to lepšia akcelerácia ako pri modeloch Hyundai N!
Pocit z jazdy je výborný. Ticho si budete užívať aj vďaka nízkemu koeficientu odporu 0,288. Všimnite si aj efektný zadný spojler.
A čo interiér? Ten je akoby z úplne iného sveta, zabudnite na hrany, tu je všetko zaoblené, dokonca z recyklovaných materiálov. Naše obavy, že sa k autu nehodí sa nenaplnili. Ihneď sme si zvykli, navyše musíme pochváliť kvalitu spracovania hodnú áut vyššej triedy.
Zaujímavo pôsobí volant bez loga. Dominantou sú však dva 12,3 palcové displeje, ktoré akoby z oka vypadli tým, ktoré poznáme z aktuálnych modelov Mercedes-Benz. Odlišné a zaujímavé je však ich biele orámovanie. Ten hlavný je samozrejme dotykový.
V prípade, že si zvolíte ponuku EV vidíte aktuálny stav kapacity batérie či dojazd. Podľa metodiky WLTP by naša testovaná verzia s 20-palcovými diskami kolies mala prejsť 430 km, maximálna teoretická hodnota pri verzii 4×2 a obutými 19-kami je 481 km. V praxi sa určite môžete spoľahnúť n 300-350 km (kľudne však dosiahnete aj deklarované hodnoty). Už z predchádzajúcich modelov Hyundai vieme, že výrobca to so spotrebou vie a jeho elektromobily sú mimoriadne úsporné.
Nám na tachometri pri preberaní elektromobilu svietil dojazd 298 km pri 81% nabití batérie. Avšak reálne sme jazdili s priemernou spotrebou 18 kWh/100 km čo je výborná hodnota. Určite sa však na spotrebu a dojazd podrobnejšie pozrieme pri dlhodobejšom teste novinky.
To čo sme si však chceli vyskúšať je rýchle nabíjanie. IONIQ 5 totiž môžete nabíjať výkonom až 225 kW! Len pre porovnanie, taký ENYAQ iV alebo ID.4 ponúkne maximálne 125-150 kW, a ak IONIQ 5 nabijete z 10 na 80% za 18 minút, zatiaľ čo konkurencii to trvá takmer pol hodinu. Na UFC nabíjaciu stanicu IONITY sme však prišli s kapaciou batériu 77% (mimochodom stratili sme len 4% kapacity na trase Elesko – Modra – Shell Senec).
A tak sme maximálny výkon pri nabíjaní nedosiahli. Doslova za minútu sme mali zo 77% batériu nabitú na 80% výkonom približne 130 kW, potom už bol nižší, keďže od 80% sa výkon nabíjania znižuje. Je to však skvelé, že dostanete auto s výkonom nabíjania takmer na úrovni elektrických superšportov.
Pri nabíjaní sme si uvedomili, že IONIQ 5 má elektronicky otvárateľné dvierka nabíjacieho konektora, čo je tiež výsadou zväčša prémiových modelov. Klobúk dole Hyundai, čo všetko ponúkne v cene, ktorá nie je prémiová
Nadšení sme, jednoducho IONIQ 5 je auto, ktoré v nás zanechalo veľa pozitívnych pocitov. Takto si predstavujeme moderný eletromobil, ktorý zaujme nielen dizajnom, ale aj praktickosťou a množstvom vychytávok, ktoré u iných modelov ani nenájdete. Pozrite si naše dojmy aj vo videu, ktoré sme si pre vás z prvej jazdy pripravili. Sme presvedčení, že budete s nami súhlasiť, ak povieme, že IONIQ 5 by mal byť vo výbere každého, kto to s elektromobilitou mysli vážne.