Reklama

Jazdili sme plug-in hybridný Peugeot 308 GT. Oplatí sa priplatiť si za baterku?

Roman Calík

Peugeot 308 sa vydaril, o tom niet pochýb. Presvedčili sme sa o tom aj v našej redakcii, keď sme si tento neprehliadnuteľný hatchback viackrát vyskúšali.

Keďže elektrifikácie je stále populárnejšou témou, pozreli sme sa na to, či sa oplatí priplatiť si za batériu a vybrať si plug-in hybridný model Peugeot 308. Ste zvedaví?

Hneď na úvod treba povedať, že Peugeot označuje svoje plug-in hybridné modely ako HYBRID. Netreba sa nechať pomýliť, ide o plnohodnotný plug-in hybrid s nabíjateľnou batériou. Príplatok za túto technológiu s bonusovou výbavou a vyšším výkonom nie je malý, v zásade si treba pripraviť minimálne + 11 100 eur, ak si vyberiete menej výkonnú verziu plug-in hybridného modelu Peugeot 308, ktorú nájdete v cenníku ako „1.6 Hybrid 180k e-EAT8“. My sme si v redakcii však vyskúšali to najlepšie, čo si pre 308-čku môžete dopriať, a tak sa cena testovaného modelu vyšplhala na 44 490 € za model Peugoet 308 GT 1.6 Hybrid 225k e-EAT8. Mimochodom súčasťou každého plug-in hybridného modelu je predĺžená záruka Optiway na 6 rokov alebo 100 000 km.

Obsah pokračuje pod reklamou

Čo treba uznať, výbava GT sama o sebe robí z 308-čky krásny hathback, za ktorým sa radi otočíte. Navyše kombinácia perleťovej farby karosérie s čiernymi doplnkami vrátane spätných lakovaných zrkadiel pôsobí extrémne dobre a moderne. Pridajte k tomu štýlové 18″ zliatinové disky KAMAKURA a máte auto, ktoré bude dlho „IN“.

Modelu sa vyslovene hodí nové veľké logo v prednej maske, nájdete ho však okrem zadnej časti aj na predných blatníkoch. Logo je čiernobiele, takže opäť tlieskam celkovej konfigurácii modelu.

Nabíjací konektor nájdete na ľavej zadnej strane. Umiestnenie konektora je z môjho pohľadu na tom lepšom mieste, ak budete nabíjať napríklad z Wallboxu umiestnenom na konci garáže alebo pri dome, pekne si zaparkujete auto nacúvaním na najlepšiu pozíciu. Ak máte Wallbox na začiatku garáže, alebo pri bráne, ako v našej redakcii, parkovať musíme predkom. Ak si budete plug-in hybrid kupovať a budete chcieť riešiť Wallbox, myslite na jeho umiestnenie, aby sa vám nabíjalo čo najpohodlnejšie.

Rovnako myslite na to, že štandardne sa plug-in hybridný Peugeot 308 dodáva s 3,7 kW palubnou nabíjačkou, kde by ste Wallbox ani nevyužili. Ak si priplatíte za 7,4 kW nabíjanie, vtedy už Wallbox dáva zmysel. Batériu si nabijete dvojnásobne rýchlejšie.

Náš testovaný model mal výkonnejšiu 7,4 kW palubnú nabíjačku a tak nabitie batérie s kapacitou 12,4 kWh trvá približne 2 hodiny. Prvé nabíjanie testovaného kúsku trvalo presne 2 hodiny a 5 minút. Batéria nabitá na 100 % odhadovala dojazd 34 km. Podľa WLTP by malo byť pritom možné prejsť 58-59 km. Aká je prax?

Reálne som v kombinovanom režime diaľnica/mesto/okresky prešiel 30 km na jedno nabitie. Nie je to málo, ale očakávania som mal väčšie. Spotreba sa pohybovala cez 20 kWh/100 km. Keďže môj denný nájazd je cca. 60 km, ak by som ho chcel prejsť v plne elektrickom režime, je potrebné nabíjať 2x. V mojom prípade to je možné, pretože mám možnosť nabíjania plným výkonom doma i v práci, je to však individuálne.

Ďalšie nabíjanie vyzerá optimistickejšie, dojazd mi ukazuje 36 km. Reálne som prešiel 32 km, pričom ranný rozvoz detí do školy mal vysokú spotrebu, rovnako ako keď jazdíte na bežné palivo, a to až 45 kWh/100 km. Sú to však len zlomky kilometrov. Tretie nabíjanie je opäť o kúsok optimistickejšie v odhade, dojazd s plnou batériou mi totiž ukazuje na úrovni 38 km.

Obsah pokračuje pod reklamou

Z práce domov som prešiel 26 km so spotrebou 23,2 kWh/100 km. Mimochodom, trošku vás zamrzí, že palubný počítač vám neukáže spotrebu v kWh počas jazdy, musíte sa k nej preklikať v hlavnom infotainmente. Celkový dojazd je tak reálnych 34 km. Stále lepšie a lepšie, to je dôkaz, že s autom sa traba zžiť, naučiť sa využívať jeho výkon optimálne. Ako majiteľ modelu si viem predstaviť, že sa dlhodobo budem pohybovať s dojazdom na úrovni 35-40 km, samozrejme všetko závisí aj od obdobia v roku.

Veľmi sa mi páči tzv. zhrnutie cesty, ktoré vidíte na hlavnom digitálnom displeji pred vodičom po každej jazde. Pekne graficky znázornené so všetkými hodnotami vrátane spotreby v kWh, litroch atď. Takéto niečo by som rád videl aj v infotainmente modelu, aby som si vedel analyzovať aj predchádzajúce jazdy dlhodobejšie.

