Mali sme jedinečnú možnosť zažiť v ďalekom Portugalsku extrémny výkon a špičkové technológie najrýchlejších elektrických modelov BMW.
Začali sme vlažne s plne elektrickou novinkou BMW i5 eDrive40, neskôr sme presadli do nadupanej i5 M60 xDrive a vyskúšali sme si aj najvýkonnejšiu elektrickú limuzínu výrobcu, BMW i7 M70 xDrive s výkonom až 660 koní.
BMW nás do Portugalska nepozvalo náhodou, totiž práve v Portugalsku má jedno zo svojich veľmi dôležitých kooperujúcich vývojových centier Critical TechWorks. Len v BMW i7 je viac ako 30 % softvéru, ktorý vznikol práve tu, pričom BMW i5 obsahuje ešte väčšiu dávku TECH vychytávok od Critical TechWorks – vznikli tu napríklad My BMW aplikácia, AirConsole, či ConnectedDrive obchod. Mimochodom, pozrite sa nižšie na úplne nové sídlo spoločnosti v Lisabone (K-Tower Office) s rozlohou viac ako 11 000 m2 – práve tu sme štartovali aj naše jazdy elektromobilmi.
Digitalizácia je veľmi dôležitá, dnes sú jednoducho moderné autá inteligentné a obsahujú množstvo softvéru, ktorý vám nielen spríjemňuje jazdu, ale vás i chráni. Kým sa však softvér dostane do reálneho auta, testuje sa práve v takýchto centrách, dolaďujú sa detaily a vyvíjajú nové funkionality. Na fotografii nižšie vidíte „interiér“ nového BMW 7/i7, všimnite si po stranách aj dotykové displeje, ktoré v aute nájdete vo výplni dverí a slúžia pasažierom vzadu.
Mimochodom, vedeli ste, že ak si konfigurujete a objednávate vaše vysnívané BMW, tak softvér s 3D vizualizáciami vášho budúceho automobilu vznikol práve v spolupráci s Critical TechWorks? Sofvér sa nazýva EVE a ak si pôjdete vaše nové BMW nakonfigurovať k predajcovi BMW, po novom ho nielenže uvidíte v rôznom prostredí presne vo vašej výbave a farbe, ale dokonca si môžete pozrieť okrem statických aj dynamické videá vášho vysnívaného modelu v reálnom prostredí. Wow!
Poďme však na novinku, ktorú budete vidieť stále viac aj na našich cestách, BMW 5/i5. Vôbec prvýkrát je 5-ka aj plne elektrická, pričom úplne prvé BMW 5 zišlo z liniek v Dingolfingu v roku 1973. Áno, je to už 50 rokov, viac ako 10 miliónov vyrobených a predaných kusov a tá najnovšia generácia, je v poradí už ôsma. Každé BMW radu 5 prinieslo množstvo inovácií, napríklad o vôbec prvý head-up displej sa postarala 5.-ta generácia z roku 2003. Dnes je head-up displej štandardom aj pri cenovo dostupnejších modeloch.
V TECHBOX nás zaujímajú najmä technológie, a tak sa pozrieme na to, čo nájdete v novom BMW 5 a plne elektrickej verzii BMW i5. Absolútnou novinkou je obrovský zakrivený displej, ktorý v sebe ukrýva 12,3-palcový plne digitálny prístrojový štít a 14,9-palcový dotykový displej s najnovším operačným systémom BMW iDrive OPERATING SYSTEM 8.5. Čo sa tu zmenilo?
Úplne nové je menu klimatizácie, ktoré je intuitívnejšie a prehľadnejšie. Výber hlavného menu teraz nájdete v spodnej časti, pričom domáca obrazovka po novom permanentne zobrazuje navigáciu a tzv. „Quick Select“ widgety. V podstate si tu môžete navoliť vybrané položky menu, tak ako ste boli zvyknutí doteraz, no v oveľa modernejšom kabáte.
Ak vás zaujímajú údaje o jazde či multimédiá, kľudne tieto môžu byť vaše obľúbené widgety. V elektrických modeloch poteší vylepšené plánovanie trás pre čo najoptimálnejší dojazd. Samozrejmosťou sú informácie o nabíjacích staniciach, ktoré sú neustále aktualizované online.
A teraz to, čo poteší budúcich majiteľov novej 5-ky azda najviac. Konečne aj v BMW pocítite výraznú podporu multimédií a aplikácií. S novým operačným systémom totiž prichádzajú nové aplikácie, ktoré vám spríjemnia nielen krátky čas napríklad počas nabíjania. K dispozícii je plná podpora aplikácie YouTube. Čo sme urobili ako prvé? Vyhľadali si náš YouTube kanál TECHBOX.sk, fičalo to výborne a pri jemnom rozlíšení obrovského displeja bola radosť videá sledovať.
Lenže nie je to len o YouTube. Na svoje si prídu aj nadšenci podcastov vďaka podpore známych platforiem na ich počúvanie, ale aj streamovaného videa. Napríklad ak ste fanúšikom futbalu, poteší vás aplikácia Bundesliga, kde si viete pozrieť záznamy futbalových zápasov. Súčasťou je aj video streamingová platforma XPERI TiVo zahŕňajúca množstvo obsahu. Nechýbajú ani rôzne ďalšie platformy ako TED, DW, Aljazeera, PlutoTV a podobne. Žiaľ, nie všetko si prehráte a spustíte aj na Slovensku.