Štvrté nabíjanie, dojazd 33 km. Ak by som vynechal diaľnice, reálne určtite prejdem viac. Čo vás však poteší je výkon elektromotora, má totiž 81 kW/110 koní. Vzhľadom na charakteristiku ťahu elektrického motora ide o viac ako dobré hodnoty, krútiaci moment je pritom 320 Nm. Jednoducho dynamika 308-čke GT aj pri čisto elektrickej jazde nechýba. V kombinovanom režime však dostanete výkon 225 koní, z 0 na 100 km/h zrýchlite za 7,5 sekundy. Jazdu si budete pochvaľovať, takto výkonnú 308-čku nestanete inak, ako práve v plug-in hybridnom režime.

Pridajte k tomu vynikajúci komfort na palube a ticho počas jazdy… poviem vám, nesedeli ste v takomto Peugeote určtite predtým. Interiér je kapitola sama o sebe, obklopí vás kvalitnými materiálmi a modernými technológiami. Nikde nič nezavŕzga, všetko je pevné a keď jazdíte, akoby ste ani nevnímali okolie, nepočujete ho a ani necítite – podvozok totiž patrí k tomu najlepšiemu, čo si v danej triede môžete dopriať!

Ak máte radi technológie, budete našení, tak z asistenčných systémov, ako aj z kvality displejov vrátane 3D zobrazenia digitálneho prístrojového panela, ale najmä dotykového 10-palcového displeja infotainmentu i-Cockpitu 308-čky. Grafika je jemná, ovládanie presné a rýchle, pripomínajúce ovládanie nového smartfónu a to doslova. Dokonca si vybrané funkcie viete rýchlo nastaviť potiahnutím prsta z vrchnej časti displeja smerom nadol.

Aby toho nebolo málo, nechýba geniálny i-Toggles panel, ktorý som si obľúbil od prvého dotyku. Pod hlavným displejom máte totiž ďalší dotykový úzky displej, kde si zvolíte vybrané funkcie. Možností prispôsobenia sú takmer nekonečné a najmä, takéto softvérové dotykové tlačidlá sú dobre nahmatateľné, majú skvelú haptickú odozvu a skutočne sa vám bude Peugeot 308 vďaka nim dobre ovládať.

Samozrejme môžete si tu zvoliť aj tlačidlo pre rýchle vyvolanie menu elektrifikácie. Tlačidlo Energia som si samozrejme do i-Toggles lišty zvolil i ja. Po jeho stlačení vidíte možnosti nastavenia elektrickej časti pohonu modelu, kde si viete nastaviť aj tzv. e-SAVE, teda udržanie určitej úrovne nabitia batérie trebárs pre plánovanú jazdu v meste.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ak radi sledujete tok energie, teda kedy rekuperujete, idete v elektrickom režime, či kedy sa do pohonu zapája benzínový motor, aj takúto obrazovku si viete na hlavnom displeji zvoliť. Ja som si vyskúšal aj jazdu s „vybitou“ batériou, aby som zistil, akú spotrebu benzínu budem mať, ak by som nestihol nabiť. Cesta s vybitou batériou ma pritom príjemne prekvapila, spotreba 6 litrov/100 km na mojej obvyklej trase do práce predčila moje očakávania. Aj tu som pritom časť cesty absolvoval v elektrickom režime, pretože batéria s priebežne nabíjala a elektrická energia sa následne využívala sa tam, kde to bolo vhodné.

Celkovo som po prvých prejdených 277 kilometrov nabíjal 4x a tak sa celková spotreba ustálila na 3,8 l/100 km. Lepšie počasie a 20 stupňov celzia vonku však ukázalo vyšší dojazd na batériu. Piate nabitie mi umožnilo prejť 38 kilometrov. Moju 23 km cestu do práce som dokonca vedel absolvovať so spotrebou 19,1 kWh/100 km. A dá sa to ešte lepšie, keď som vynechal diaľnicu, dosiahol som spotrebu len 17,1 kWh/100 km.

Dokonca trasu Bratislava-Senec s vybitou batériou som dokázal neskôr jazdiť so spotrebou 5,3 l/100 km, jednoducho tento plug-in hybrid ma každým dňom viac a viac príjemne prekvapil. Pozrite sa, ako som Peugeot 308 GT HYBRID vrátil. Za celý týždeň som najazdil 739 km, z toho bolo necelých 7 plných nabití batérie. Výsledná spotreba 4,4 l/100 km pri takomto počte nabíjaní je naozaj príjemným prekvapením.

Zvykol som si. Na to ticho, na ten výkon, na ten podvozok a komfort aj infotainment. Peugeot 308 GT HYBRID vo mne zanechal výborný dojem. Či sa vám oplatí ísť do plug-in hybridnej verzie bude čisto na vašom rozhodnutí. Ekonomicky skôr nie, nakoľko návratnosť príplatku sa vám aj pri častom nabíjaní počas životnosti automobilu nemusí vrátiť. Ale, kto povedal, že „len“ o návratnosť pri kúpe auta ide? To, čo sa nedá vyčísliť je zážitok, ktorý keď si vyskúšate, nebudete chcieť návrat do bežnej motorizácie bez elektrifikácie. Ak na to máte, doprajte si, Peugoet 308 GT 1.6 Hybrid 225k e-EAT8 si vás bude hýčkať, to mi verte. Už teraz som však zvedavý na plne elektrickú verziu 308-čky.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.