Absolútnou vychytávkou, ktorá je premiérovo dostupná práve v modeloch BMW 5/i5 je tzv. AirConsole. Ide o unikátnu „hernú konzolu“, kde máte k dispozícii na úvod 10 hier. Aby ste hrali, stačí prostredníctvom QR kódu pripojiť k infotainmentu váš smartfón a môžete hrať kľudne aj viacerí naraz. Z vášho smartfónu sa razom stane herný ovládač a vy si tak naplno užijete futbal, rôzne arkádové hry či hádanky. Budúci rok pribudne aj známa hra Milionár. Toto je vynikajúci nápad ako prepojiť posádku a využiť kvalitný výkonný hardvér na palube.
Naše jazdy sme začali najskôr s BMW i5 eDrive40. Už v tomto prípade oceníte obrovskú silu elektromotora pod kapotou novinky, má totiž 250 kW a 340 koní. Z 0 na 100 km/h to dáte za 6 sekúnd. Treba uznať, že absolútnej väčšine zákazníkov takýto elektromobil plne postačí. Čo je skvelé, tak s 81,2 kWh batériou dokážete prejsť podľa metodiky WLTP 497 – 582 km. Spotreba by sa totiž mala ustáliť na 18,9 – 15,9 kWh/100 km. Pri prevzadí elektromobilu nám dojazd ukazoval hodnotu 422 km, čo je absolútne reálne.
Pochvaľovať si budete extrémny komfort na palube. Interiér pôsobí mimoriadne hodnotne a oceníte aj nový typ podsvietenia palubnej dosky, ktorý vie spolupracovať aj s asistenčnými systémami. Jazdiť budete s istotou, najviac kvalitu naladenia elektromobilu pocítite pri prejazde zákrutami. Po vzore väčšieho súrodenca BMW i5 dostala aj rozšírenú realitu na displej prístrojového panela.
Ešte väčší zážitok však bol, keď sme si presadli do vrcholovej verzie i5-ky s označením M60 xDrive. Toto je priatelia M-ko, so všetkým čo k tomu patrí. Výkon dvojice elektromotorov je až 442 kW/601 koní. Krútiaci moment je až 820 Nm a z 0 na 100 km/h to dáte za 3,8 sekundy! Radosť jazdiť, pritom obmedzená maximálna rýchlosť je až 230 km/h, takže ak budete s týmto elektrickým M-kom na nemeckých diaľniciach, rozhodne si to vyskúšajte.
BMW i5 M60 xDrive od „bežnej“ i5-ky rozoznáte ľahko, nejde len o logo M v čiernej lesklej Shadowline maske, ktorá je aj s podsvietením Iconic Glow. Úplne nový je predný športový nárazník s karbónovými prvkami, M svetlá Shadowline a krásne M disky, ktoré môžete mať až vo veľkosti 21-palcov. Samozrejme nemôžu chýbať typické M spätné zrkadlá. Vzadu nájdete decentný M spojler či taktiež športový M nárazník. Pridajte k tomu napríklad matný lak a máte M-ko, za ktorým sa otočí každý.
Prvky M nájdete aj v interiéry. Ako prvé si všimnete M-kový volant či M Sport pedále. Nemôžu chýbať M športové sedadlá, ale ani M grafika infotainmentu. Všimnite si aj červený prúžok na volante na mieste, kde hodiny ukazujú 12. A aké by to bolo M-ko bez M-kových bŕzd, M podvozku či športových pneumatík? Jazdu si budete naplno užívať a prekvapí vás, aká je i5 M60-ka presná, dynamická a zábavná. Najmä na kľukatých cestách sme si ju poriadne užili.
Mimochodom, elektrické BMW i5 viete nabíjať aj vďaka technológii Plug & Charge tak, že prídete k nabíjacej stanici, ktorá technológiu podporuje, zapojíte konektor a nabíjate. Vôbec sa nemusíte identifikovať kartou, aplikáciou alebo čímkoľvek ďalším.
Ako to vyzeralo v Portugalsku na prvých jazdách s novými modelmi BMW si môžete pozrieť aj na našom videu na YouTube.
A vrchol prišiel až na koniec, jazdili sme totiž aj BMW i7 M70 xDrive! Model i7 je zaslúženie vrcholom ponuky, pretože nech je model i5 akokoľvek skvelý elektromobil (a to je!), keď si sadnete do i7-čky, pochopíte, že je to rozdiel. Najmä ak sedíte vzadu.
Chcete však vedieť, čo sa ukrýva pod kapotou? Tak poďme na to! 1 100 Nm, 660 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy. BMW i7 M70 xDrive je jednoducho najluxusnejšia športová limuzína, akú si viete dopriať. A navyše vyzerá famózne.
Dvojfarebné lakovanie je podľa nás „nutnosť“, ale ani testovaná čierna matná nevyzerá vôbec zle, veď posúďte sami na fotografiách nižšie. M-kové BMW i7 je to, na čo ak máte, rozhodne by ste si mali dopriať a poriadne užiť. Tak ako my na cestách v Portugalsku. Bol to obrovský zážitok z jazdy!